خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

ابطال مدارک دانشجویانِ با پایان‌نامه تقلبی قطعی است/ مردم به مدارک دانشگاهی بی‌اعتمادند/ هزاران مدرک جعلی در دست افراد است

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۵۳۷

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به ابطال مدارک دانشجویانی که پایان‌نامه خود را به صورت غیرقانونی تهیه کرده‌اند، گفت: اگر مشخص شود که کار به صورت سفارشی بوده و شخص دیگری پایان نامه را تهیه کرده حتما مدرک دانشجوی ابطال می‌شود.

 حسین سیمایی‌ صراف (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اجرای آئین‌نامه «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و ابطال مدارک دانشجویانی که پایان‌نامه‌های خود را به صورت غیرقانونی تهیه کرده‌اند، گفت: اگر شرایط تقلب در هر پایان‌نامه‌ای دیده شود، حتما آن مدرک ابطال خواهد شد؛ به تعبیر دیگر اگر مشخص شود که کار به صورت سفارشی بوده و شخص دیگری پایان‌نامه را تهیه کرده، حتما مدرک دانشجو ابطال می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر ما کارمان را آغاز کرده‌ایم و بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است، البته هنوز مدرکی ابطال نشده است. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا پایان‌نامه‌نویسی تبدیل به یک شغل شده است؟ گفت: علت بروز این پدیده یک بحث گسترده در جامعه‌شناسی و ساختار آموزش عالی دارد. علت‌های این رویداد خیلی مختلف هستند، وقتی دانشگاه‌های ما بدون ایجاد یک زیرساخت مناسب اقدام به جذب دانشجو می‌کنند، وقتی که دانشگاه‌ها برای تحصیلات تکمیلی؛ ارشد و دکتری اصرار دارند، دانشجو بپذیرند آن هم در شرایطی که  استاد راهنما به اندازه کافی برای تهیه پایان‌نامه‌ها و کمک به دانشجویان وقت ندارند، نتایج همین شرایطی می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم. 

سیمایی صراف تصریح کرد: بعضا برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پایان نامه‌های خود استاد راهنما ندارند، یا اگر استادی داشته باشند آن شخص باید به بیش از  ۱۵ پایان‌نامه دیگر رسیدگی کند. طبیعتا این استاد نمی‌تواند شرایط را کنترل کند، از طرفی نیز ممکن است آن دانشجو اقتضا و استعداد آمدن به تحصیلات تکمیلی را نداشته است. بطور کلی در دنیا یک قشر خاصی داوطلب رفتن به دانشگاه هستند، اما در کشور ما این اقدام تبدیل به یک پل و یا یک مد شده و همه می‌خواهند به هر شکلی مدرک داشته باشند.

وی افزود: باید قوانین، مقررات و رویه‌هایی که زمینه‌ساز تقلب هستند، اصلاح شوند و بهتر است بگذاریم وزارت‌ علوم برای خودش تصمیم بگیرد، زیرا وزارت علوم اساسا با افزایش و توسعه کمی آن هم به این شکل مخالف است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در پاسخ به این سوال که تهیه غیرقانونی پایان نامه‌ها چه آسیبی به بعد آموزشی کشور وارد خواهد کرد، گفت: یک آسیب مهم این است، روند کنونی موجب شده ارزش مدارک تحصیلی کاهش بیابد، به تعبیر دیگر در حال حاضر داشتن مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا نشانه یک رشد علمی و برخورداری از یک مهارت نیست. بلکه فقط نشانه این است که شخص مدرک دارد، اما آیا با داشتن این مدرک می‌توانند مهارت نیز داشته باشد؟ این مسئله همچنین موجب می‌شود، مردم به دانشگاه‌ها و مدرک دانشگاهی بی‌اعتماد شوند.

سیمایی صراف با اشاره به ارائه چهره نامطلوبی از پایان‌نامه‌ها و مدارک ایران در سطح جهانی گفت: کپی‌برداری برای ارائه پایان نامه‌ها و تهیه پایان نامه‌ها به روش غیرعلمی نمود خوبی از نظر بین‌المللی نخواهد داشت. تاسف‌برانگیز است که ما در خیابان انقلاب شاهد فروش مدرک هستیم. 

وی درباره برخورد با متخلفان گفت: ۲۵ موسسه غیرقانونی پلمپ شدند که قرار وثیقه برای تعدادی از صاحبان این موسسات که اقدام به تهیه پایان‌نامه کرده‌اند، صادر شده است. با بررسی روند پرونده آنها قطعا مجازات خواهند شد. علاوه بر این اخیرا در مشهد نیز یک موسسه داشته‌ایم که چند هزار مدرک جعلی تولید کرده و به دست اشخاص رسانده که با او نیز برخورد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز