خبرگزاری کار ایران

وزیر محیط زیست عراق در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تلاش ویژه تهران – بغداد برای حل مشکل ریزگردها

asdasd
کد خبر : ۲۸۶۰۸۴

وزیر محیط زیست جمهوری اسلامی عراق از جدیت مقامات تهران و بغداد برای حل مشکل ریزگردها خبر داد.

قطیبه الجبوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حسن روابط فی مابین بغداد- تهران تاکید کرد: در حال حاضر ما دارای بالاترین روابط ممکن با ایران هستیم و با برنامه‌ریزی بلندمدتی که در وزارتخانه محیط زیست عراق شده است در سال‌های آینده این روابط توسعه خواهد یافت.

این مقام عالی‌رتبه محیط‌زیست عراق در ادامه پیرامون مشکلات جاری مشترک با ایران گفت: در حال حاضر دو کشور درگیر پدیده طوفان‌های شن و ریزگرد هستند؛ به طوری که اکثر مناطق عراق همچون ایران، اهالی با مشکلات تنفسی دسته و پنجه نرم می‌کنند.

وزیر محیط زیست عراق در این رابطه متذکر شد: البته مشکل در برخی مناطق عراق حادتر بوده و هست. در حدی که در برخی از شهرها اهالی گاهی با پدیده خاک‌گرفتگی و هجوم گسترده ریزگردها به معابر و منازلشان مواجه هستند.

این مقام عالی رتبه زیست محیطی جمهوری اسلامی عراق افزود: در راستای وجود دیگر مشکلات مشترک فی‌مابین با جمهوری اسلامی ایران که حوزه آبی است، وارد مذاکرات شدیم.

وی در این رابطه توضیح داد: براساس قرارداد الجزایر بین مقامات وقت تهران و بغداد رسیدگی به امور حوزه آب‌ریز و منشاء رودخانه شط‌العرب عراق یا همان اروند رود ایران از دیگر اموری است که رسیدگی به آن برای دولت‌های دو طرف از اهمیت برخوردار است.

وزیر محیط زیست عراق تصریح کرد: رود مذکور دارای شرایط خاص خود است که از جمله آنها طغیان فصلی و جابجایی بستر آن است.

وی تاکید کرد: از جمله پیامدهای این طغیان‌ها تغییرهای فصلی در خط‌القعر آن است.

این عضو کابینه دولت عراق پیرامون تاثیرات طغیان‌های رود مذکور بیان داشت: با طغیان و جابجایی خط‌القعر، علاوه بر جابجایی خط مرزی دو کشور در نگاه زاویه‌ای، این جابجایی در برخی مواقع منجر به تغییر خط مرزی دو کشور در مختصاتی به اندازه چند کیلومتر می‌شود.

وی افزود: در این محدوده جابجایی فصلی چندین روستا وجود دارد؛ و لذا تصمیم داریم با کمک مقامات ایرانی این مشکل را رفع کنیم و این روستاها که در معرض جابجایی موقعیتی و فصلی قرار دارند که در عین حال ساکنان محروم و کم‌برخورداری هستند، سامان و به منظور کاهش آسیب‌ها رسیدگی شوند.

این مقام دولت عراق در پایان ضمن ابراز خشنودی از به وجود آمدن بستر و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین دو کشور گفت: با توجه به حسن نیت همیشگی مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران امید آن می‌رود که مشکلات مشترک و همچنین تسریع در کمک های بشردوستانه تهران زودتر و بیش از پیش صورت بگیرد.

وی در خاتمه تاکید کرد که ما به دنبال گسترش سطح روابط خود با کشور دوست و همسایه ایران هستیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز