خبرگزاری کار ایران

محمدرضا سعید آبادی:

حوزه علوم اجتماعی در یونسکو مغفول مانده است

رییس کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن برشمردن ویژگی‌های مختلف یونسکو گفت: متاسفانه حوزه علوم اجتماعی در یونسکو دارای قدرت نیست و این یکی از انتقاداتی است که به این نهاد وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا سعید آبادی در مراسم بزرگداشت هفتادومین سال تاسیس یونسکو با اشاره به اینکه اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی اقدامات انجام شده در حوزه فعالیت یونسکو است گفت: ۲ هدف مهم یونسکو صلح و توسعه پایدار است. صلح مد نظر یونسکو، صلحی است که همراه با آموزش و فرهنگ باشد و در ذهن مردم ریشه داشته باشد. همچنین یونسکو در زمینه توسعه پایدار به سه محور رشد اقتصادی ضعف فرهنگی و پایداری زیست محیطی اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی ادامه داد: یونسکو برای رسیدن به اهداف خود پنج عرصه مد نظر دارد که می‌توان از این پنج عرصه با نام‌های فرهنگ، آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی و مشارکت به ویژه مشارکت زنان و جوانان و ارتباطات نام برد.

رییس کمیسیون ملی یونسکو در زمینه اقدامات صورت گرفته در ایران در راستای فعالیت‌های یونسکو توضیح داد: ۱۵ کرسی یونسکویی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران مشغول فعالیت‌اند، پنج مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی درجه دو وابسته به یونسکو نیز در کشور وجود دارد. هفت اثر مکتوب از جمله کلیات سعدی و نقش‌های خلیج فارس نیز در حافظیه جهانی یونسکو ثبت شد. بیش از ۳۰ تن از مشاهیر بزرگ ایران مانند حافظ و فخرالدین عراقی در لیست یونسکو به ثبت رسیده است و بیش از ۳۰ تن از پژوهشگران و دانشگاهیان ایران موفق به گرفتن بورسیه یا گرفتن جایزه یونسکو شده است. بیش از ۴۰ جلد کتاب با حمایت یونسکو درایران چاپ شده است. جایزه بوعلی سینا با محوریت ایران در یونسکو به افراد مختلف تعلق می‌گیرد.

سعید آبادی ادامه داد: با وجود ۷۰ سال فعالیت یونسکو اما همچنان گرفتاری‌هایی همچون جنگ و خشونت و افراط‌گری در منطقه و جهان وجود دارد و هنوز جریانات بسیار قدرتمندی سعی در یکسان سازی دارد که باید از این موارد جلوگیری کرد.

وی با اشاره به انتقادات وارد بر یونسکو گفت: حوزه علوم اجتماعی با وجود آنکه بسیار مهم است و به طرز تفکر انسان‌ها باز می‌گردد اما به خوبی در یونسکو به آن پرداخته نشده که امیدواریم در آینده این مشکلات برطرف شود.

کد خبر : ۲۷۵۱۶۸