خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ناجا:/۱/

دستگاه قضایی باید درباره هدایت کنندگان حمله به سفارت عربستان تحقیق کند

سخنگوی نیروی انتظامی از دستگیری ۵۰ نفر از متعرضین به سفارت عربستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری خود که امروز برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره حمله به سفارت عربستان،ضمن تسلیت اعدام «شیخ نمر» توضیح داد : در دو شب گذشته تعدادی از متعرضین به سفارت عربستان دستگیر شدند که تعداد این افراد در تهران ۵۰ نفر بود و تحویل مراجع قضایی شدند. در این اتفاقات به کارمندان سفارت و مردم آسیبی وارد نشد و کمتر از ۱۰ نفر از ماموران ناجا به واسطه پرتاب اشیا آسیب دیدند.

منتظرالمهدی درباره اینکه آیا جریانی هدایت حمله‌کنندگان به سفارت را پشتیبانی می‌کرده یا خیر، گفت: دستگاه قضایی باید در این باره تحقیق کند، ما در بازجویی‌های اولیه به چنین چیزی نرسیدیم.

منتظرالمهدی درباره اظهارات سخنگوی وزارت کشور مبنی بر اینکه هشدارها و تذکرات لازم به پلیس داده شده بود، گفت: پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده بود و نیروهایمان را هم تقویت کردیم.

دستگیری سه نفر برای اطلاع‌رسانی دروغین در مورد بمب‌گذاری

وی با اشاره به اینکه در زمان اربعین و همزمان با برگزاری اجلاس گاز در تهران وجود ۳۰ مورد بسته‌های مشکوک در مکان‌هایی از جمله در مترو به ناجا اطلاع‌رسانی شد، اظهار داشت: پلیس به محل اعزام شد ولی هیچکدام از آن‌ها بمب نبود و چنین چیزی صحت نداشت. همچنین سه نفر در خصوص اطلاع‌رسانی دروغین در این باره دستگیر شدند.

وی با بیان این مطلب که ناجا پیماشی در اربعین در شلمچه، چزابه و مهران انجام داد، گفت: ناجا به وسیله پرسش‌نامه  در خصوص عملکرد پلیس نظرسنجی کرد . نمره رضایت به عملکرد پلیس در نهم و دهم آذرماه 17.64  بود که این عدد نسبت به سال گذشته 1.2 افزایش پیدا کرده است و نشان از رضایتمندی زائران از عملکرد پلیس دارد. زائران همچنین به عملکرد پلیس عراق  10.5 از ۲۰ نمره داده بودند.

۱ میلیون و ۲۳۵ هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد

سخنگوی ناجا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۹ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می‌کند گفت: از این تعداد یک میلیون و ۲۳۵ هزار خودرو فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه نُرم تلفات جاده‌ای ما از میانگین نُرم دنیا پایین‌تر است افزود: به طوری که نُرم دنیا در ۱۰ هزار وسیله هفت و نیم است و نُرم ما زیر ۷ نفر است. همچنین این عدد برای آسیا 9.6 و برای اروپا 3.10 است. امسال یک میلیون خودرو نو شماره نیز داشتیم.

سردار منتظرالمهدی سه عامل جاده، خودرو و راننده را مولفه‌های اصلی در تلفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: ۴۷ درصد علت تصادفات در شهر به علت عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو  و مهم‌ترین علت تصادفات جاده‌ای انحراف به چپ و خارج شدن از خط وسط جاده بوده است. همچنین در ۹ ماهه امسال ۳۳۱ نفر کاهش تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌ایم.

فاصله کافی‌شاپ‌ها از مدارس باید ۵۰ متر باشد

سخنگوی ناجا درباره فاصله کافی‌شاپ‌ها از مدارس و آرایشگاه‌ها گفت: فاصله کافی‌شاپ‌ها از مدارس و آرایشگاه‌ها باید دارای یکسری مولفه‌هایی باشد و این مولفه‌ها باید رعایت شود و براساس چیزی که در قانون آمده این فاصله ۵۰ متر است.

وی درباره جمع‌آوری فروشندگان مترو و برخورد با آن‌ها گفت: جمع‌آوری فروشندگان مترو در قلمروی فعالیت شهرداری است. البته شهرداری تمهیدات خوبی را ایجاد کرده است و پلیس از طرح‌های آن‌ها پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر بیشتر نیرو‌ها، نیروهای سد معبر در مترو هستند.

اطلاعات ما پیوستن اتباع داخلی به داعش را نشان نمی‌دهد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند نفر از اتباع داخلی به داعش پیوستند گفت: اطلاعات ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. قاچاق انسان شکل نوین برده‌داری در دنیای مدرن است و بعد از قاچاق مواد و سلاح پرسود قاچاق به شمار می‌رود. مرز‌ها تحت کنترل ناجا است اما تعدادی از اتباع خارجی از راه‌های صعب‌العبور وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: حمل و نقل اتباع خارجی غیر مجاز به وسیله خودرو جرم است و منجر به توقیف ۶ ماهه خودرو می‌شود. در ۹ ماهه امسال بیش از ۶۰۰ هزار نفر از اتباع بیگانه از کشور طرد شده‌اند.

بیشتر تور‌های گردشگری اصول اخلاقی را رعایت می‌کنند

سردار منتظرالمهدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش خبری اعلام شد که یکی از اتوبوس‌های گردشگری که به سمت نائین  در حال حرکت بوده توسط پلیس راهور متوقف شده‌است،اظهار داشت: براساس گزارشاتی که داشتیم بیشتر تور‌ها اصول اخلاقی را رعایت می‌کنند و فقط تعداد اندکی از تور‌ها مناسبات اخلاقی و شرعی را رعایت نمی‌کنند و در این زمینه پلیس تذکرات لازم را انجام می‌دهد. در این زمینه براساس چیزی که به ما گزارش شد چندین اتوبوس با یکدیگر در حال حرکت بودند که در میان این چند اتوبوس یکی از آن‌ها مشکلاتی داشت و با توجه به دستور قاضی کشیک از ادامه سفر آن‌ها ممانعت به عمل آمد اما سایر اتوبوس‌ها به سفر خود ادامه دادند.

حضور یگان‌های ویژه در مترو موجب آرامش افراد است

سخنگوی ناجا همچنین درباره حضور یگان‌های ویژه در مترو و اینکه این نیرو تا چه زمانی در سطح شهر حضور خواهند داشت گفت: براساس اطلاعاتی که ما داریم، میزان رضایتمندی افراد نسبت به حضور این نیرو‌ها در سطح خوبی قرار داشته است. حضور بخشی از این‌ها به سبب مانور و تمرین و آمادگی بوده است و به چهره شهر نیز صدمه‌ای نمی‌زند بلکه موجب آرامش دیگران شده است و براساس ضرورت تعداد این نیرو‌ها بیشتر و یا کمتر خواهد شد.

پیکان ۵۰ برابر خودروهای دیگر آلایندگی دارد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که  شب گذشته گزارشی از تلویزیون پخش شد و نشان می‌داد که راننده یک خودروی پیکان صرفاً به دلیل اینکه با این ماشین در شهر تردد داشته جریمه شده است؛ گفت: به صرف داشتن خودروی پیکان کسی جریمه نمی‌شود و شاید به خاطر آلایندگی این خودرو جریمه شده است. هرچند که پیکان ۵۰ برابر خودروهای دیگر آلایندگی دارد.

کد خبر : ۳۳۵۳۱۴