خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه تالاب‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:

جاری کردن مقدار ناچیز آب در هامون برای روحیه‌ دادن به مردم/ تالاب حداقل به ۳ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۵۴۷

رئیس گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اختصاص ۶۰ میلیون مترمکعب آب به عنوان حق‌آبه داخلی هامون گفت: این مقدار برای روحیه‌بخشی به مردم وارد تالاب می‌شود و حدقل آب مورد نیاز برای هامون ۳ میلیارد متر مکعب است.

آرزو اشرفی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اینکه چه مقدار از حقآبه‌ داخلی هامون به این تالاب اختصاص داده‌ شده است، گفت: مقدار حقآبه داخلی هامون زیاد نیست و تنها ۶۰ میلیون متر مکعب است که این مقدار در برابر  کل حقآبه هامون خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: حجم آبی که باید در  هامون باشد، ۱۰ میلیارد مترمکعب است و برای ادامه حیات این تالاب حداقل به ۳ میلیارد متر مکعب آب نیاز است که تناسبی با حقآبه داخلی این تالاب ندارد.

رئیس گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حقآبه داخلی هامون در ۲ یا ۳ مرحله از سوی وزارت نیرو تامین شد، اظهار کرد: ما معاهده‌ای را با افغانستان مبنی بر فرستادن ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از طریق هیرمند به ایران داریم که این مقدار در چاه نیمه‌ها ذخیره و برای شرب و کشاورزی استفاده می‌شود که از این مقدار تنها ۶۰ میلیون متر مکعب به هامون داده شده است.

اشرفی‌زاده در مورد دلیل اختصاص این مقدار آب توضیح داد: این طرح به صورت پایلوت در نظر گرفته شد تا در مواقعی که تالاب خشک است و از منبع اصلی آب در افغانستان، آبی نمی‌آید، بتوانیم بخش کوچکی از تالاب را به صورت نمونه احیا کنیم تا از نظر روحی و روانی اثر مثبتی برای مرم داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز