خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش یادگیری دانش‌آموزان استثنایی در کنار محصلان عادی/ بابت تجهیزات توانبخشی هزینه‌ای از والدین نمی‌گیریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۴۴۱

معاون تشخیص پیشگیری و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی یادگیری مفیدتری دارند، زیرا بهتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

«عظیم عراقی» معاون تشخیص پیشگیری و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر تحریم‌ها بر تهیه تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان با نیاز ویژه گفت: تحریم‌ها موجب افرایش قیمت شده است، به عنوان مثال ما سال گذشته ولیچر را تا قیمت ۸۰۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم، اما امسال ویلچر به قیمت یک میلیون رسیده و ما باید یک میلیون تومان بابت تهیه ولیچر برای دانش آموزان پرداخت کنیم. همین مساله در حوزه دندانپزشکی هم به وجود آمد و برای درمان‌ها و تجهیزات دندان‌پزشکی دنیز افزایش قیمت داشتیم.

عراقی ادامه داد: ‌در بخش خدمات حمایتی از انجام هیچ خدمتی نکاسته‌ایم، به عنوان مثال مانند سال گذشته هزینه کاشت حلزون و ترمیم آن را پرداخت می‌کنیم و علاوه بر این دارو و خدمات پاراکلینیکی مانند سال گذشته ارائه می‌شود. دلیل ارائه خدمات این است که ما احساس می‌کنیم این خدمات مانند یک بسته آموزشی است که باید به دانش آموزان با نیازهای ویژه تعلق بگیرد.

معاون تشخیص پیشگیری و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد:‌ وقتی یک دانش‌آموز استثنایی به سمعک نیاز داشته، اما دسترسی به آن ندارد، مانند دانش آموزی است که از لوازم تحریر محروم شده باشد. بنابراین نیاز است که این تجهیزات به دانش آموزان ارائه شود. ضمن اینکه بابت تجهیزات هزینه‌ای از والدین اخذ نخواهد شد، بلکه از تجهیزات مورد نیاز فاکتور گرفته شده و بعد مبلغ به حساب دانش‌آموز ریخته می‌شود. لازم به ذکر است تهیه تجهیزات مورد استفاده دانش‌آموزان با نیاز ویژه معمولا سالانه ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی درباره تعامل سازمان آموزش و پرورش استثنایی با شهرداری جهت مناسب سازی معابر برای دانش آموزان معلول گفت: این مساله توسط بهزیستی و با همکاری ستاد مناسب سازی و وزارت کشور پیگیری می‌شود. جلساتی در زمینه مناسب سازی برگزار می‌شود که دبیران آن از مسئولان بهزیستی هستند. ما نیز در این جلسات حضور داریم، اما اقدام مناسب‌سازی کاری است که بهزیستی، وزارت کشور و شهرداری‌ها در بخش مناسب سازی شهری، ساختمان‌های اداری و مسکن در این ستاد مطرح می‌کنند.

عراقی در واکنش به گلایه والدین دانش‌آموزان عادی به حضور دانش‌آموزان استثنایی در مدارس پذیرا گفت: یکی از راهکارها فرهنگ سازی و آموزش به والدین است. به تعبیر دیگر والدین و همه خانواده‌ها باید آموزش ببینند که یک دانش‌آموز با نیاز ویژه دارای تفاوت‌های فردی با دیگران است، اما این مشکلی برای بقیه ایجاد نمی‌کند، بنابراین حضور آنها در مدرسه منعی ندارد و همین امر نیاز به آموزش دارد.

معاون تشخیص پیشگیری و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: جهت فرهنگ سازی حضور دانش آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی چند جلد کتاب تهیه شده که برای دانش آموزان عادی و والدین‌شان در مدارس پذیرا ارائه می‌شود تا آنها نسبت به این مساله آگاهی کسب کنند. لازم به ذکر است فرهنگ سازی در این خصوص زمانبر است.

وی درباره نتایج فرهنگ سازی پذیرش دانش آموزان با نیاز ویژه در مدارس عادی گفت: به نظرم شرایط امروز نسبت به قبل خیلی بهتر شده و مدارس ما اکنون راحت‌تر از گذشته دانش آموزان با نیاز ویژه را پذیرش می‌کنند. فراگیر سازی یعنی دانش آموزان استثنایی با دانش‌آموزان عادی دوست شوند و بازی کنند.

معاون تشخیص پیشگیری و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره تاثیر یادگیری دانش آموزان استثنایی در کنار دانش آموزن عادی گفت: دانش آموزان استثنایی در کنار دانش آموزان عادی یادگیری مفیدتری دارند، زیرا بهتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال یکی از مشکلات دانش آموزان ناشنوا این است که خزانه لغات آنها بسیار محدود بوده و از این رو با کلمات کمتری با هم حرف می‌زنند، اما زمانی که در جمع دانش آموزان عادی قرار می‌گیرند هم لبخوانی آن کلمه را یاد می‌گیرند، هم خزانه لغاتشان افزایش پیدا می‌کند و هم توانایی ارتباط‌شان بالاتر می‌رود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز