خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر بهداشت؛

نخستین مرکز جامع اهدای خون کشور افتتاح شد

با حضور وزیر بهداشت نخستین مرکز جامع اهدای خون افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، بشیر حاجی‌بیگی گفت: مردم می‌توانند در این مرکز، پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز، پلاسمای اختصاصی و سلول‌های بنیادی اهدا کنند را افتتاح کرد. بناست تا این مراکز جامع در سراسر کشور راه اندازی شود و دومین مرکز جامع اهدا کشور در شیراز راه‌اندازی خواهد شد.

 سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اظهار داشت: مرکز جامع اهدا در خیابان وصال‌شیرازی و در اداره‌کل انتقال خون استان‌تهران واقع شده و راه‌اندازی این مرکز، باعث تسهیل دسترسی بیماران بستری به خون و فرآورده‌های خونی شده است.

سید مرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان‌تهران نیز با بیان اینکه تهران به عنوان بزرگترین مرکز انتقال خون کشور حدود 18 درصد از خون کشور را تامین می‌کند، افزود: به دلیل ارجاع بیماران از شهرستان‌ها به تهران و همچنین گسترش مراکز آنکولوژی و جراحی قلب باز، 27 درصد از خون کشور در تهران مصرف می‌شود که به تبع آن مصرف پلاسما نیز افزایش می‌یابد.

در اداره کل انتقال خون استان تهران 44 تخت شامل 6 تخت بانوان وجود دارد که از این میان، 4 تخت پلاکت فریزیس(جداسازی پلاکت از خون)، 10 تخت پلاسما فریزیس(جداسازی پلاسما از خون) و 24 تخت خون‌گیری است. مرکز جامع اهدا در مدت زمان کمتر از 50 روز تجهیز و راه اندازی شده است.

کد خبر : ۳۸۴۸۹۷