خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایلنا:

برای ایجاد فضای نقادانه در دانشگاه‌ها هنوز راه زیادی داریم/نسل جوان را نباید متوقف کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۴۴۷

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه باید نسبت به نسل جوان گذشت و شکیبایی داشته باشیم، گفت: چون آنها از دوره‌ای که نسبتا فشار و جبر اجتماعی بود، عبور کردند و به دوره‌ای رسیدند که احساس می‌کنند، بالندگی و آزادی عمل بیشتری دارند و طبیعی است که یکسری ناهنجاری‌ها هم رخ دهد، از همین رو ما باید ناهنجاری‌ها را تحمل و با راهنمایی و سازش با نسل جوان برخورد کنیم.

محمدتقی احمدی (رئیس دانشگاه تربیت مدرس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ایجاد فضای نقادانه در دانشگاه‌‌ها و اینکه آیا شرایط برای ایجاد چنین فضایی در محیط‌های دانشگاهی فراهم شده‌است؟ گفت: در حد بضاعت خودمان و هیات رئیسه هیچ کوتاهی نکردیم، ولی هنوز در این زمینه راه زیادی داریم که باید جلو برویم. دانشجویان هم باید در این زمینه فرآیند گفتمانِ سازنده، خلاق و با اثرگذاری درازمدت را بپذیرند، زیرا دنبال یافتن جواب‌های فوری برای معضلات مزمن یک تهدید است از این رو دانشجویان باید در این مساله شکیباتر باشند.

وی ادامه داد: دانشجویان کمی در این زمینه عجول هستند، اما در بعضی مشکلات رفاهی و صنفی تا حدی حق دارند. در مسائل دراز مدت مثل مسائل آموزشی، پشتیبانی در تعیین اهداف، سیاست‌های دانشگاه و اثرگذاری در این زمینه‎ها فکر می‌کنم، گفتمان‌ها هنوز مراحل ابتدایی خودش را طی می‌کند و امیدوار هستم که بتوانیم خیلی کارها را در دانشگاه به دانشجویان ارجاع دهیم تا از این طریق دانشجویان نقش تسهیل‌کننده را خودشان بپذیرند. کار دانشجو باید خیلی توسعه پیدا کند و دانشجو از این جهت احساس کند، خیلی اثرگذار است و اینها از برنامه‌هایی است که در افق آینده داریم.

احمدی تصریح کرد: درباره اینکه دانشجویان دارای سکوهای مناسبی برای بیان نظرات و تجربیات خودشان باشند و همچنین از تجربه کار گروهی و اجتماعی برخوردار شوند، تقریبا این کارها را از سه چهار سال پیش شروع کرده‌ایم، بطوریکه تعداد انجمن‌های علمی – دانشجویی که فعالیت‌های اجتماعی فراتر از رشته‌های خودشان را انجام می‌دهند، تقریبا در دانشگاه ما سه برابر شده است و خیلی هم دانشجویان استقبال کردند.

وی خاطرنشان کرد: یک شورای صنفی قوی برای مسوولیت اجتماعی و اعلام اظهارنظرات داریم که حدود سه سال است با آرای بالا تشکیل شده‌است. تعداد زیادی هم کانون فعالیت‌های گروهی هدفمند در زمینه‌های متفاوت داریم که تشکل‌های سیاسی هم شامل آنها می‌شود، فکر می‌کنم افق دانشگاه خیلی نسبت به گذشته در این زمینه‌ها متفاوت شده‌است.

او همچنین در رابطه با صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویان در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه
گفت: دانشگاه ما خیلی درگیر این مساله نبود، اما فکر می‌کنم، وزیر محترم علوم نکاتی را که تذکر دادند، زبان همه دانشگاهیان است. امیدواریم، همان راهبردی که وزیر علوم و قوه قضائیه پیگیری می‌کنند، جواب بدهد تا دل همه دانشگاهیان شاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به نسل جوان گذشت و شکیبایی داشته باشیم، گفت: چون آنها از دوره‌ای که  نسبتا فشار و جبر اجتماعی بود، عبور کردند و به دوره‌ای رسیدند که احساس می‌کنند، بالندگی و آزادی عمل بیشتری دارند و طبیعی است که یکسری ناهنجاری‌ها هم رخ دهد، از همین رو ما باید ناهنجاری‌ها را تحمل کنیم و با راهنمایی و سازش با نسل جوان برخورد کنیم و در راستای رشد روحیه کار سیاسی و اجتماعی، مسوولیت‌پذیری، اظهارنظر، تعامل و کار گروهی کمک کنیم نه اینکه متوقفشان کنیم. البته قوه قضائیه هم در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد.

احمدی همچنین درباره طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی توضیح داد: طرح هم‌ترازی دانشگاه‌های برتر کشور با ۲۰۰ دانشگاه بزرگ جهان طرحی است که دانشگاه تربیت مدرس اقداماتش در این زمینه از حدود دو سال پیش بسیار جدی آغاز کرده است و به خوبی و با رضایت پیش می‌برد.

وی ادامه داد: حدود ۱۷ هسته تحقیقاتی با تراز خیلی بالا و حضور اساتید برجسته، دانشجویان دکترا و همکاران خارجی تشکیل دادیم که در این زمینه برنامه‌های سال اولمان به خوبی پیش رفت. دانشگاه و هیات امنا حدود پنج میلیارد تومان از منابع داخلی دانشگاه برای سال ۹۷ تخصیص دادند و امیدواریم که وزارت علوم و همچنین سازمان برنامه هم سهم خودشان را بپردازند تا این هسته‌های پژوهشی و فناوری بتوانند اهداف خودشان را اجرا کنند.

او افزود: همچنین فعالیت‌های خیلی گسترده‌تر دیگری از جمله ایجاد پروژه‌های مشترک با سایر دانشگاه‌های خارج از کشور یا دوره‌های مشترک آموزشی با آنها در دست اجراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز