خبرگزاری کار ایران

اوحدی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

تمهیدات سازمان حج برای جلوگیری از آشفتگی در اعزام زائران اربعین/ صدور ویزا در ۲۰ نقطه کشور

تمهیدات سازمان حج و زیارت برای جلوگیری از آشفتگی و ناهماهنگی در اعزام زائران به عتبات اعلام شد.

سعید اوحدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، پیرامون برنامه‌های مراسم اربعین امسال و تمهیدات اندیشیده شده، گفت: همانطور که می‌دانید؛ مراسم اربعین، سه سال است که به این شکل و سیاق و حضور حماسی مردم در پیاده‌روی به سوی حرم حسینی، برگزار می‌شود. خوب به خاطر دارم  که در همان سال اول( ۱۳۹۲) از ستادها بازدید کردیم، همه حاضر بودند هر سختی را به جان بخرند تا به کربلا مشرف بشوند، در این مسیر به مرز چزابه رفتیم؛ زائران سفر اربعین آب شور می‌خوردند و آب آشامیدنی موجود نبود! امروز اما خوشبختانه شرایط کاملاً متفاوت شده است.

وی افزود: با سپری شدن ۳ سال و تجربه های حاصل از آن، اکنون یک ستاد با ساختار و تشکیلاتی منظم، متشکل از نمایندگان ۲۶ دستگاه، در قالب ۱۳ کمیته فعال شده است، البته مسئولیت این ستاد که بر عهده سازمان حج و زیارت بود، از سال گذشته به وزارت کشور واگذار شده است و جلسات آن به ریاست وزیر محترم کشور تشکیل می‌شود.

اوحدی با اشاره به برخی ناهماهنگی‌های مقطعی که سال گذشته در مرز مهران بروز پیدا کرد، گفت: دلیل آن ناهماهنگی‌ها این بود که ما ثبت‌نام و صدور ویزای اربعین را دیر شروع کردیم که این امر باعث ایجاد یک ازدحامی در مرزها شد که البته فقط ۲ روز شاهد ازدحام زائران و آن هم صرفاً در مرز مهران بودیم، لذا امسال ثبت‌نام زائرین اربعین از ۱۵ مردادماه در سامانه " سماح " آغاز شد. در واقع امسال از  ۴ ماه قبل از اربعین، فرایند ثبت‌نام را شروع کردیم و این درحالیست که سال گذشته در فاصله  ۲۰ روز تا مراسم اربعین، اقدامات ما برای ثبت‌نام آغاز شده بود.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: بمنظور ارتقاء خدمات‌دهی، مراسم اربعین ۳ – ۴ سال اخیر را آسیب‌شناسی کردیم و با شناسایی نقاط ضعف، برای هر کدام راهکاری در نظر گرفتیم. به عنوان مثال معابر مرزی کشور ما با کشور عراق محدود است، لذا با اخذ آمار از نیروی انتظامی، وزارت کشور و مرزبانی، از میزان ظرفیت هر یک از مرزها آگاه شدیم، با مطلع شدن از این ظرفیت‌ها، داده‌های آماری را در قالب نرم‌افزار " سماح " ارایه کردیم.

وی ادامه داد: زائرانی که ثبت‌نام می‌کنند؛ باید تاریخ ورود و خروج خود را مشخص کنند؛ در این بین اگر تاریخی که زائر مشخص می‌کند؛ در پیک ترافیک جمعیتی در مرز مورد نظر باشد، سامانه سماح با پردازش اطلاعات و داده‌ها، تاریخ جدیدی را بصورت خودکار به زائر پیشنهاد می کند که این کار ارزشمندی است و قطعاً از بروز مواردی همچون ازدحام جمعیتی در مرزها جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: ارزش این کار زمانی بیشتر احساس می‌شود که به عنوان مثال پارسال به دلیل اینکه ما هیچ اطلاعاتی از زمان ورود زائران به داخل کشور نداشتیم، به یکباره یک حجم عظیمی از زائران از مرز مهران وارد شد. چند روز و چند شب مجبور شدیم با هلی‌کوپتر غذا به مرزها منتقل کنیم، اما امسال مشخصاً می‌دانیم که چه تعداد زائر از کدام مرز عبور می‌کنند.

رییس سازمان حج و زیارت در تشریح دیگر ویژگی‌های سامانه سماح گفت: در این سامانه علاوه بر ثبت‌نام انفرادی، امکان ثبت‌نام‌های گروهی نیز وجود دارد و متقاضیان می‌توانند؛ حداقل ۵ تا حداکثر ۴۰ نفر را بصورت گروهی ثبت‌نام کنند.  همچنین در سامانه سماح درگاهی را نیز برای افاغنه در نظر گرفتیم؛ چرا که سال گذشته یکی از مشکلات ما اعزام افاغنه بود. از طرفی امسال؛ مرز چزابه به صورت مشخص برای ورود و خروج افاغنه در نظر گرفته شده است .

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که امسال حدود ۲ میلیون نفر از ایران به عتبات مشرف شوند، افزود: توصیه ما این است که زائران ثبت‌نام را موکول به روزهای آخر نکنند. در حال حاضر ظرفیت مرزها کاملاً آزاد است و زائر دقیقاً می‌تواند؛ مرز مورد نظر خود را برای خروج و بازگشت مشخص کند. گیت‌های گذرنامه‌ توسعه پیدا کرده، امکانات نقاط صفر مرزی بسیار خوب شده و جا دارد از مردم و ملت و ارتش عراق تشکر ‌کنیم که سال گذشته میزبانی خوبی از مردم ما داشتند.

اوحدی درباره زمان آغاز اعزام‌ها گفت: اعزام‌های ما امسال از ۲۰ محرم شروع می‌شود و تا ۱۷ صفر ادامه خواهد داشت و به همان میزان موکب، ایستگاه صلواتی و خدمات بهداشتی - درمانی در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به مشکل تامین ارز برای زائران اربعین سال گذشته، اظهار داشت: امسال با مساعدت بانک مرکزی و بانک‌های عامل ملی، ملت و سپه درگاهی را بر روی سامانه " سماح " قرار دادیم که زائران می‌توانند؛ علاوه بر پرداخت ریالی هزینه ویزا، ارز خود را نیز بدون اینکه نیازی به ارتباط با دلالان و حضور در صرافی‌ها، خریداری کنند.

اوحدی افزود: فرآیند صدور ویزا با وزارت امور خارجه است و هنوز تفاهم‌نامه با وزارت خارجه به امضا نرسیده است. ما جدول زمان‌بندی و پیشنهادی خود را ارائه داده‌ایم که زمان پیشنهادی ما  از اول مهر، یعنی ۲ ماه پیش از  اربعین است و امیدواریم با امضای تفاهمنامه انشاله در ۲۰ نقطه کشور ویزا صادر شود. این درحالیست که سال پیش در ۱۲ نقطه ویزا صادر شد.

اوحدی در پایان درباره ممنوعیت اعزام زنان زیر 45 سال به حج گفت: کشور عربستان بر اساس احکام شرعی، حضور خانم‌های زائر زیر 45 سال را به تنهایی، ممنوع کرده است. یعنی حتماً با محارمشان باید اعزام شوند. این در حالی است که ما این محدودیت را در احکام شرعی خود نداریم و لذا اگر خانم 45 ساله‌ای مستطیع باشد، باید حج برای او انجام شود و ما تمهیداتی را فراهم کردیم که زائران از این فریضه محروم نشوند.

کد خبر : ۴۰۵۴۵۵