خبرگزاری کار ایران

یادداشت رئیس پلیس آگاهی تهران؛

عبرت نمی‌گیریم!

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۰۳۸

باید از جماعتی که در این روزهای پایانی سال سخت در تلاش برای خرید یا تهیه و تولید مواد منفجره هستند، پرسید که آیا از اتفاقات تلخ چهارشنبه سوری عبرتی عینی‌تر و قابل لمس‌تر داریم؟

عبرت در لغت به معنای پند و اندرز گرفتن می باشد و شاید جامع ترین مفهوم و تعریف اصطلاحی برای آن ، تعریفی باشد که راغب اصفهانی آورده است. عبرت اختصاص دارد به حالتی که در جریان آن معرفتی ظاهری و مشهود وسیله و پلی برای درک معرفتی باطنی و غیر مشهود قرارمی گیرد.بر اساس این تعریف عبرت یک نوع عملیات فکری است که طی آن عبرت گیرنده از مقدمات حسی مثل دیدنی ها و شنیدنی ها بهره می گیرد و با گذر از آنها به معرفتی ورای آنها منتقل می شود.

حال باید از جماعتی که در این روزهای پایانی سال سخت در تلاش برای خرید یا تهیه و تولید مواد منفجره می‌باشند پرسید که آیا از اتفاقات تلخ چهارشنبه سوری عبرتی عینی‌تر و قابل لمس‌تر نیز داریم؟

انگشتانی که هر سال در پی انفجار مواد محترقه قطع می شوند ،درصد بالای سوختگی کودکان و نوجوانان و آتش سوزی در انبارهای نگهداری مواد محترقه غیر مجاز یا انفجار در منازل مسکونی که یکی از ساکنینش مخفیانه مشغول تهیه بمب و نارنجک دست ساز بوده است!

تماس های مکرر شهروندان با پلیس و اورژانس و آتش نشانی از لحظات ابتدایی آغاز چهارشنبه سوری ، صدای گریه و ناله کودکان .... همه اینها را می بینند و با تمام وجود لمس می کنند و دقیقا 365 روز بعد دوباره مشتاقانه در جستجو و خرید مواد منفجره راهی خیابانها می شوندو یا بدون کوچکترین عذاب وجدانی به قاچاق مواد منفجره غیر مجاز به داخل کشور اقدام می نمایند!

فارغ از نظرات و مواضع موافق و مخالفی که در مورد برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در بین اقشار مختلف جامعه در جریان است ،این نکته که هرساله عده ای کودک و نوجوان به دلایل مختلف از جمله تخلیه هیجانی راهی خیابانها می شوند و با آتش سوزی یا صدای هولناک ناشی از انفجار به ارضا حس هیجان خواهی خود می پردازند واقعیتی است که باید با پذیرش آن برای مقابله و پیشگیری و به حداقل رساندن آسیبهای آن اقدام نمود و اگر جایگزینی مناسب برای چنین مراسمی نداریم در کف خواسته های خود حداقل صدمات و آسیبهای آن را به کمترین حد ممکن برسانیم .هر کدام از ما به عنوان والدین، پلیس، معلم، امدادگر و ...وظیفه داریم از طریق آموزش و آگاهسازی نسبت به اصلاح شرایط موجود گام برداریم.

-  بی شک پلیس با افرادی که بدون توجه به نتیجه کار خود و عمق صدماتی که متوجه خانواده های ایرانی می سازند به منظور نفع اقتصادی مبادرت به قاچاق موادمحترقه به داخل کشور می نمایند ، با استفاده از تمام ظرفیت انسانی و اطلاعاتی خود مقابله نموده و از تجارت غیر انسانی آنان وتوزیع مواد منفجره در بین کودکان و نوجوانان جلوگیری بعمل خواهد آورد. اما باید این واقعیت را در نظر داشت که تا تقاضا در جامعه وجود نداشته نباشد عرضه به نتیجه ای نمی انجامد لذا باید گام اول مقابله را با پیشگیری از طریق آموزش و آگاهسازی برداشت و احساس نیاز جامعه به این مواد پرخطر را به حداقل ممکن رساند. اگر در خصوص آسیبهای جبران ناپذیر ماجراجویی های چهارشنبه سوری آموزش صحیح و تاثیر گذاری  صورت پذیرد کودکان و نوجوانان ما برای همیشه در برابر حوادث تلخ این شب واکسینه خواهند شد.

-    اگر به عنوان والدین در طول سال و به طور مرتب زمانی را برای تفریح و تخلیه هیجانی نوجوانتان از طریق گردش و تفریح و فعالیتهای بدنی و ورزش اختصاص دهید و دامنه تفریحات فرزندان خود را از چهارچوب کوچک و محدود آپارتمانهای امروزی به پارکها و مناطق تفریحی بکشانید و اجازه دهیدحس هیجان خواهی و انرژی مازاد کودک و نوجوان از راهی بی خطر تخلیه شود دیگرهمه چیز به یک شب در سال آنهم با این حجم انبوه از بی احتیاطی گره نخواهد خورد.

-    علاقه و استعداد فرزند خود را بشناسید و اجازه دهید در رشته ورزشی و هنری مورد علاقه خود با جدیت به فعالیت بپردازد تا انرژی و توان بی پایان نوجوانی اش به سمت هیجانات و تفریحات و شادی های کاذب متمایل نگردد.

-    در لحظات شادی ،غم،تفریح و خشم در کنار فرزندتان باشید تا جای خالی شما با دوستان ناباب و افراد صدمه زننده به سلامت روحی و جسمی فرزندتان پر نگردد.

-  پرونده فوت های تصادفی و اتفاقی ناشی از انفجار در پلیس آگاهی مارا بسوی این توصیه رهنمون می سازد که بی هیچ عنوان اجازه ندهید کودکتان در شب چهارشنبه حتی برای تماشای آتش بازی دیگران از خانه خارج شود یا حتی از پنجره نظاره گر این تفریحات ناسالم باشد.

-  سعی کنید در صورت علاقه و اصرار فرزندان در محیط های امن و با وسایل استاندارد

آتش بازی که  جزء مواد منفجره محسوب نمی گردند به تفریح بپردازید.

-  پیش از فرا رسیدن روزهای پایانی سال در مورد خطرات تفریحات و بازی های ناسالم و پر خطر چهارشنبه سوری با فرزند خود گفتگو کنید.

- به بهانه هزینه های هنگفت تفریح و گردش، کودک خود را در خانه حبس نکنید .اگر واقعا به رشد و تعالی روحی و جسمی و تخلیه هیجانات فرزند خود اهمیت می دهید باید قبول کنید که صرف یک وعده از غذای روزانه در طول هفته در نزدیک ترین پارک محل سکونت و پیاده روی و ورزش بهمراه فرزند و یا کوه پیمایی هزینه چندانی نداشته و تنها نیاز به احساس مسئولیت و همت بالای شما به عنوان والدین دارد .احساس مسئولیتی که در نهایت منجر می گردد که حس هیجان طلبی فرزندتان به تخلیه در شب چهارشنبه سوری خلاصه نشود.

- در نهایت فرزندتان را با جنبه های فراموش شده آداب و رسوم قدیمی و فلسفه هر یک از آنها آشنا کنید تا راه را به اشتباه به سمت جنبه های خطرناک و سنجاق شده به این سنتها نروند سنتهایی که شاید برای دور ریختن و سوزاندن هر چیز قدیمی و غیر قابل استفاده در آستانه سال نو و شادی رفتن به استقبال سال جدید بنیان نهاده شدند و امروز تبدیل شده اند به سنتی انحرافی که در نتیجه انجام آن بسیاری از خانواده ها داغدیده و صدمه دیده به سال جدید قدم می گذارند.

سرتیپ دوم  علیرضا لطفی (رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ)                                                                                         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز