خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فرایند صدور پروانه تا پایان سال ۹۸ کاملا الکترونیکی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۷۷۴

مدیرکل سابق تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: فرایند صدور پروانه تا پایان سال ۹۸ الکترونیکی می‌شود.

رضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره روند الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه اظهار کرد: تا اوایل سال آینده فرایند صدور پروانه الکترونیکی می‌شود.

مدیرکل سابق تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه کرد: در این فرایند پارامترهایی که به شهرداری مربوط می‌شود کوتاه‌تر می‌شوند و سرعت بیشتری می‌گیرند؛ چراکه در این فرایند بخش‌هایی از کار مربوط به مالکان است؛ مثلا این مالکان هستند که وقتی به آنها فیش عوارض داده می‌شود، باید آن را پرداخت کنند. ممکن است این کار را در طول یک روز انجام دهند و یا ممکن است در طول ۲۰ روز صورت گیرد.

عباسی با بیان اینکه پروانه‌ها در چند نوع قابل دسته‌بندی هستند، گفت: یک دسته از پروانه‌ها، پروانه‌های متداول و معمول هستند و مربوط به کسانی می‌شوند که برای ساخت سه یا چهار طبقه مسکونی مراجعه می‌کنند. تعداد و پراکندگی این پروانه‌ها زیاد است اما مشابه هم هستند. میانگین زمانی شهرداری برای صدور چنین پروانه‌هایی اکنون کمتر از دو ماه است.

وی افزود: اما برخی پروانه‌ها هم هستند که خاص و ویژه‌اند و طبیعتا فرایند طولانی‌تری دارند. مثلا برای ساخت یک ساختمان بلندمرتبه ۳۰ طبقه‌ای مسائلی مثل آتش‌نشانی، ایمنی و فضای سبز نیاز به استعلام‌هایی وجود دارد و بنابراین روند صدور پروانه به طول می‌انجامد.

عباسی در پاسخ به این پرسش که دریافت پروانه برای ساخت یک دیوار جزو کدام دسته از پروانه‌هاست و چرا آنقدر طولانی می‌شود که برای افراد خسته‌کننده می‌شود، گفت: در این ۲۷ سال کار خود ندیده‌ام کسی بیاید و فقط برای دیوار دور یک زمین پروانه دریافت کند؛ مگراینکه این زمین واقع در حریم و خارج از محدوده شهر باشد که بحث آن کاملا متفاوت است. حریم شهر کمیسیون ویژه خود را دارد و استانداری و فرمانداری در آن دخیل هستند. ضمن اینکه ساخت چنین دیواری خلاف است؛ چراکه زمین‌ها را به مبلغی می‌گیرند و با یک دیوار ارزش افزوده وحشتناکی در آن ایجاد می‌کنند.

اتفاقات حریم تهران در حوزه ساخت و ساز، مهم‌تر از محدوده شهر است

مدیرکل سابق تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اضافه کرد: از آنجا که حریم تهران مدیریت یکپارچه ندارد و متولی آن صرفا شهرداری نیست و ارگان‌های ذی‌نفع دیگر هم وجود دارند، اتفاقات ناخوشایندی در آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در حریم تهران رخ می‌دهد، به مراتب مهم‌تر از محدوده داخل شهر است، گفت: ما نزدیک ۷۰۰ کیلومتر مربع محدوده و ۶ هزار کیلومتر مربع حریم داریم. آینده همه شهرهای بزرگ اول وابسته به نحوه مدیریت حریم آنهاست؛ چراکه حاشیه‌نشینی‌ها در حریم اتفاق می‌افتد.

عباسی در واکنش به این موضوع که می‌گویند فرایند صدور پروانه در شهرداری مثل بازی مار و پله است که در مراحل آخر با نیش مار دوباره به خانه‌های اول بازمی‌گردیم، بیان کرد: یک سری گپ‌ها و ایرادهای سیستمی‌ وجود دارد. فرایند صدور پروانه شامل تشکیل پرونده، بازدید، طرح تفصیلی، بر و کف، دستور نقشه، ارائه نقشه، تایید نقشه، اعلام عوارض، اعلام وصول عوارض، تکمیل مدارک، پیش‌نویس و تایید صدور پروانه می‌شود. مثلا ممکن است در مرحله تایید معاون شهرسازی ببینند یک مدرک کسری دارد یا مثلا اسم مالک اشتباه تایپ شده است. بازگرداندن این پرونده به مراحل اولیه جهت اصلاح، اجتناب‌ناپذیر است اما پیش از این باید خیلی از بحث‌های فنی را به مراحل قبلی برمی‌گرداندیم که خوشبختانه در طول یکی دو ماه اخیر این فرایند اصلاح شده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر پرونده یک پله قبل از تایید نهایی ایرادی داشته است، دوباره به مرحله تشکیل پرونده برنمی‌گردد؛ قبلا اینگونه نبود و هر پرونده اگر در مراحل نهایی هم ایرادی داشت، ممکن بود به ۱۰ پله پایین‌تر برود. بنابراین اکنون اصلاح فرایند صدور پروانه صورت گرفته است و این یعنی دیگر صدور پروانه مثل بازی مار و پله نیست.

عباسی تاکید کرد: واقعیت این است که اگر تمام فرایندها و کارهای ما روی حساب و کتاب باشد، برای یک پرونده معمولی باید در مدتی کمتر از یک ماه پروانه صادر شود؛ خصوصا تخریب و نوسازی.

استعلام‌های بی‌ربط از فرایند صدور پروانه حذف شده است

مدیرکل سابق تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه صرفا زمان کمتر برای صدور پروانه حائز اهمیت نیست، گفت: گاهی مردم از آمدن و رفتن خسته می‌شوند و می‌گویند حتی اگر قرار است صدور پروانه بیشتر طول بکشد، ما گرفتار نشویم. صدور پروانه در بعضی پروژه‌ها در تمام دنیا طولانی می‌شود و طبیعی است. اما ما تلاش می‌کنیم با الکترونیکی کردن صدور پروانه مردم بتوانند بدون آمد و رفت و به صورت سهل‌تر پروانه دریافت کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: در گذشته مردم باید برای ثبت درخواست به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه می‌کردند اما اکنون می‌توانند از منزل خود اقدام کنند. این امکان وجود دارد که همه مراحل صدور پروانه هوشمندسازی شود. اکنون با هماهنگی‌هایی که با سازمان ثبت احوال شده، مرحله تشخیص هویت هم هوشمند و الکترونیکی شده است و زمانی که مامور بازدید به درب منزل افراد می‌رود، همه کارها را یک جا انجام می‌دهد. مدارک را چک می‌کند و همه را تطبیق می‌کند و بازدید را هم بععمل می‌آورد.

ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری

عباسی با بیان اینکه استعلام‌های بی‌ربط حذف شده است، عنوان کرد: خیلی وقت‌ها مصوباتی داشته‌ایم که قانون نبوده اما سلیقه‌ها سبب شده‌اند که تبدیل به قانون شود. ما این‌ها را از جلوی پای مردم برداشتیم.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری گفت: در فرایند صدور پروانه فقط شهرداری تهران دخیل نیست؛ بلکه سایر ارگان‌ها هم دخیل هستند.

او تاکید کرد: اگر مدیریت یکپارچه شهری تحقق پیدا کند، مردم راحت‌تر می‌توانند پروانه دریافت کنند.

مدیرکل سابق تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مدیران از چند کلمه نباید استفاده کنند، گفت: یکی از این کلمات «باید» است و کلماتی مثل «قرار است» هم از آن جمله است. اگر از این کلمه‌ها استفاده نکنیم کشور اصلاح می‌شود.

وی افزود: اگر طرح تفصیلی تدقیق شود، شاید پایان کار ساختمانی در زمانی کمتر از یک هفته یا حتی یک روزه صادر شود. چشم‌انداز پایش طرح تفصیلی اگر اشتباه نکنم تا ۱۴۰۴ است. امیدواریم در این مدت زمان صدور پروانه به حداقل برسد. البته الکترونیکی شدن فرایند صدور پروانه تا پایان سال ۹۸ به طور کامل اتفاق می‌افتد اما به حداقل رسیدن این زمان لازمه‌اش آن است که طرح تفصیلی اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز