خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تناقض میان گفتار مسئولان و زندگی فرزندانشان یکی از دردهای مردم است/ آقایان رطب‌ خورده، منع رطب می‌کنند/ ساده‌زیستی مسئولان برای مردم قابل باور نیست

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۸۵۲

یک جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه ساده‌زیستی مسئولان برای مردم قابل باور نیست، گفت: وقتی مسئولی در مناطق شمالی شهر زندگی می‌کند و حرف از ساده‌زیستی می‌زند، نشان از تناقض در رفتار و عملش است.

میر محمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تناقضات گفتار مسئولان درباره ساده‌زیستی و نوع زندگی لاکچری فرزندانشان گفت: موضوع مهم این است که اصلا چقدر می‌توانیم، حرف مسئولان را در خصوص ساده‌زیستی باور داشته باشیم چراکه اصلی‌ترین مرجع برای هر فردی والدینش هستند و خانواده یک الگو و یک نمونه برای فرزندان هستند. اولین محیطی که فرزند در آن زندگی می‌کند خانواده است و اگر خانواده، فرزند را شیک و لاکچری تربیت نکند و یا فرزند شاهد این رفتارهای پرهزینه در زندگی نباشد چطور ممکن است خودش هم آن زندگی را انتخاب نکند و چطور می‌توان توقع داشت که خانواده یک زندگی معمول داشته باشد اما فرزندان‌ش اینگونه نباشند. باور این موضوع برای من به عنوان یک جامعه‌شناس کمی‌ سخت است.

مسئولان رطب می‌خورند و منع رطب می‌کنند

وی ادامه داد: معتقدم اصلی‌ترین نهاد، نهاد خانواده است و بچه‌ها در خانواده می‌آموزند چگونه زندگی کنند. بنابراین اگر نوع زندگی پدر و مادر با فرزندان متفاوت باشد نوعی تناقض ایجاد می‌شود و نمی‌توان باور کرد که مسئولان زندگی ساده‌‌ای داشتند اما در مقابل فرزندان‌شان به گونه دیگری زندگی می‌کنند و کاملا لاکچری رفتار می‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه البته برخی مسئولان نیز هستند که زندگی ساده‌ای دارند، اما فرزندانشان دارای زندگی‌های پرهزینه‌ای هستند، خاطرنشان کرد: این نوع رفتارها از زندگی مسئولان و فرزندانشان به نوعی باعث بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود و مردم نسبت به مسئولان به دلیل رفتار فرزندانشان بی‌اعتماد می‌شوند، چراکه وقتی فردی به عنوان مسئول، مسئولیتی را در کشور می‌پذیرد در واقع نماینده مردم می‌شود و مردم به او اعتماد می‌کنند و مردم انتظار دارند که آن  مسئول با برقراری عدالت فرصت‌هایی را در جامعه ایجاد کند تا مردم به واسطه تلاش‌شان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. بنابراین این مسئولیت ایجاب می‌کند برای اینکه مردم مسئولان را باور کنند، خودشان و فرزندانشان هم به صحبت‌هایشان عمل کنند، اما متاسفانه مسئولان ما اغلب رطب می‌خورند و منع رطب می‌کنند.

گاهی اوقات مسئولان معتقدند که خودشان بسیار ساده‌زیست هستند و اگر فرزندانشان لاکچری زندگی می‌کنند، انتخاب خود آنها بوده است که باز این موضوع مطرح می‌شود که چرا فرزندان آنها می‌توانند این زندگی را انتخاب کنند، اما مردم نمی‌توانند و این دقیقا یکی از اعتراضاتی است که جوانان ما نسبت به زندگی فرزندان مسئولان دارند.

حریرچی با اشاره به تاثیر بی‌اعتمادی دوگانگی زندگی مسئولان و فرزندانشان با آنچه در جامعه مطرح می‌کنند، تصریح کرد: فرقی نمی‌کند که این رفتار دوگانه مسئولان در زندگی خود مسئول نمایان باشد یا فرزند او مهم این است که نتیجه و حاصل کار عدم اعتماد در جامعه است. البته گاهی اوقات مسئولان معتقدند که خودشان بسیار ساده‌زیست هستند و اگر فرزندانشان لاکچری زندگی می‌کنند، انتخاب خود آنها بوده است که باز این موضوع مطرح می‌شود که چرا فرزندان آنها می‌توانند این زندگی را انتخاب کنند، اما مردم نمی‌توانند و این دقیقا یکی از اعتراضاتی است که جوانان ما نسبت به زندگی فرزندان مسئولان دارند.

زندگی لاکچری فرزندان و انکار پدران

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات واکنش مسئولان نسبت به زندگی فرزندانشان و انکار نوع زندگی آنها بی‌اعتمادی را نسبت به آنها در جامعه و در بین مردم بیشتر می‌کند و متاسفانه مسئولان بجای اینکه از سیاست‌شان برای بهبود اوضاع مردم استفاده کنند، در جهت انکار واقعیت‌هایی استفاده می‌کنند که توسط فرزندانشان در فضای مجازی مطرح شده است.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ناامیدی جوانان در جامعه این است که نمی‌خواهند ساده زندگی کنند و دائما در حال تلاش هستند که به یک زندگی ایده‌آل برسند و نمی‌رسند از همین‌رو به بیراهه کشیده می‌شوند یا به سمت مواد مخدر می‌روند و دچار افسردگی شدید می‌شوند. وقتی از آنها علت این ناامیدی را جویا می‌شویم یکی از صحبت‌های اصلی آنها این است که به طور مثال همکلاسی‌شان فرزند یکی از مسئولان بوده به همین دلیل بدون اینکه تلاش و زحمتی کشیده باشد یا تحصیلات مناسبی داشته باشد در سن جوانی توانسته به بهترین زندگی دست پیدا کند، در حالی‌که آنها با تلاش فراوان هیچ چیز در زندگی بدست نیاورده‌اند.

ساده‌زیستی مسئولان برای مردم قابل باور نیست

حریرچی با تاکید براینکه تناقض در گفتار مسئولان به نوعی ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته مسئولان با مترو و تاکسی رفت و آمد می‌کنند، چراکه مردم از مسئولانشان توقع دارند مانند آنها زندگی کنند، بنابراین مسئولان هم زندگی همانند مردمانشان دارند، اما در کشور ما چنین نیست و اگر گاهی اوقات هم از سوی مسئولان چنین رفتارهایی را ببینیم برایمان قابل باور نیست.

وقتی مسئولی در مناطق شمالی شهر زندگی می‌کند و حرف از ساده‌زیستی می‌زند، نشان از تناقض در رفتار و عملش است.

وی تاکید کرد: مهمترین اثر تفاوت زندگی مسئولان با فرزندانشان این است که برخی از جوانان برای اینکه بتوانند مانند آنها زندگی کنند به بیراهه کشیده شده و ناامید می‌شوند و از همه بدتر این است که جوانان نگرش منفی نسبت به والدین خود پیدا می‌کنند و گاها واژه «بی‌عرضه» را برای والدین‌شان به کار می‌برند.  

این جامعه‌شناس با بیان اینکه وقتی مسئولی در مناطق شمالی شهر زندگی می‌کند و حرف از ساده‌زیستی می‌زند نشان از تناقض در رفتار و عملش است، تصریح کرد: وقتی مسئولان با ماشین‌‌های آخرین مدل مسیر خط ویژه را طی می‌کنند باعث ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان می‌شود. تناقض میان گفتار مسئولان و رفتار فرزندانشان اصلی‌ترین درد مردم است، چراکه باعث تبعیض در جامعه می‌شود و تبعیض ناامیدی می‌آورد و متاسفانه در جامعه ما شدیدا این تبعیض احساس می‌شود و این تبعیض وقتی بین مسئولان و مردم باشد، مشکلات را در جامعه بیشتر می‌کند. متاسفانه مسئولان و فرزندانشان بیشتر از اینکه داشته‌هایشان باعث تبعیض در جامعه شود، حرف‌ها و صحبت‌هایشان و انکار واقعیت باعث تبعیض در جامعه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز