خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر درخواست کرد؛

اداره‌کل کار استان تهران گزارشی از وضعیت کارگران مترو تهیه کند/ درباره مطالبات کارگران باید سخت‌گیری شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۴۲۱

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اداره کل کار استان تهران خواست گزارشی از وضعیت کارگران مترو تهیه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به منظور رسیدگی به مشکلات و مطالبات کارگران شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره برداری متروی تهران با حضور اعضای کمیسیون، نماینده مردم تهران در مجلس، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نمایندگانی از کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، مدیرکل حراست کل  شهرداری تهران و رییس بازرسی شهرداری تهران در سالن شیبانی برگزار شد.

اداره‌کل کار استان تهران گزارشی از وضعیت کارگران مترو تهیه کند/ درباره مطالبات کارگران باید سخت‌گیری شود

علیرضا محجوب پس از استماع سخنان حاضران در جلسه اظهار داشت: بین آنچه از سوی مدیران شرکت مترو اعلام شد و آنچه ما در بازدیدهای میدانی دیدیدم تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. برای حل این تفاوت راهکارهایی از جمله راستی‌آزمایی صحبت‌های گفته شده وجود دارد. از این رو از بازرسان اداره کار می‌خواهیم بیایند و به طور قانونی در این‌باره تحقیق کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون اساسی در اصل 26 و همچنین ماده 178 قانون کار با صراحت اعلام می‌دارد «نمی‌شود مانع عضویت یا مانع حضور افراد در تشکل‌ها شد». در قانون کار آمده «اگر کسی مانع فعالیت‌های قانونی عده‌ای شود، مجازات آن جزای نقدی و سایر مجازات‌ها است».

وی افزود: وقتی مشکلات کارگران متعدد شد نباید تنها یک‌نفر یا عده‌ای خاص نگران باشند. همه از شهرداری گرفته تا شورای‌شهر و مدیران و مسئولان کشوری باید نگران آن باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره پرداخت سنوات کارگران متروی تهران نیز که مدیرعامل متروی تهران به آن اشاره کرد، اظهار کرد: سنوات امری روشن است و طبق قانون کار، کارفرمایان باید یک‌ماه سنوات بدهند اما اگر عرف چیز دیگری را متعارف کند آن عرف متعارف ملاک عمل است، نه متن قانون.

وی با اشاره به اینکه کارگران را تشویق کردم تا با مسئولان مترو مذاکره کنند، تصریح کرد: می‌دانیم مانند گذشته منابع مالی وجود ندارد اما می‌شود برای رفع مشکلات تلاش کرد. به نظر می‌رسد شرکت مترو عزم مذاکره و کنار آمدن ندارد. ماده 143 قانون کار نحوه رسیدگی به اختلافات جمعی در قانون کار را معلوم کرده و نیازی به شاخ و شانه کشیدن درباره این جزئیات نیست.

محجوب با تاکید بر اینکه برای دریافت حقوق کارگران از هیچ اقدامی دریغ و مضایقه نمی‌کنیم، تصریح کرد: ایجاد تشکل قانونی این امکان را فراهم می‌کند تا کارگر به تنهایی برای مطالبات خود مراجعه نکند و از طریق تشکل اقدام کند. درباره انجمن‌های صنفی نیز آنها عینا یک تشکل هستند و هر ممانعت و اقدامی مشمول ماده 178 قانون کار است.

دبیرکل خانه کارگر افزود: درباره مطالبات کارگران باید سخت‌گیری شود و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران بازرسی لازم را در این زمینه انجام دهد.

رییس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه قانون در زمینه مطالبات کارگران روشن است درباره به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارگران متروی تهران گفت: برخلاف ادعای برخی پیمانکاران، کارگران مترو نه تنها سه ماه حقوق نگرفتند بلکه عیدی، پاداش و سنوات آنها نیز پرداخت نشده است. شرکت مترو به پرسنل خود لباس کار هم نداده است. چند سال اخیر حتی به راهبرهای مترو وسایل ایمنی تحویل نداده‌اند. اگر حادثه‌ای رخ دهد، مسئولان مترو مقصرند.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: شما که دنبال این هستید بیرون مترو حادثه رخ ندهد، بی‌اعتنایی به مقررات ایمنی داخل مترو هم می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع ما تشکیل تشکل‌های کارگری در مترو است، تاکید کرد: کارکنان درخواست داده‌انداجازه دهید شورای اسلامی کار تشکیل شود. ما از مدیریت مترو هیچ مهربانی نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

دبیرکل خانه کارگر از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران که در جلسه حضور داشت درخواست کرد بر طبق قوانین و مقررات عمل کرده و مهربانی با مسئولان مترو را کنار بگذارند.

وی از اداره کار استان تهران خواست تا گزارشی درباره وضعیت کارگران متروی تهران تهیه کند و هم برای مجلس و هم برای کمسیون عمران و حمل‌ونقل بفرستد تا مشکلات پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز