خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم شکل‌گیری جامعه مدنی به افزایش آسیب‌های اجتماعی انجامیده است

رئیس سازمان توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: افزایش سرمایه اجتماعی منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

 مجید رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر حاشیه‌نشینی بر افزایش آسیب‌های اجتماعی گفت: مسائلی همچون همبستگی اجتماعی، اعتماد عمومی، سلامت زندگی، سواد سلامت و سایر امکاناتی که به ارتقای سلامت شخص کمک می‌کند، از موارد تاثیرگذار بر میزان بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

وی ادامه داد: نبود این شاخصه‌ها در حاشیه شهرها سبب افزایش رفتارهای پرخطر و افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق می‌شود.

همبستگی زمینه‌ساز افزایش سرمایه اجتماعی

رضازاده با بیان اینکه وجود همبستگی در افراد یک محل و کمک آنان به یکدیگر به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود، ادامه داد: افزایش سرمایه اجتماعی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود در حالی‌که در محل‌هایی همچون حاشیه ‌شهر؛ مردم یکدیگر را نمی‌شناسند و به یکدیگر کمک نمی‌کنند. در چنین شرایطی هویت فرد ممکن است، دچار مشکل شده و رفتارهای پرخطری از او سر بزند.

تاثیر قطعی حاشیه‌نشینی بر افزایش آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان توسعه پیشگیری با بیان اینکه حاشیه‌نشینی در افزایش آسیب‌های اجتماعی تاثیر قطعی دارد؛ اضافه کرد: قطعا همبستگی افراد ساکن در یک محل یا حتی یک ساختمان می‌تواند، بر آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد و این موضوعی ثابت شده است. به عنوان مثال شناخت ساکنان یک محل از یکدیگر باعث می‌شود، افراد در آن محل اقدام به مصرف مواد مخدر یا ایجاد روابط پرخطر نکنند. همچنین اگر فرد دچار بیماری شود؛ همسایه‌ها به او کمک ‌کنند، اما در حاشیه شهرها که معمولاافراد یکدیگر را نمی‌شناسند؛ گاهی رفتارهای پرخطر و ارتکاب جرم بارها رخ می‌دهد و کسی هم کاری به دیگری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که بی‌تفاوتی در محلات بالای شهر هم دیده می‌شود، اما میزان آسیب‌های اجتماعی در این مناطق به اندازه حاشیه‌ شهرها نیست؛ گفت: در حاشیه شهرها همه شرایط برای بروز آسیب‌های اجتماعی فراهم است، از جمله کمبود امکانات سلامت، عدم اطلاع‌رسانی و سواد سلامت که تمام این موارد باعث می‌شود، حاشیه‌نشین‌ها کمتر بتوانند از خود مراقبت کنند.

رضازاده ادامه داد: در مناطق بالای شهر هراندازه هم که همبستگی و شناخت وجود نداشته باشد، اما فرد به دلیل وجود سایر امکانات و موارد رفاهی می‌تواند از خود مراقبت کند.

رئیس سازمان توسعه پیشگیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر یکی از نقاط آسیب‌پذیر جامعه سرمایه اجتماعی است، تاکید کرد: ما در دورانی به‌سر می‌بریم که سرمایه اجتماعی قدیم یعنی خانواده‌های گسترده و محلات بزرگ که یاور یکدیگر بودند، از بین رفته و سرمایه اجتماعی که متشکل از گروه‌ها و شبکه‌ها و جامعه مدنی‌ست؛ هنوز شکل نگرفته است. به همین دلیل شاهد بالا بودن آمار آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم.

کد خبر : ۲۷۳۸۹۰