خبرگزاری کار ایران

سعید نمکی مطرح کرد:

کمبودهای دارویی به یک‌سوم رسیده/با بومی‌سازی داروهای «های‌تک» قیمت آنها به یک‌پنجم می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۶۱۴

وزیر بهداشت هنر مدیران را مدیریت کمبودها در شرایط سخت و پرفشار دانست و گفت:‌ امروز میزان کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته به یک‌سوم رسیده است.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی امروز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی روسای مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و ذی‌نفعان حوزه علوم دارویی کشور افزود: اکنون حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور از نظر عددی با همت کارخانه‌های داروسازی کشور تولید می‌شود و این در حالی است که قبل از انقلاب ۲۵ درصد داروها با کمک شرکت‌های بزرگ چندملیتی تولید می‌شد اما امروز بدون نیاز به آنها با همت داروسازان دانشگاهی و غیر دانشگاهی داروها را تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: فقط سه درصد داروهای وارداتی کشور، ۲.۵ برابر داروی تولید داخل ارزبری ایجاد کرده و در بازار داخلی، سه درصد داروی وارداتی حدود ۳۰ درصد ریالی در نظام سلامت هزینه ایجاد می‌کند. این داروها، داروهای «های‌تک» هستند و اگر آنها را بومی‌سازی کنیم، قیمت آنها به حدود یک‌پنجم می‌رسد. قیمت بسیاری از داروهایی که در بازار تولید می‌شود، به حدود یک پنجم داروهای وارداتی رسیده است.

نمکی افزود: اکنون ۱.۲ درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید دارو می‌شود، در حالیکه در کشورهای توسعه یافته این رقم بین ۰.۶ تا ۰.۷ درصد است. رقمی که از منابع ملی صرف داروهای وارداتی می‌کنیم بالاست.

وزیر بهداشت گفت: از زمان حضور در وزارت‌بهداشت دستور اکید دادم دارویی که تولید داخل دارد، وارد نشود. این در حالی است که داروهای وارداتی با ۱۰ برابر قیمت تولید داخلی وارد می‌شد و بعضا برخی همکاران ما به دلیل مارژین بالاتر، راغب بودند داروی خارجی را مصرف کنند و تفاوت قیمتی داروی ایرانی با خارجی را از بیمار و مصرف کننده دریافت می‌کردند، در حالیکه در بیمه قیمت داروی ایرانی لحاظ می ‌شد.

نمکی ادامه داد: این زنجیره باطل را شکستیم و سعی کردیم هزینه آن را نیز بپردازیم. این حوزه مربوط به داروهایی است که در سبد ۹۷ درصدی داخلی داشتیم اما به کشور وارد می ‌شدند ولی سه درصد واردانی به گونه‌ای نبود که بتوانیم جلوی آن را بگیریم که برای آن نیز دو راهکار اساسی بیشتر نداشتیم؛ یکی تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و دوم، تقویت بخش R&D کارخانه‌های داخلی بود؛ البته انتقال تکنولوژی از کشورهایی که ریسک سرمایه‌گذاری پرخطر اولیه را گذارنده‌اند، یک راهکار ارزان‌قیمت دیگر است. خوشبختانه در وزارت بهداشت تعداد قابل توجهی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است.

وزیر بهداشت گفت: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، میانگین افزایش بودجه سالانه در سال ۹۸، هفت درصد شده بود اما بودجه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری را ۷۰ درصد افزایش دادیم، زیرا برای برون‌رفت از تنگناهای مختلف، جز تکیه بر دانش دانشگاهیان راه دیگری وجود ندارد.

نمکی خطاب به مدیران مراکز تحقیقاتی، حوزه علوم دارویی و فناوران این حوزه افزود: وقتتان را صرف انجام کاری که دیگران کردند، یعنی واردات نکنید. گرچه در شرایط تحریم یکی از راهکارها همین است. به بازار جهانی فکر کنید و به بازار درون مرزها محدود نشوید، زیرا هیچ شرکت تولیدکننده ای در زمینه تولید داروهای «های‌تک» فقط برای بازار داخل سود نخواهد کرد و باید به سراغ استانداردهای بین المللی بروند تا بتوانند در بازارهای جهانی نیز حضور پیدا کنند.

وزیر بهداشت خطاب به روسای مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و ذی‌نفعان حوزه علوم دارویی کشور اظهار داشت: درخواستم این است تا دیر نشده تبصره‌های پیشنهادی بودجه ۹۹ را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان چه از منابع عمومی و چه از طریق تسهیلات ارزان قیمت در نظام بانکی آماده کرده و به ما منتقل کنید تا بتوانیم آن را پیگیری و تسریع کنیم و شما نیز بتوانید از ظرفیت بودجه ۹۹ بهره مند شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز