خبرگزاری کار ایران

پس از عملیات کاوش توسط باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی مشخص شد:

محوطه تاریخی ریوی از دوران آهن 2 تا اسلامی محل زندگی بوده است

یافته‌های باستان‌شناسی و انجام آزمایش کربن 14بر روی نمونه‌های ذغالی نشان داد محوطه تاریخی ریوی در بر دارنده لایه‌های استقراری و شواهد باستان شناختی از دوران آهن 2 تا دوران اسلامی است.

به گزارش ایلنا، محمد جواد جعفری سرپرست هیأت کاوش در محوطه ریوی دشت سملقان خراسان شمالی این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد .

 او با اشاره به دستاوردهای سه فصل پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی گفت :این محوطه در سال 1346توسط دکتر نگهبان شناسایی و معرفی شد و درسال 1356توسط فائق توحیدی با شماره 720در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

این باستان شناس اظهار داشت:محوطه ریوی بیش از 110هکتار وسعت دارد و مهمترین عوارض باستان شناختی سطح آن تپه های سه گانه ریوی "الف"، "ب"و "ث" هستند.

او افزود :پژوهش های باستان شناسی محوطه ریوی از سال 1391با تعیین عرصه و حریم محوطه و لایه نگاری تپه ریوی "الف" آغاز شد و در سال 1393در قالب فصل دوم تپه ریوی "ب"مورد کاوش لایه نگاری قرار گرفت .

به گفته وی ، در خردادسال 95فصل سوم این پژوهش ها با هدف بررسی ژئوفیزیک و بررسی روشمند سطح محوطه انجام گرفت .

این باستان شناس افزود :با توجه به یافته های باستان شناسی و انجام آزمایش کربن 14بر روی نمونه های ذغالی ، محوطه ریوی در بر دارنده لایه های استقراری و شواهد باستان شناختی از دوران آهن 2تا دوران اسلامی است .

جعفری از مهمترین اهداف در پژوهشهای ریوی را شناسایی و مطالعه مواد باستان شناسی دوران آهن تا تاریخی در منطقه شمال خراسان ، تبدیل محوطه ریوی به یک سایت محوری در مطالعات دوران آهن و تاریخی شمال شرق ایران وفراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای انجام پیوسته مطالعات باستان‌شناسی دوران آهن و تاریخی در منطقه شمال شرق ایران توسط باستان‌شناسان علاقمند به این دوران اعلام کرد .

وی گفت : مهمترین هدف از مطالعات باستان شناسی محوطه ریوی، مطالعه شاخصه های باستان شناسی عصر آهن و آغاز دوران تاریخی دشت سمنگان(سملقان)، با محوریت محوطه ریوی و شناخت تحولات باستان شناختی در این منطقه با تاکید بر شناخت پیچیدگی استقرارهای بزرگ در گذار از عصر آهن به دوران تاریخی در شمال شرق کشور است.

مرمت 3خمره بزرگ

یودیت تومالسکی رییس موسسه باستان شناسی آلمان در ایران و همکار هیأت کاوش های باستان شناسی محوطه ریوی دیگر سخنران این نشست بود که به ارایه دستاوردهای فصل سوم از پژوهش های صورت گرفته در این محوطه پرداخت .

وی انجام بررسی ژئوفیزیک ، شبکه بندی محوطه و مطالعه مواد باستانشناختی سطحی تعداد 18 عدد از شبکهها، اصلاح و تدقیق نقشه توپوگرافی محوطه و ایجاد هفت نقطه اصلی نقشه برداری(B.M) در نقاط مختلف محوطه و میله کوبی کردن این نقاط و برداشت فوتوگرامتری دیواره خشتی تپه ریوی Dرا از فعالیت های انجام شده در این فصل بر شمرد.

او گفت : در فصل سوم از پژوهش های محوطه ریوی ، مرمت و حفاظت اولیه سه خمره بزرگ و اشیاء کشف شده از فصلهای گذشته، تهیه 15 میل بتنی برای نصب در محدوده عرصه محوطه تاریخی ریوی و آگاهی رسانی به مردم و تعامل و هماهنگی با مسئولین منطقه برای بهرهمندی از پتانسیلهای حمایتی دولتی و مردمی در پژوهش و حفاظت محوطه ریوی انجام گرفت .

کد خبر : ۴۲۶۸۶۸