خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت خبر داد:

ایجاد تغییرات جدی در حوزه آموزش پزشکی در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۴۱۷

وزیر بهداشت بر همراهی بیمه های تکمیلی با توجه به افزایش تعرفه های پزشکی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا،  سید حسن هاشمی در برنامه نبض با بیان این که اولین گام طرح تحول سلامت در دو حوزه دارو و درمان صورت گرفت، گفت: با اجرای این طرح کمبود 300 قلم دارو به کمتر از 27 قلم کاهش یافت.

وزیر بهداشت هدف گیری اصلی طرح تحول سلامت را کاهش پرداختی از جیب مردم عنوان کرد و افزود: در بخش بستری میزان پرداختی مردم از 37 درصد به 6 درصد در شهرها و 3 درصد در روستاها کاهش یافته است.

وی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیمی را از دیگر دستاوردهای این طرح بیان کرد و گفت: حدود 4 هزار پزشک در تخصص های مختلف در شهرهای کشور توزیع شدند که به دلیل تغییر در نوع پرداخت ها، نظارت ها و اجباری شدن حضور کسانی که به عنوان طرح به شهرستانها اعزام شدند، این بسته از طرح نسبتا با موفقیت اجرا شد.

به گفته هاشمی، با اجرای بسته حمایت از زایمان طبیعی 400 هزار زایمان رایگان در کشور انجام و توجه به اورژانس پیش بیمارستانی و راه اندازی پایگاه های آمبولانس هوایی از دیگر اقدامات طرح تحول سلامت بوده است.

وزیر بهداشت در ادامه، گام دوم طرح تحول سلامت را در حوزه بهداشت بیان کرد و افزود: البته از آنجا که اعتبارات حوزه بهداشت دیرتر از حوزه درمان در اختیار ما قرار گرفت، برنامه های این حوزه با تاخیر شروع شد.

توزیع واکسن پنج گانه در بسته ایمن سازی در سراسر کشور

هاشمی با اشاره به این که در سال گذشته حدود 1000 هزار خانه بهداشت تاسیس و تکمیل شده است، افزود: بیش از 1000 خانه بهداشت در نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی، علاوه بر 9 قلم واکسنی که در بسته ایمن سازی وجود دارد، واکسن پنج گانه در این دولت در بسته ایمن سازی در سراسر کشور توزیع شد.

 هاشمی ساماندهی حاشیه شهرها و توجه به پزشکان عمومی و خانواده را از اقدامات خوب تحول در بهداشت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در همه شهرهای زیر 20 هزار نفر پزشک عمومی مستقر است.

وزیر بهداشت در ادامه تعرفه گذاری نسبی خدمات سلامت و تجدید نظر در آن را از گام های سخت در طرح تحول سلامت دانست و گفت: متقاعد کردن دولت و سیاستگذاران در این زمینه و ایجاد عدالت در تخصص های مختلف پزشکی از جمله فعالیت های صورت گرفته در گام سوم است.

وی همکاری بیمه ها، دولت و سازمان مدیریت و نظام پزشکی را در اجرای گام سوم طرح تحول سلامت موثر دانست و افزود: اختصاص اعتبارات مورد نیاز به منظور پوشش بیمه همگانی توسط بیمه سلامت ایرانیان اقدام مهم دیگر در طرح تحول سلامت عنوان کرد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که 27 درصد افزایش بار مراجعات به بیمارستان های دولتی بعد از اجرای طرح تحول سلامت مربوط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است، افزود: این آمار هدف گیری اصلی ما که حمایت از محرومین بود را نشان می دهد.

وزیر بهداشت همچنین، یکی از مشکلات در بیمارستان های دولتی را کمبود نیروی درمانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 95 هزار نیروی درمانی در بیمارستان ها به صورت قراردادی و تبصره ای مشغول به کار هستند که حقوق و مزایای این پرسنل از خود بیمارستان تامین می شود.

هاشمی با بیان این که برای جذب 16 هزار پرستار از اعتبارات طرح تحول سلامت به دانشگاه های علوم پزشکی داده شد تا در قالب شرکت ها نسبت به جذب پرستار اقدام کنند، افزود: به دلیل عملکرد نامناسب شرکت ها در گذشته در تامین نیروی انسانی، استقبال خوبی از این طرح نشد. به همین علت شرکتی را در زیر مجموعه هیات امنای ارزی ایجاد کردیم که این شرکت طرف قرار داد با دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و این موجب ایجاد اطمینان بیشتر برای نیروهایی که از این طریق جذب می شوند ایجاد می کند.

هاشمی همچنین بر تمرکز زدایی تاکید کرد و گفت: عدالت این است که برای تمامی بیمارستان های کشور تخت های بیمارستانی، تجهیزات پزشکی و متخصص وجود داشته باشد.

ضرورت همراهی بیمه های تکمیلی با توجه به افزایش تعرفه

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بر همراهی بیمه های تکمیلی با توجه به افزایش تعرفه تاکید کرد و گفت: در صورت عدم تعهد بیمه های خصوصی و تجاری برای بیمارستان و پزشکان بخش خصوصی مشکلات زیادی ایجاد می شود.

هاشمی افزود: در جلسه ای که با بیمه های تجاری داشتیم مقرر شد که بیمه های خصوصی حداکثر ظرف 2 ماه تسویه کنند و در غیر اینصورت موظف هستند که جریمه دیرکرد را پرداخت نمایند.

وی ادامه داد: البته با چند بانک صحبت کردیم تا به محض اینکه خدمتی در بیمارستان ارائه شد پول به حساب ارائه دهنده خدمت توسط بانک واریز شود و بانک به عنوان واسطی میان بیمارستان و بیمه ها عمل کند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این که در اجرای پزشک خانواده  کمی عجله کرده ایم، گفت: برای اجرای درست پزشک خانواده مشروط به همکاری دولت به 10 تا 15 سال زمان نیاز است.

به گفته هاشمی، سنگ بنای نظام ارجاع و پزشک خانواده استفاده از فنآوری اطلاعات به عنوان زیر ساخت اصلی است که باید برای ایجاد این زیر ساخت هزینه شود.

وی با اشاره به اجرای پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران، افزود: در این دو استان مقرر شد که در ابتدای این طرح پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع سلامت ایجاد شود و پزشک عمومی در این مراکز حضور داشته باشد. همچنین در این دو استان مراقبین سلامت را به این دو مجموعه اضافه کردیم.

هاشمی بابیان این که پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر مستقر می شود، افزود: پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت برای 10 میلیون در حاشیه شهرها زندگی می کنند طراحی شده است و در حال حاضر برای حدود 3 میلیون نفر اجرایی شده است و بقیه جمعیت حاشیه شهرها تا پایان شهریور تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

ایجاد تغییرات جدی در حوزه آموزش پزشکی

وزیر بهداشت همچنین، از ایجاد تغییرات جدی در حوزه آموزش پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال پس از 36 سال یک بازنگری کلی در خصوص آموزش پزشکی خواهیم داشت، چرا که تا کنون آموزش ما بستری محور بوده است و این در حالی است که فارغ اتحصیلان از درمان سرپایی بی بهره هستند.

به گفته دکتر هاشمی، آموزش پزشک خانواده و تخصص های آن در بازنگری آموزش پزشکی دیده شده است.

وزیر بهداشت در ادامه، ضمن دفاع از توجه به درمان در طرح تحول سلامت به دلیل اوضاع نامناسب درمان و دارو در ابتدای دولت یازدهم، گفت: درمان یکی از محورهای مهم پیشگیری است و اگر درمان در همان ابتدا خوب انجام شود از معلولیت و مرگ جلوگیری شده است.

  هاشمی در پایان ضمن اشاره به تشکیل شورای سیاست گذاری سلامت دهان و دندان برای اولین بار در وزارت بهداشت، افزود: تصمیمات این شورا بیشتر در خصوص پیشگیری است تا درمان و در همین زمینه حدود 3 هزار کلینیک تا پایان سال تجهیز خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز