خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

حصارکشی از سوی یک مجتمع بهره‌بردار در منطقه زاگرس میانی با مجوز قانونی بوده است/در صورت قطع یک درخت قرارداد ابطال خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۹۳۶

در حالی که فعالان محیط‌زیست مخالف احداث دیوارهای بتنی در محدوده جنگل‌های میانی زاگرس هستند، معاون معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن قانونی دانستن این اقدام می‌گوید؛ چنانچه تخطی از سوی مجتمع در این منطقه انجام شود این قرارداد ۱۵ ساله یک طرفه ابطال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتمع کشت و صنعت لرستان پس از اینکه دوباره با حضور سرمایه‌گذاران فعالیت خود را آغاز کرد، در اقدامی قابل تامل در محدوده هزار هکتاری در جنگل‌های زاگرس میانی اقدام به دیوارکشی کرده است که باعث نگرانی فعالان محیط زیست در این منطقه شده است، چراکه فعالان محیط‌زیست معتقدند؛ این اقدام مجتمع باعث از بین رفتن حیات وحش حیوانات در این منطقه می‌شود، از سوی دیگر در حالی‌که این اقدام مجتمع کشت و صنعت با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در قالب ماده ۳ قانون حفاظت از جنگل‌ها صورت گرفته است، فعالان محیط‌زیست معتقدند، چرا باید حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور به یک مجتمع که برای بهره‌برداری در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است، واگذار شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان:
بخشی از پارک جنگلی طی قراردادی ۱۵ ساله واگذار شده است

در حالی که فعالان محیط‌زیست استان لرستان به شدت با طرح دیوارکشی در جنگل‌های زاگرس مخالف هستند و این طرح را باعث تکه‌تکه شدن زیستگاه حیات وحش می‌دانند؛ «شیرزاد نجفی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه این طرح با مجوز اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان صورت گرفته معتقد است؛ این محدوده پارک جنگلی بوده است که به این مجتمع واگذار و اعاده مدیریت شده است.وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تمام اقدامات این مجتمع در چارچوب قانون است و این محدوده پارک جنگلی بوده است که ما آن را براساس ماده ۳ قانون حفاظت از جنگل‌ها به این مجتمع واگذار و اعاده مدیریت کرده‌ایم. این طرح با مجوز منابع طبیعی بوده و هیچ گونه تعرضی به منابع طبیعی نداشته است.

 وی با بیان اینکه افرادی که در گذشته معارض این مناطق بودند، در حال حاضر نسبت به این اقدام شاکی هستند، تصریح کرد: پارک جنگلی از طریق ماده سه طی قرار داد ۱۵ ساله به این مجتمع واگذار شده است تا اقدامات سازمان از جمله نگهداری از درخت مراقبت و آبیاری توسط این مجتمع صورت بگیرد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان این دیوارکشی به درخواست اداره کل منابع طبیعی استان لرستان صورت گرفته است تا افراد معارض به این منطقه وارد نشده و درختان را قطع کرده و از آن ذغال تهیه کنند.

معاون حفاﻇﺖ و اﻣﻮر اراﺿﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻨﮕﻞ‌ﻫﺎ:
کوچکترین تخطی از سوی مجتمع کشت و صنعت باعث ابطال قرارداد می‌شود

«بهمن افراسیابی» معاون حفاﻇﺖ و اﻣﻮر اراﺿﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻨﮕﻞ‌ﻫﺎ، ﻣﺮاﺗﻊ و آﺑﺨﯿﺰداری ﮐﺸﻮر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حصارکشی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس میانی گفت: پس از بررسی‌ها درباره دیوارکشی مجتمع کشت و صنعت نیشکر در لرستان متوجه شدیم، در طرحی که مجتمع کشت و صنعت انجام داده و در کشور یک الگو و نمونه و پروژه ملی محسوب می‌شود، برخی از نقاط جنگل که به صورت لکه‌ای دارای درختان بلوط بودند نیز در بخشی طرح این مجتمع واقع شده است، از همین‌رو برای جلوگیری از قطع درختان و حفظ درختان بلوط در قالب ماده سه این محدوده به سرمایه‌گذار این مجتمع واگذار شده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق در چندین سال گذشته صورت گرفته است، تصریح کرد: دیوارکشی در این منطقه حساسیت‌هایی برای فعالان محیط‌زیست ایجاد کرده است، اما تاکید می‌کنم که قرار نیست، درختی در این منطقه قطع شود و این مجتمع نه اجازه قطع درختان و نه اجازه تغییر کاربری منطقه را دارد، بلکه منظور حفظ درختان جنگلی بوده است و از آنجایی که بخشی از منابع طبیعی با طرح مجتمع کشت و صنعت هم‌پوشانی و محاط بوده است، از همین‌رو این دیوارکشی صورت گرفته است.

ﻣﻌﺎون ﺣﻔﺎﻇﺖ و اﻣﻮر اراﺿﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻨﮕﻞ‌ﻫﺎ، ﻣﺮاﺗﻊ و آﺑﺨﯿﺰداری ﮐﺸﻮر خاطرنشان کرد: مالکیت این عرصه به مجتمع واگذار نشده و تنها به منظور مدیریت عرصه جنگلی و توسعه منابع طبیعی محدوده به این مجتمع واگذار شده است و قابل ابطال و برگشت نیز است و چنانچه این مجتمع کوچکترین تخطی داشته باشد و یک درخت را قطع کند، این قرارداد یک طرفه قابل برگشت و ابطال است.

افراسیابی با تاکید براینکه درختان به طور کامل شمارش شده است، تصریح کرد: همانطور که گفتم در این منطقه که متصل به طرح این مجتمع است به صورت لکه‌ای جنگل وجود دارد و هدف اصلی نیز حفظ درختان بلوط بوده است. این مجتمع نیز متعهد شده است که درختان بلوط را حفظ کرده و توسعه بدهد.

دبیر شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست لرستان:
  دیوارکشی در منطقه زاگرس میانی برای حیات وحش سد ایجاد کرده است

مجید دریکوند (دبیر شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان لرستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه فعالان محیط‌زیست با توسعه مخالف نیستند، اما با توسعه کیلویی مخالفند، درباره اجرای طرح دیوارکشی توسط مجتمع کشت و صنعت در جنگل‌های زاگرس میانی گفت: از دیدگاه یک فرد محیط‌زیستی این طرح از ابتدا دارای ایراد است. متاسفانه همیشه این موضوع از سوی مسئولان مطرح می‌شود که به دلیل توسعه نمی‌توانند از سرمایه‌گذاری جلوگیری کنند در حالی که هیچ فعال محیط‌زیستی مخالف توسعه نیست آن هم در استانی مانند استان لرستان، اما سوال ما این است که دیوار کشی در منابع طبیعی و ملی چه الزامی دارد.

وی ادامه داد: براساس قانون متولی حفاظت از عرصه‌‌های طبیعی در خارج از مناطق چهارگانه برعهده منابع طبیعی است پس چرا باید منابع طبیعی به یک شرکت خصوصی که برای بهره‌برداری در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است این اختیار را دهد در حالی که هزینه زیادی نیز صرف دیوارکشی بتونی در این منطقه شده است.

دبیر شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان لرستان درباره مضرات دیوارکشی در این منطقه گفت: این دیوار کشی برای حیات وحش سد ایجاد کرده و باعث تکه تکه شدن زیستگاه‌ها و از بین رفتن کریدور تردد حیات وحش می‌شود و باعث از بین رفتن تعادل اکولوژیک در یک منطقه است.

دریکوند تصریح کرد: یک محدوده در حدود هزار هکتاری به یک شرکت واگذار شده است که ممکن است در برنامه ۲۰ ساله خود قصد بهره‌بردرای از این منطقه را داشته باشد یعنی شاید در حال حاضر هم مورد استفاده قرار نگیرد، اما دیوارکشی صورت گرفته و به عرصه طبیعی خسارت وارد آمده است. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که این مجتمع در این منطقه که متعلق به خود می‌داند اقدام به ساختمان سازی و ویلاسازی کند و یا با تخریب کوه و بهره‌برداری از معادن مواجه شویم.

وی ادامه داد: شرکت کشت و صنعت قرار است چه اقدامی را در این محدوده انجام دهد که ۲۰۰ هکتار برای او کم است و نیاز به این محدوده گسترده دارد آیا متولی حفاظت از عرصه‌های طبیعی مجتمع کشت و صنعت است که برای حفاظت این مناطق به او واگذار شده است. 

دبیر شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان لرستان تاکید کرد: ممکن است بعد از دو سال ما با موضوعاتی مانند کوهخواری، زمین‌‌خواری، ویلاسازی و طرح‌های گردشگری بی‌ضابطه مواجه باشیم ودر این صورت این اراضی محکوم به فنا خواهند بود. ما مخالف با این مدل از توسعه هستیم و به مجتمع کشت و صنعت نامه نوشتیم، اما به ما پاسخی ندادند.

حصارکشی از سوی یک مجتمع بهره‌بردار در منطقه زاگرس میانی با مجوز قانونی بوده است/در صورت قطع یک درخت قرارداد ابطال خواهد شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز