خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان اوقاف:

50 هزار موقوفه مرتبط با محرم در کشور داریم

کد خبر : ۳۱۳۰۳۷

معاون سازمان اوقاف گفت: از تمامی موقوفات کشور 50 هزار موقوفه مرتبط با ماه محرم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ،احمد شرفخانی در نشست خبری طرح ملی بصیرت عاشورایی در امام زادگان و بقاع متبرکه گفت: بیش از 175 هزار موقوفه در کشور داریم که در نیات مذهبی ، اجتماعی ، خیریه ،فرهنگی و قرآنی تقسیم بندی شده اند که از این میان 50 هزار موقوفه مرتبط با ماه محرم است.

وی ادامه داد :موقوفات ماه محرم نیز به 3 نیت روضه خوانی ،تعزیه و اطعام  تقسیم می شود که 33 هزار موقوفه مربوط به اطعام عزاداران و 86 هزار موقوفه به نیت تعزیه و روضه خوانی است که برخی از آنها نیز در چند نیت مشترک هستند .

معاون سازمان اوقاف در مورد اهداف طرح ملی بصیرت عاشوراییاظهار کرد:اولین هدف این طرح، اجرای نیات واقفان خیراندیش است و اهداف بعدی آن تبیین پیام‌های عاشورا تبیین سبک زندگی حسینی و ایجاد بصیرت افزایی براساس بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب، مقام معظم رهبری و سیره سیدالشهدا (ع) است.این طرح ملی س در دهه اول محرم در 2780 امامزاده و بقعه متبرکه در سراسر کشور برگزار می‌شود،

شرفخانی گفت: در روز اول محرم ما اجتماع عظیم «لبیک یا حسین» را داریم  که 2 ساعت مانده به اذان مغرب در 606 امامزاده و بقعه متبرکه با هدف لبیک‌گویی به سید الشهدا و اقامه عزا برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، برنامه روز دوم سوگواره بصیرت عاشورایی را تشریح کرد و گفت: در روز دوم در 381 بقعه برنامه شیرخوارگان حسینی با حضور خواهران و فرزندان شیرخوارشان برگزار می‌شود. همچنین در روز ششم محرم، برنامه «احلی من العسل» در حدود 300 بقعه و امامزاده برگزار می‌شود همچنین در روز تاسوعا و عاشورا هیأت‌های مذهبی در 2870 امامزاده و بقعه متبرکه تجمع عزاداری را تشکیل می‌دهد و پس از اقامه نماز ظهر و عصر تمام آنها اطعام می‌شوند.

شرف‌خانی تصریح کرد: شعار محوری اوقاف در روز تاسوعا و عاشورا شعار «هیهات من الذله» که در امامزادگان تمام کشو طنین‌انداز می‌شود. همچنین همایش رهروان زینبی را در روز 12 محرم در   351 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می‌کنیم که این همایش مخصوص خواهران است. در روز سوم شهادت  سالار شهیدان، مراسم ختم قرآن و محافل انس با قران در 1200 بقعه و امامزاده با حضور قاریان و اساتید برگزار می‌شود.

وی  با اشاره به اعزام مبلغین در ماه محرم گفت: 6 هزار مبلغ از حوزه علمیه قم به امامزادگان و مناطق محروم اعزام می‌شوند که بخشی از فعالیت آنها بجز سخنرانی و اقامه عزا، برپایی خیمه‌های معرفت در 741 امامزاده و بقعه متبرکه است.در این خیمه‌ها پرسش و پاسخ مذهبی، مشاوره خانواده، مشاوره تربیت کودک، تبلیغ چند رسانه‌ای، بیان احکام و بخش ویژه‌ای برای کودکان به منظور آشنایی با سبک زندگی امام حسین انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار خیمه‌های معرفت، ایستگاه «همه واقف باشیم» برای ترویج فرهنگ وقف برپا می‌شود همچنین 1700 امامزاده میزبان نمایشگاه تابلوهای گرافیی و محتوایی با عنوان سبک زندگی حسینی خواهند بود و همچنین 1400 امامزاده و بقعه متبرکه، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی را برپا می‌کنند.

شرف‌خانی افزود: 33 میلیارد تومان از محل موقوفات منطبق با عزادار سید الشهدا که شامل روضه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و اطعام عزاداران است هزینه می‌شود و برای تمام آنها ساختار، دستورالعمل و ابلاغیه طراحی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کمک به هیأت‌های عزاداری گفت: مانند سالهای گذشته به هیأت‌های عزاداری کمک می‌کنیم و مولفه‌ها و ساختارهایی از قبیل قرائت قران، بیان احکام سخنرانی و سوگواری در چارچوب شرعی را برای شناسایی هیأت‌ها طراحی کردیم. همچنین از ماه‌ها قبل کار شناسایی هیأت‌هایی که نیاز به کمک دارند آغاز شده است و امسال اجرای امینانه نیات واقفان را هدفمند کرده ایم، به عنوان مثال به برخی از هیات‌هایی که سالهای گذشته کمک می‌شد و نیاز به کمک نداشتند امسال کمک نمی‌کنیم. سال گذشته به بیش از 13 هزار هیأت در سراسر کشور در دهه اول محرم کمک کردیم که امسال این رقم قطعاً افزایش می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز