خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی مطرح کرد:

صدای معلولان جامعه شنیده نمی‌شود/ نگاه ترحم‌آمیز یا بی‌تفاوت جامعه به معلولان باید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۵۴۴

رییس شورای‌شهر تهران گفت: حدود سه‌میلیون نفر افراد داری معلولیت داریم که متاسفانه صدای این قشر عظیم کمتر شنیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در مراسم روز جهانی معلول در برج میلاد اظهار کرد: قوانین و الزامات حقوقی بسیاری در حوزه مناسب‌سازی فضای شهری از منظز معلولان داریم اما متاسفانه مدیریت‌شهری تهران طی دو دهه گذشته موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است.

هاشمی ادامه داد: محور نخست درباره معلولیت نگرش فرد به جامعه و افراد دارای معلولیت است. معلولیت معمولا دو منشا دارد، یا به‌صورتی ژنتیکی و مادرزادی است یا در طول زندگی فرد بر اثر حوادث و سوانح یا بیماری‌ها اتفاق می‌افتد که نسبت افراد دارای معلولیت در جهان حدود ده درصد است که یک‌سوم آنها معلولیت شدید دارند.

وی با بیان اینکه در ایران هم اگرچه سازمان بهزیستی حدود یک ونیم معلول را تحت پوشش دارد اما گفته می‌شود به همین میزان نیز افراد دارای معلولیت هستند که به سازمان بهزیستی مراجعه نکرده اند، گفت: ما در مجموع در کشور حدود سه‌میلیون نفر افراد داری معلولیت داریم که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را شکل می‌دهند و متاسفانه صدای این قشر عظیم کمتر در رسانه‌ها و افکار عمومی شنیده می‌شود.

رییس شورای‌شهر تهران متذکر شد: انسان با توجه به طبیعت آفرینش که اگر در یک زمینه دچار محرومیت شود به‌صورت طبیعی قوای دیگر این فرد، قدرت بیشتر از معمول پیدا می‌کنند. این به معنای آن است که بسیاری از معلولان در برخی زمینه‌ها دارای استعداد خاص و ویژه‌ای هستند و شاید بتوان گفت نوعی نبوغ خدادادی دارند که کشف و پرورش این استعداد نیازمند توجه ویژه خانواده، جامعه و حاکمیت است.

هاشمی افزود: متاسفانه در بخش‌های بسیاری از جامعه به‌جای این نوع نگاه، شاهد نگاه ترحم‌آمیز یا بی‌تفاوتی نسبت به افراد دارای معلولیت هستیم. همین شرایط موجب می‌شود این بخش از عزیزان ما نتوانند استعداد و اراده خود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنند. اولین نیاز ما در حوزه افراد دارای معلولیت، تغییر نگاه ترحم‌آمیز یا بی‌تفاوت جامعه و حاکمیت به نگاه حمایتی است. شاید یکی از اقداماتی که بتوان در این راستا موفق بود، برجسته سازی موفقیت‌ها و استعدادهای شکوفا شده معلولان است که می‌تواند برای سایر افراد دارای معلولیت الهام‌بخش و مشوق و برای جامعه نشانگر توانمندی این قشر باشد.

وی مناسب‌سازی شهر برای افراد دارای معلولیت را یکی از محوری‌ترین نکات در این خصوص برشمرد و افزود: متاسفانه با وجود تصویب قوانین و الزامات حقوقی، در اجرا موفق نبوده ایم و جدیدترین آماری که براساس یک نظر سنجی علمی در آبان ماه بدست آمده به این عدم موفقیت اشاره دارد.

رییس شورای‌شهر تهران ادامه داد: براساس این نظرسنجی ۵۷ درصد معتقدند امکانات شهری برای استفاده معلولان مناسب نیست و آنان از اماکن عمومی نمی‌توانند استفاده کنند. در حالیکه ۳۸ درصد بر خلاف این گروه فکر می‌کنند و امکانات شهر را تا حدودی مناسب یا خیلی مناسب می‌دانند. از آنجایی که به لحاظ فیزیکی و کالبدی شهر به نحوی شکل یافته که معلولان نمی‌توانند از آن استفاده کنند ولی این نکته از دید بخش بزرگی از مردم مغفول مانده و شناخت و تجربه‌ای از آن ندارند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: از مدیران شهر و رسانه‌ها و کارشناسان درخواست دارم حساسیت بیشتری به حقوق معلولان داشته باشند و مواردی که مناسب‌سازی نشده را پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز