خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایلنا:

رسیدگی به آثار تاریخی کشور از توان بودجه دولتی خارج است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اخبار مربوط به تخریب ساختمان شهربانی میرجاوه صحت ندارد، گفت: این بنا قرار است که به موزه تبدیل شود.

کامبیز مشتاق گوهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر قصد نیروی انتظامی برای تخریب ساختمان ثبت ملی شده شهربانی میرجاوه گفت: چنین بحثی اصلا مطرح نیست، گاهی ممکن است؛ متاسفانه اخباری برای ایجاد اضطراب بین مردم و ایجاد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها مطرح شود که حقیقت ندارد.

وی ادامه داد: میان ما و نیروی انتظامی چنین موضوعی مطرح نشده است، ساختمان شهربانی، ساختمانی‌‌ رها شده است و هیچ ارزشی به جز ارزش میراث فرهنگی ندارد. در سالهای گذشته ما هزینه‌های گزافی برای مرمت و مستندسازی این بنا انجام داده‌ایم و اکنون این ساختمان مناسب و سر پاست که ان‌شاالله به موزه تبدیل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان افزود: با بیان اینکه میرجاوه دارای چند بنای قدیمی از جمله ساختمان شهربانی، ساختمان گمرک، پست و ساختمان‌های دوره پهلوی اول است، اظهار کرد: این بنا‌ها در تملک دستگاه‌های مربوطه هستند، اما به ثبت ملی رسیده‌اند و ما مرمت و حفاظت آن‌ها را انجام داده‌ایم.

مشتاق گوهری در ارتباط با مشکلات اعتباری موجود برای حفاظت از میراث فرهنگی استان، توضیح داد: ما هم مانند همه ادارات میراث فرهنگی ایران دچار مشکلات اعتباری هستیم، زیرا در ایران تعداد زیادی ساختمان قدیمی، سایت و محوطه وجود دارد که با اعتبارات محدود عمرانی و پژوهشی ما نمی‌توان آن طور که شایسته است، به همه آن‌ها رسیدگی کرد، بنابراین اولویت‌بندی بر اساس ملاحظات، مزیت‌ها و شرایط آثار انجام می‌شود و راهبردهای پژوهشی بر اساس این اولویت‌بندی، دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: ما قبول داریم که اعتباراتمان به اندازه نیاز‌ها نیست، اما چندان هم نمی‌توانیم؛ گلایه‌ای داشته باشیم، زیرا یک میلیون اثر در کشور وجود دارد که همه آن‌ها نیازمند رسیدگی است. که این امر بودجه هنگفتی را می‌طلبد، که از توان بودجه ملی کشور ما فرا‌تر است، بنابراین با درک شرایط موجود باید شرایطی را فراهم بیاوریم که بتوان این آثار را سرپرستی کرد.

مشتاق گوهری در پاسخ به این سوال که کدام یک از آثار این استان در اولویت برنامه‌ها و بودجه‌ها قرار دارد، گفت: در حوزه پایگاه‌های جهانی، شهر سوخته را داریم که برنامه مرتبی را دارد، علاوه بر آن قلعه بمپور، کوه خواجه، آسباد‌های سیستان و منطقه بیابان لوت در اولویت‌های ما در زمینه پایگاه‌های پژوهشی هستند. همچنین قرار است که هر شهر یک محوطه باستانی را مورد کاوش قرار دهد و طرح هر شهر یک موزه را نیز دنبال می‌کنیم. علاوه بر آن مرمت‌های اضطراری هم در همه شهر‌ها مورد توجه قرار گرفته است و کارگاه‌هایشان دایر است.

کد خبر : ۳۰۶۷۲۸