خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت‌کشور:

حضور یک‌و‌نیم میلیون مهاجر غیرمجاز در ایران/ نگاه امنیتی به موضوع پناهندگان نداریم

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت‌کشور تاکید کرد که یک‌و‌نیم میلیون مهاجر غیر مجاز در ایران حضور دارند.

به گزار خبرنگار ایلنا، احمد محمدی‌فر در همایش عدالت آموزشی و کودکان مهاجر گفت: در حوزه مهاجران و پناهندگان یک و نیم میلیون تبعه مجاز در کشور داریم و در مقابل نیز حداقل یک و نیم میلیون نفر تبعه غیر مجاز در کشور وجود دارد و این افراد با زیر پا گذاشتن قانون وارد کشور شده اند.

وی افزود: به طور مثال اگر در کشور افغانستان کسی غیر مجاز در آنجا حضور داشته باشد محکوم به 6 سال زندان می‌شود، در صورتی که ما به موضوع مهاجران با یک دیدگاه انسان‌مدارانه نگاه می‌کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت‌کشور با اعلام اینکه 21 درصد جمعیت افغانستان در ایران هستند، تصریح کرد: در حال حاضر 400 هزار دانش‌آموز افغانستان داریم و ما سه اولویت برای اداره این مهاجران از جمله موضوع معیشت، موضوع بهداشت و آموزش قرار دادیم.

محمدی‌فر با بیان اینکه حدود 11 هزار دانشجو و 17 هزار فارغ‌التحصیل اتباع‌مهاجر در ایران داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حضور 48 هزار نفر تبعه غیر ایرانی را در کشور ثبت کردیم و حتی یک مصونیتی برای خانواده‌های دانش‌آموزان ایجاد کردیم که هنگام برخورد پلیس با این افراد، اگر آنها برگه ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه را نشان دهند نیروی انتظامی کاری با آنها داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه موضوع پناهندگان یک موضوع اجتماعی است و ما به آن نگاه امنیتی نداریم، ادامه داد: برابر قانون کشور ما ورود افراد به صورت غیر مجاز یک تا سه سال زندان دارد اما این قانون هیچ‌گاه اجرایی نشده است. ما اعلام کردیم همین تعدادی را که در ایران حضور دارند به صورت قانونمند بپذیریم.

کد خبر : ۳۷۱۹۲۱