خبرگزاری کار ایران

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نفتی بودن اقتصاد کشور باعث دلسردی بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی شده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۳۶۷

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به دلسردی بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه به دلیل نفتی بودن اقتصاد کشور هشدار داد.

«منصور کبگانیان» دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تناسب و تطابق رشته و اشتغال در میان فارغ التحصیلان بیان کرد: یکی از بحث‌های مهم در آمایش آموزش عالی بحث تطابق رشته و اشتغال باهم است. ریشه اصلی مشکل این است که ما  آمایش سرزمین نداشتیم و تصویب نشده است، اما آمایش آموزش عالی داریم.

وی با تاکید بر شناسایی منابع و معادن جامعه در جهت تحصیل و اشتغال گفت: اگر آمایش سرزمین یعنی منابع و معادن و نیاز جامعه در هر استان مطرح می‌شد، کار ما نیز برای بررسی این موضوع و پرداخت به آن راحت‌تر بود، اما این اتفاق نیفتاد و ما نیز نمی‌توانستیم معطل آن بمانیم، زیرا این مساله وظیفه سازمان مدیریت و مراجع سیاست‌گذاری است؛ البته چندین مرتبه روی این مساله کار شده، ولی به تصویب نهایی نرسیده است. برای همین آمایش آموزش عالی را کلید زدیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور درباره آمایش آموزش عالی بیان کرد: هدف این است؛ رشته‌هایی که دانشجویان می‌خوانند با نیاز بومی و ملی، منطقه و جامعه همخوانی داشته باشد و در این راستا تحصیل کنند. برای این که این کار را انجام دهیم، گزارش‌های مفصلی از حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، وزارت کار و وزارت صنایع به دست ما رسید و دقیقا تطابق رشته‌ها با نیاز منطقه‌ای مطرح شد.

کبگانیان تصریح کرد: البته گزارش‌ها به این معنا نیست که طرح ما در حال اجراست؛ صرفا بحثی بود که مقداری از واقعیت دستمان آمد تا بدانیم چقدر خلأ در این زمینه وجود دارد.

قائم مقام ستاد علم و فناوری درباره آن دسته‌ از رشته‌هایی که تطابق رشته و اشتغال بیشتری دارند، گفت: ما در رشته‌های مهارتی شاخه‌هایی داریم که با وجود اینکه دانشجویان این رشته‌ها هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، اما به علت مهارتی که دارند استخدام می‌شوند.

وی تصریح کرد: در کارهای توسعه‌ای و پیشرفت کشور کارهای اساسی‌تری مانند بحث ورود اجناس خارجی و عدم وجود اقتصاد دانش بنیان به خصوص نفتی بودن اقتصاد مطرح است و این یک آسیب بسیار بزرگ محسوب می‌شود. این امر باعث دلسردی بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه شده که رهبری نیز درباره آن تذکر جدی دادند.

کبگانیان توضیح داد: هدف آمایش آموزش عالی این است که چنین خلائی را پر کند. نزدیک به دو سه سال است که گزارش جدی از آمایش آموزش عالی می‎خواهیم که بعضی جاها مثل وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد گزارش دادند، ولی وزارت علوم گزارشی نداشته است. در حال حاضر معاون جدید آموزشی وزارت علوم قول دادند و قطعا با ما همکاری خواهند کرد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور در پایان اظهار داشت: اگر گزارشی در این خصوص به ما برسد، فکر می‌کنم دست پر باشیم، زیرا ما نمی‌توانیم سر خود چیزی را به جلو ببریم و باید با دستگاه‌های اجرایی تصمیم بگیریم؛ چون آنها وظیفه اجرا و انجام این موارد را دارند و ما هم سیاست‌های خودمان را رصد می‌کنیم که آیا آنها کارشان را انجام می دهند یا خیر؟ اما تا الان پیشرفت خوبی در حوزه آمایش آموزش عالی در وزارت علوم وجود نداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز