خبرگزاری کار ایران

احمد فیاض‌‌ بخش:

طرح تحول سلامت موجب افزایش غیر منطقی بارمالی در صندوق‌های بیمه‌ای شده است

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر هیچ ارتباط منطقی میان شاخص سلامتی کشور با عملکرد طرح تحول سلامت وجود ندارد .

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد فیاض‌ بخش با اعلام این مطلب در نشست بررسی چالش‌ها و چشم‌انداز طرح تحول سلامت گفت: از نظر علم اقتصاد، خدمات درمانی و بهداشت یک کالای عاریتی است که با هدف تامین غیر مستقیم نیاز به سلامتی توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیش از اجرای طرح تحول سلامت، شاخص‌های سلامتی کشور بیانگر توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی و درمانی در میان گروه‌های مختلف اجتماعی بود، افزود: طرح تحول سلامت قرار بود با هدف توزیع عادلانه خدمات درمانی میان همه اقشار غنی و فقیر جامعه اجرا شود اما در عمل باعث شد تا تنها منابع صندوق بیمه‌های درمانی بابت هزینه‌های مربوط به اجرای نادرست این طرح از جمله افزایش کارانه‌ها اختصاص یابد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی افزود: ممکن است عنوان شود که مردم از عملکرد طرح تحول سلامت رضایت‌مندی کامل دارند که باید متذکر شویم در عمل چنین نیست.

وی با یادآوری این نکته که استفاده از خدمات مختلف درمانی و بهداشتی در مقام یک کالای عاریتی نمی‌تواند مانند یک کالای ذاتی لذت‌بخش باشد، اظهار کرد: از دیگر نتایج اجرای این اشتباه افزایش بار مالی غیر منطقی در صندوق‌های بیمه‌ای و افزایش غیر متعارف کارانه‌های پزشکی است.

این استاد دانشگاه افزود: ممکن است بازهم در دفاع از این طرح گفته شود که با به اجرای درآمدن طرح تحول سلامت هزینه‌های خارج از جیب مردم کاهش یافته اما باید در نظر داشته باشیم که این اتفاق باعث افزایش هزینه سایر بخش‌های تامین کننده خدمات درمانی مانند مالیات عمومی منابع خیریه شده است.

فیاض‌بخش همچنین در مورد آسیب ناشی از افزایش کارانه‌های پزشکی گفت: در حالی که برای تعیین هزینه کار پزشکی ابزارهایی متنوع همچون حقوق ساعتی، بودجه سالیانه و... وجود دارد. مجریان طرح تحول سلامت هرچند در سال گذشته مرتکب اشتباه دیگری شدند و تنها با تمرکز کارانه پزشکی این طرح به طرح پرهزینه تبدیل شود.

کد خبر : ۴۳۹۵۴۹