خبرگزاری کار ایران

جزینی در گفت‌وگو با ایلنا:

دستگیری ۳ و نیم میلیون نفر طی ۱۱ سال در حوزه مواد مخدر/ سازمان‌ها به پیشگیری توجه ندارند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۳ و نیم میلیون نفر طی۱۱ سال گذشته در حوزه مواد مخدر دستگیر‌ شده‌اند، گفت: در شش ماهه اول امسال بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه مواد مخدر دستگیر شدند که ۷۰ درصد آن‌ها قاچاقچی هستند.

علیرضا جزینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با دستگیری‌های انجام شده در حوزه مواد مخدر گفت: ما معتقدیم مبارزه با مواد مخدر یک ستیز دائمی و بلند مدت است، زیرا موضوع توزیع مواد توسط قاچاقچیان سودآوری بالایی دارد، اما در شش ماهه اول امسال بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه مواد مخدر دستگیر شدند که ۷۰ درصد آن‌ها قاچاقچی هستند.

وی ادامه داد: در ۱۱ سال گذشته ۳ و نیم میلیون نفر از کسانی که در حوزه مواد مخدر فعال بودند؛ دستگیر شدند. اما سودآوری که در مواد مخدر است؛ انگیزه‌ای است که موجب می‌شود، قاچاقچیان همواره در این زمینه فعالیت کنند؛ به طور مثال هر کیلوگرم شیشه ۲۰ میلیون تومان قیمت داشته است که اکنون این عدد به ۶۰ الی ۸۰ میلیون تومان رسیده است، هرچند که این مساله کاهش تقاضای شیشه را نیز به همراه داشته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بحث اساسی در مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری است، گفت: ما باید پیشگیری را به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار داشته باشیم و مصرف را از این طریق کنترل و مدیریت کنیم. سازمان‌های ما باید در محیط‌های آموزشی، محله‌ها و محیط کار در راستای پیشگیری از مصرف تلاش بیشتری انجام دهند، اما متاسفانه به اندازه نیاز این مساله اکنون مورد توجه نیست.

دستگیری سرشبکه‌های توزیع مواد مخدر در دستور کار است

جزینی در خصوص اقدامات لازم برای دستگیری سرشبکه‌های توزیع مواد مخدر اظهار کرد: وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و.. .برخورد با سرشبکه‌های مواد مخدر را در دستور کار دارند و گزارشاتی نیز در این زمینه ارائه کرده‌اند. دستگیری سرشاخه‌ها بسیار مهم است، اما دستگیری توزیع‌کنندگان نیز بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه عدم بازدارندگی مجازات‌ها و سودآوری موجب بازگشت مجدد توزیع‌کنندگان دستگیر شده به حوزه مواد مخدر می‌شود، توضیح داد: البته اصلاحات قانونی را در این زمینه در دست تدوین داریم که در مجلس آینده ارائه خواهیم داد.

جزینی در ارتباط با کمپ‌های ترک اعتیاد اظهار کرد: مراکز اقامتی که در حال حاضر در کشور وجود دارند یا مراکز غیرمجاز هستند و یا مراکز مجاز؛ ما به سراسر کشور ابلاغ کردیم تا کمیته نظارت نسبت به بررسی مراکز غیرمجاز اقدام کند و هرجا که مرکز غیر مجازی را مشاهده کردند آن را پلمپ کنند یا در مسیر ساماندهی قرار دهد، تاکنون ۱۴۳۰ مرکز مشمول این ابلاغیه شده‌اند.

کد خبر : ۳۲۲۲۲۲