خبرگزاری کار ایران

در کارگروه ویژه رفع دودزایی مطرح شد؛

لزوم توجه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۶۰۰

سومین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس‌های شهر تهران در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این جلسه که با حضور نمایندگانی از سامانه 3 اتوبوسرانی و شرکت‌های خصوصی مرتبط، نمایند ستاد معاینه فنی تهران، شرکت کنترل کیفیت هوا و معاونت فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برگزار شد، ابتدا نمایندگان سامانه 3 به ارائه نظرات خود پرداختند.

حامد صادق مقدسی ابتدا فهرستی از تعداد اتوبوس‌های فعال در این بخش و ویژگی‌های آنها را مطرح کرد و درخصوص اخذ معاینه فنی اتوبوس های این سامانه گفت: در سامانه 3، با حضور 5 شرکت از بخش خصوصی، 95 درصد اتوبوس‌ها معاینه فنی را از مراکز مجاز اخذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب ماه‌های گذشته حضور میدانی مدیران در سر خط اتوبوسرانی است، تصریح کرد: تاکید شده است که اتوبوس‌ها نباید بیشتر از 5 دقیقه در سر خط روشن باشند و این اقدام با حضور میدانی مدیران در سر خط اتوبوسرانی در حال انجام است.

او درباره عمر اتوبوس‌های این سامانه اظهار داشت: وضعیت فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مساله مهمی است و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یکی از مهمترین دغدغه‌های ما است و باید هرچه زودتر نوسازی اتوبوس‌ها اتفاق افتد. 115 دستگاه اتوبوس یوتانگ عمر کمتر از 10 سال، ‌46 دستگاه اتوبوس یانگ من دوکابین این سامانه بالای 10 سال و 32 دستگاه اتوبوس شهاب تک کابین عمربالای 10 سال است.

وی با بیان اینکه سن فرسودگی برای اتوبوس‌های دیزلی 10 سال اعلام شده است، تصریح کرد: اما این سن تنها پاک کردن صورت مساله درخصوص ناوگان اتوبوسرانی  است و اصل مساله با نوسازی ناوگان اتفاق می‌افتد که نیازمند اهتمام هرچه سریعتر است.

در ادامه یکی از نمایندگان شرکت‌های خصوصی نیز با اشاره به عمر بالای اتوبوس‌های بخش خصوصی اظهار داشت: عمر اتوبوس‌های بخش خصوصی بالای 15 سال است و با این شرایط توقع رعایت استانداردها با این امکانات معقول نیست.

وی با تاکید بر این نکته که استانداردسازی از الزامات بخش خصوصی است، افزود: اما با مشکلاتی در معاینه فنی روبرو هستیم. برای مثال یکی از مشکلات این است که اتوبوس را بخاطر نداشتن یک صندلی در معاینه فنی رد می‌کنند که ربطی به دودزایی ندارد و در معاینه فنی دودزایی را به صورت چشمی معاینه می‌کنند که تخصصی نیست.

نماینده دیگر بخش خصوصی با اشاره به اینکه شرکت‌های مختلف در سامانه‌های مختلف برای ثبت معاینه فنی الزاما باید به سامانه 3 مراجعه کنند، تصریح کرد: این مساله خود یکی از مسائلی است که به دودزایی و افزایش آلایندگی شهر دامن می‌زند و اگر معاینه فنی در هر سامانه‌ای مستقر شود در عبور و مرور کمتر اتوبوس‌ها و کاهش آلودگی اثرگذار است.

در ادامه وهابی (معاون بهره برداری ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها)، درخصوص تمرکز مراکز معاینه فنی در یک مرکز اظهار داشت: مرکز معاینه فنی امام رضا (ع) با توجه به استقرار ناظر سازمان محیط زیست مورد قبول شهرداری تهران است و رانندگان می‌توانند به این مرکز نیز مراجعه کنند.

وی درخصوص معاینه چشمی اتوبوس‌ها در هنگام معاینه فنی نیز اظهار داشت: مشاهده چشمی به معاینه فنی اضافه نشده است و جز ضوابط این معاینه است.رانندگان باید اطلاعات را درست منتقل کنند و شما به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید.

در انتها هاشمی (معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی) درخصوص سومین جلسه کارگروه فنی رفع دودزایی اظهار داشت:  این جلسات از حالت آماری خارج شده است و قرار بر این شد این جلسات به صورت کارشناسی برگزار شود و بر روی موضوعات خاص فنی تمرکز کنیم. در این جلسات بر روی سیستم‌های فنی موجود در شرکت واحد که تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارند بحث و بررسی خواهیم داشت از جمله سیستم ‌SCR که امروز بر روی آن بحث و بررسی شد. در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران 200 دستگاه اتوبوس مجهز به این سیستم موجود است.

وی افزود: در هر جلسه درخصوص یک مساله بسیار مهم در ناوگان اتوبوسرانی که باعث جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود صحبت خواهیم کرد و مزایا و معایب طرح را مطرح و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز