خبرگزاری کار ایران

امروز؛

جلسه ستاد اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۱۸۸

جلسه ستاد اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار امروز در موسسه آلا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این جلسه با توضیحاتی از طرف حجت‌‌‌‌الاسلام علی ملانوری به عنوان دبیر اجرایی همایش آغاز شد و سپس نعمت‌‌‌الله موسی‌‌‌‌پور، دبیر علمی همایش توضیحاتی در ارتباط با کمیته‌‌‌های علمی و اهمیت تاثیر عملکرد کمیته اجرایی بر مطرح شدن مباحث علمی همایش و اثر بخش کردن مباحث مطرح شده ارائه دادند. 
در ادامه سایر اعضای ستاد اجرایی همایش خیر ماندگار که از وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان رفاه و خدمات و مشارکت اجتماعی شهردای تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشتند، گزارش‌های در مورد عملکرد خود در ارتباط با همکاری در برگزاری همایش ارائه دادند و هرکدام نقطه نظرات خود را مبنی بر چگونگی بهبود روند اجرایی مطرح کردند.  
ملانوری در ابتدا اشاره‌‌‌‌ای به کلیت برنامه دو روز همایش داشت. وی اضافه کرد: روز اول همایش صبح تا ظهر با پنج کارگاه آغاز خواهد شد و بعد از ظهر آن یک پنل از شرکت‌‌‌کنندگان کارگاه‌ها و سایر دوستان علاقمند خواهیم داشت. 
وی مطرح کرد که همایش سایت اختصاصی خود را دارد و همه علاقه‌مندان از طریق ثبت‌‌‌‌نام اختصاصی در سایت می‌‌‌توانند در همایش حاضر شوند و گواهی شرکت برای شرکت‌‌‌‌‌کنندگان صادر می‌‌‌‌شود.
ملانوری افزود که تاکنون حدود ۲۵۰ نفر در همایش ثبت‌‌‌نام کرده‌‌‌اند. 
وی در ارتباط با روز دوم همایش اظهار داشت که در این روز پنج کارگاه داریم که تاکنون در هر کارگاهی دو تا پنج نفر ثبت‌‌نام کردند. حد نصاب تشکیل شدن کارگاه‌ها ۲۰ نفر خواهد بود و ما امیدواریم بتوانیم حدود ۲۰ تا ۴۰ نفر ثبت‌‌‌نامی در هر کدام از این کارگاه‌ها داشته باشیم.
وی اضافه کرد که به دلیل آنکه برنامه عصر روز دوم بسیار فشرده بود، در بعد از ظهر روز اول برای مخاطبان کارگاه‌ها و فعالان سمن ها که در کارگاه‌ها نبودند، مقاله نداشتند و... نشست عمومی‌‌‌ای داریم که با حضور فعالان اجتماعی و حاکمیتی و اهالی دانشگاه برگزار خواهد شد.
ملانوری تاکید کرد که شرکت در  هر کدام از برنامه‌‌‌‌های همایش به صورت جداگانه گواهینامه خواهد داشت. 
وی در ارتباط با روز دوم همایش اظهار داشت: سه‌‌‌‌شنبه یازده دی ماه روز اصلی مراسم است و برنامه همایش در این روز برگزار برگزار می‌‌‌شود. صبح افتتاحیه داریم و امیدواریم که قسمت اعظم حضور مخاطبان در این بخش باشد.
وی افزود تاکنون با توجه به اینکه سازمان اوقاف و وزارت بهداشت اصلی‌‌‌‌‌ترین حامیان ما بوده‌‌‌اند و همچنین به دلیل ارتباط عملکرد کاری این سازمان‌‌‌ها با محورهای همایش از وزیر بهداشت و ریاست سازمان اوقاف تقاضا داشتیم که در افتتاحیه به عنوان نمایندگان دولت در این امر صحبت داشته باشند و پس از این عزیزان سخنرانان کلیدی ما سخنرانی خواهند کرد. 
ملانوری اضافه کرد: پس از آن برنامه اهدای جوایز به منتخبان جشنواره خیر ماندگار را داریم که شاخص‌‌های انتخاب این عزیزان در یکی از حوزه‌‌‌های زیر بوده است: حوزه کتاب‌ها و پایان‌‌‌نامه‌‌‌ها، کارهای رسانه‌‌‌‌ای تولیدشده، حوزه کارآفرین اجتماعی و حوزه پلت‌‌‌‌‌‌‌‌فرم‌‌ها.
ملانوری توضیح داد که در بعد ظهر روز دوم با پنج پنل علمی میزبان علاقه‌مندان این حوزه خواهند بود و در آخر به صورت مختصر مقالات برگزیده هر پنل انتخاب خواهد شد و در ساعت اختتامیه معرفی خواهند شد. 
وی یادآور شد که مجموعه رازی همکاری لازم را برای برگزاری همایش داشته است و امکانات و سالن‌‌‌های مختلف آن در دسترس خیر ماندگار خواهد بود. 
سپس موسی پور به عنوان دبیر علمی همایش صحبت های خود را اینگونه شروع نمودند: امیدوارم همایش بتواند به پیشبرد امر خیر کمک نماید. او تاکید داشت، کاری که در بخش علمی دنبال می شود وابسته به امر اجرایی است . مباحث علمی می تواند تولید شوند و می توانند هبچ گاه به کار بسته نشوند و در کتابخانه ها باقی بمانند. آنچه کمک می کند که مباحث علمی موثر واقع شوند از جنس دیگری است. این فعالیت ها اگر به درستی انجام شود می تواند تغییر ایجاد کند در غیر این صورت انجام کار علمی بی مورد است. کار شما موثر تر از کاری است که قرار است در کمیته علمی انجام شود چون شما با ابزارتان کار کمیته علمی را موثر می کنید. ما از شما تقاضا داریم اول اینکه گوش هایی را برای شنیدن فراهم آورید که استدلال ها و نظرات علمی را بشنوند، فراهم کردن این جمع نیاز به همت شما دارد. و دوم اینکه سازمانهای همراه با توجه به دسترسی هایی که دارند تلاش کنند حداقل هر کدام ۵۰ نفر را تشویق نمایند تا در این رویداد شرکت کنند. اگر چنین اتفاقی بیافتد حداقل ۵۰۰ نفر شنوای این مهم  خواهند بود. این ۵۰ نفر افراد خاصی هستند و همگی مرتبط به موضوع خواهند بود در نتیجه این ۵۰۰ نفر می توانند نقش خوبی در انتقال پیام داشته باشند. 
در بخش دیگری کمیته اجرایی می تواند پیام همایش را با استفاده بیشتر و مفید از فضای مجازی بیش از فضای فیزیکی به مخاطبین برساند و منتشر کند چه از طریق پخش انلاین و افلاین و ...  
پور موسی افزود: ایده ای در این همایش دنبال می شود که مطرح می نماید امر  نیکوکاری با چه چالش هایی مواجه است و چه مصائبی همراه دارد. با این حال که امر کار خیر بین مردم امری شناخته شده است. اما این امر در سطح ساختار های اجتماعی رها شده است. این امر سازمانی ندارد و قوانین لازم ، حمایت لازم و  فرایند مشخص برای کار ندارد. امر خیر پدیده کم اهمیتی برای نظام اجتماعی ما شده است نه برای مردم ما چون مردم کار خودشان را می کنند هرچند عملکردشان سازمان یافته نیست. با این همایش این موضوع می تواند به گوش جمع زیادی برسد و کمک می کند آنها به این امر ورود پیدا کننذ.  به نظر می رسد کار کمیته علمی بدون اثر گذاری عملکرد تیم اجرایی بی اثر خواهد بود . 
پورموسی همچنین اشاره داشت ما ۵ پنل اختصاصی بعد از برگزاری نشست عمومی خواهیم داشت. در نشست های عمومی جمعی از دست اندرکاران سیاست گذاری و جمعی از برگزار کنندگان همایش حضور دارند و از بعضی از نیکوکاران انجا تقدیر خواهد شد. اما  به نظر ما بخش اساسی کار و برنامه در پنل های علمی که به حوزه تخصصی این امر می پردازد اتفاق می افتد. 
وی اشاره کرد در هر پنل یکی از شخصیت های علمی طراز اول سخنرانی خواهند داشت. شخصیت هایی که معمولا در فضای اجتماعی و فرهنگی شناخته شده هستند و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند. امیدوارم در این همایش تمرکز دوستان  بر بخش علمی  زیاد باشد و کمک کنند توجه مخاطبین فقط به بخش اول که مدیران  در ان حضور دارند معطوف نباشد.
پس از آن  ملانوری از اعضای ستاد اجرایی درخواست کرد که در این روز های مانده به همایش حول ۴ محور خیر ماندگار را یاری رسانند. 
۱- اطلاع رسانی و دعوت از مخاطبین 
۲- ایجاد امکاناتی برای رفاه مهمانان شهرستانی 
۳- ارائه کمک هایی از جنس کمک های نیروی انسانی 
۴- ارائه کمک هایی از اتصال حامیان به همایش 
وی در انتها یاداوری نمود که ضمن برگزاری همایش نمایشگاهی از محصولات همکاران و موسسات خیره برگزار خواهد شد.  
نجم عراقی نماینده سازمان بهزیستی کشور در این جلسه اشاره به اطلاع رسانی ها و کمک های غیر نقدی سازمان بهزیستی و کمک به هر چه بهتر برگزار شدن این همایش داشت. 
در ادامه خانم یونسی نماینده معاونت اجتماعی  وزارت بهداشت عنوان کرد: در خصوص بحث امر خیر از سال ۹۵ که  معاونت اجتماعی وزارت بهداشت  پایه گذاری شده است این گونه بحث ها مطرح  شده و برای آن ماموریت هایی معین شده است مانند اجتماعی شدن بحث سلامت .  و ما بحث وسیعی را در ارتباط با مسائل اجتماعی پوشش می دهیم . 
وی افزود یک بخش از کار ما ساماندهی موسسات خیریه و سازمان ها ی مردم نهاد و خیرین و ... است . ما به دلیل ساختاری که ایجاد کرده ایم، توانسته ایم عزیزانی که وارداین حوزه ها می شوند را به سمت اولویت ها هدایت کنیم. و اکنون  به خیرین مشاوره می دهیم و نیاز مناطق را با انان مطرح می نماییم. این اتفاق به پشتوانه  نیاز سنجی هایی که انجام می شود می افتد. وی اشاره کرد ، ما از کارشناسانی که در ۶۶ دانشگاه در این حوزه کار کرده اند دعوت می کنیم که در همایش خیر ماندگار مشارکت داشته باشند. 
عضو دیگر ستاد اجرایی همایش، خانم قربانی نماینده  اداره کل فرهنگی وزارت کار افزود: از مرکز اطلاع رسانی وزارت خانه اطلاع رسانی انجام شده است. و ما تلاش کرده ایم که از امکانات اطلاع رسانیمان در این حوزه استفاده نماییم. همچنین تلاش می کنیم در بخش های دیگر نیز چون انتشارات و .. کمک هایی را ارائه دهیم. 
در بخش بعدی آقای بالایی نماینده  مجموعه رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران هم از تلاشی که برای اطلاع رسانی و کارهایی از قبیل انتشارات و غیره به عهده گرفته بودند اظهاراتی بیان داشت. 
سپس آقای معممی مدیر کل اداره موسسات خیریه  سازمان اوقاف و امور خیره بیان کرد: امروز سکاندار اوقاف نقاط پیدا و پنهان اسیب های اجتماعی را می شناسد. چرا که ایشان معتقدند این سازمان  اوقاف وامور خیره است ما وقف را می بینیم اما  خیره اش را بی توجهیم. وی افزود این نقطه عطفی است که امروز  ما داریم این جاهای خالی را میبینیم . 
و بیان داشت ماهیت وقف بر و احسان است. و تاکید کرد کارکرد اجتماعی وقف در سازمان اوقاف تصدی گری نیست ما می خواهیم تولی گری کنیم ما می خواهیم که پول و منابع وقفی مان را طی تفاهم نامه هایی به دستگاههای حاکمیتی بدیهم تا آنها بتوانند به صورت کارشناسی و اصولی به کار ببندند.  
وی اشاره کرد که ما در سرفصل های اعتباری مان ۳۳۰ هزار عنوان نیت داریم که رتبه اول آن اختصاص دارد به  تعزیه و بعد عزاداری و این یعنی باید تغییر نگاهی برای نیت ها داشته باشیم. تا بتوانیم اولویت های دیگری را هم برای خیرین مطرح کنیم. 
وی همچنین اشاره داشت: اطلاع رسانی را در خصوص همایش انجام دادیم از طریق سایت و پیامک و از مخاطبین خاص دعوت به عمل اورده ایم. همچنین در تلاشیم معاونین سازمان  را برای شرکت در این برنامه دعوت کنیم تا اثر گذارتر باشند. 
در انتها آقای نیکی مدیر مرکز پیشگیری کنترل سرطان آلا( مکسا) صحبتها و پیشنهاداتی را در خصوص هر چه بهتر برگزار شدن همایش مطرح نمودند 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز