خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

فعالیت ۲۳ خانه بهداشت سیار عشایری در استان فارس

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۱۱۰

معاون بهداشت دانگشاه علوم پزشکی شیراز گفت: تا قبل از راه اندازی خانه‌های بهداشت سیار عشایری، فقط خدمات واکسیناسیون به عشایر ارائه می‌شد و سایر خدمات بهداشتی اولیه، مغفول می‌ماند که با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ارائه خدمات به آنها در قالب کانکس‌های سیار در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، عبدالرسول همتی (معاون بهداشت دانگشاه علوم پزشکی شیراز) گفت: برای عشایر استان فارس، ۴۸ خانه بهداشت سیار عشایری به صورت کانکس برای نقاط پرتراکم عشایری، مصوب شد و در فاز اول ۱۸ کانکس و در فاز دوم ۵ کانکس به مناطق عشایری در این استان، اعزام شدند.

وی تصریح کرد: بهورزان این خانه های بهداشت از میان خود عشایر، انتخاب شده و آموزش دیدند و به همراه خانه های بهداشت سیار عشایری که تجهیز شده اند، در مناطق عشایری مستقر شدند. البته برنامه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز این است که ۴۸ کانکس مصوب هم در قشقلاق و ییلاق عشایر مستقر شوند اما با وجود ۲۳ کانکس نیز، ارائه خدمات بهداشتی به این افراد میسر می شود و باید کانکس ها به همراه عشایر، از مناطق ییلاق به قشقلاق و یا برعکس، حمل شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه جمعیت عشایری استان فارس حدود ۱۴۰ هزار نفر است، افزود: همه جمعیت عشایری استان فارس شناسایی شده و پرونده الکترونیک سلامت برای آنها تشکیل و خدمات بهداشتی مورد نیاز کودکان کمتر از ۵ سال و مادران باردار برای عشایر ارائه شده و به سمت آموزش و مراقبت از سایر گروه های سنی مانند جوانان، نوجوانان، میانسالان و کهنسالان حرکت می کنیم.

همتی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در بین عشایر استان فارس، گفت: خانه های بهداشت سیار عشایری زیرساخت مناسبی برای اجرای برنامه های ملی وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که مهمترین علل مرگ مردم هستند را فراهم کرده است.

بنا به اعلام وبدا، وی در پایان اظهار داشت: تفاوت خانه های بهداشت سیار عشایری با خانه های بهداشت روستایی این است که در روستاها، بهورزان به راحتی می توانند به منازل مردم و افراد تحت پوشش خود بروند اما چادرهای عشایری، پراکنده هستند و ممکن است این چادرها، کیلومترها باهم فاصله داشته باشند که بهورزان در این حوزه، تلاش های زیادی می کنند که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز