خبرگزاری کار ایران

دانشجویان بیش از دیگران نسبت به طبیعت حساس باشند

کد خبر : ۲۵۹۱۴۸

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه امروز چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور داریم، گفت: باید معادل همین تعداد دانشجو محافظ و پاسدار طبیعت داشته باشیم، دانشجویان باید بیش از دیگران نسبت به طبیعت حساسیت داشته باشند.

به گزارش ایلنا، مهدی فیض در همایش علمی دانشجویی «هوای پاک» که به همت جهاددانشگاهی شهیدبهشتی در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به طرح جامع جهاددانشگاهی باعنوان «یک فارغ‌التحصیل مطلوب»، گفت: این طرح با استفاده از متون داخلی و خارجی به عنوان برنامه جهاد دانشگاهی در سال جدید طراحی شده است که براساس آن یک فارغ‌التحصیل مطلوب باید در وظایف فرعی و شخصی، امور عبادی و مناسک و وظایف خانوادگی، در قبال مردم و اجتماع، سیاست و حکومت و در فعالیت‌های شغلی در قبال حفاظت و توسعه منابع طبیعی، انسانی رشد یافته باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع یک فارغ‌التحصیل مطلوب دارای هفت شهر شایستگی است، گفت: همایش علمی دانشجویی هوای پاک یکی از بخش‌های این برنامه جامع است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه امروز چهار میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور داریم، گفت: باید معادل همین تعداد دانشجو محافظ و پاسدار طبیعت داشته باشیم، دانشجویان باید بیش از دیگران نسبت به طبیعت حساسیت داشته باشند.

فیض با اشاره به توصیه ادیان الهی به ویژه اسلام به حفظ محیط زیست، گفت: حفاظت از محیط زیست موضوع وارداتی از دنیای غرب نیست بلکه قرآن به حدی به این موضوع حساس است که زمین را به عنوان نبض حیات انسان معرفی می‌کند و انتظار آبادکردن زمین را از انسان‌ها دارد.

وی در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی رایج حقوق و وظایف انسان نیز گفت: براساس این تقسیم‌بندی غلط، حقوقی که برعهده انسان قرار گرفته سه بخش است؛ حق‌الناس، حق‌الله و حق‌النفس در حالی که اگر نگاه قرآنی به این تقسیم‌بندی داشته باشیم متوجه می‌شویم این تقسیم‌بندی غلطی است، چون هیچ مقوله‌ای یافت نمی‌شود مگر اینکه خدا جزو آن باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: قرآن این تقسیم‌بندی را قبول ندارد زیرا خدا در همه مقولات وجود دارد و همه امور حق‌الله است و او مبدا و سرمنشاء همه این حقوق را تعیین کرده است و بخشی از این حق هم حق‌الطبیعه است.

فیض همچنین به برخی روایات و احادیث در مورد توجه و توصیه‌های پیامبر و ائمه اطهار به موضوع مصرف درست منابع اشاره کرد و گفت: در متون دینی سرنخ‌های بسیاری در این موارد داریم که نسبت به محیط زیست احساس مسوولیت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های دیگری در ادامه همایش هوای پاک، گفت: در آینده‌ای نزدیک در جهاد دانشگاهی گیلان همایش دریای پاک و جهاد دانشگاهی لرستان نیز همایش زمین پاک برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نماد کشور اسلامی تنها حجاب و نماز و گنبد و مناره نیست، گفت: نماد کشور اسلامی باید محیط زیست پاک آن سرزمین باشد. نماد کشور اسلامی مناره و گنبدی است که سبزه و هوای تمیزش از دور قابل دیدن باشد.

ایران جزو 10 کشور نخست تولیدکننده آلاینده هوا

مهندس شهرستانی، دبیر اجرایی همایش، نیز در تصریح ضرورت همایش علمی – دانشجویی هوای پاک به عنوان اولین همایش گفت: افزایش دی‌اکسیدکربن حاصل از سوخت مواد فسیلی باعث تشدید اثرات گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین شده است و جهان به طور جدی در راستای پیشگیری از این آلودگی‌ها فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور نخست تولیدکننده آلاینده هواست و شهرهای اصفهان، تهران و اهواز جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان هستند، گفت: تولید آلودگی در سایر کشورها مثل چین و آمریکا با توسعه اقتصادی همراه است، اما ایران تنها مصرف‌کننده انرژی‌ها و تولیدکننده آلودگی بوده است.

شهرستانی با اشاره به ایجاد کنوانسیون تغییر آب و هوای بین‌الملل در 1992 و اجرای برنامه‌هایی برای تثبیت میزان گازهای گلخانه‌ای در 1994 و پیوستن ایران به این کنوانسیون در 1996 گفت: در سایر کشورها 7000 طرح برای تثبیت میزان گازهای گلخانه‌ای انجام شد و چین به عنوان دومین آلاینده جهان بیش از 50 درصد طرح‌های تغییرات آب و هوایی را انجام داده است و 70 درصد اعتبارات این تغییرات را به خود اختصاص داده است، اما در ایران تا به حال سالی فقط یک پروژه انجام شده است.

دبیر اجرایی همایش هوای پاک با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مساله محیط زیست یک مساله فرا جناحی و فراحزبی است، گفت: امروزه تئوری‌های ارتباطات بر همگرایی تاکید دارد و موضوع محیط زیست، موضوع کشوری است. در نتیجه همه افراد و سازمان‌ها باید با همدلی حرکت موثری در جهت کاهش آلایندگی انجام دهند.

شهرستانی در ادامه به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: برای همایش هوای پاک، اهدافی چون شناسایی بحران در سطح ملی، شناسایی راهکارهای زندگی برای حل بحران محیط زیست، آشنایی دانشجویان (سازندگان فردا) با مشکلات محیط زیست، آشنایی مسوولان با عوامل تخریب هوا تعریف شده است.

از بین بردن جنگل‌های زاگرس باعث ایجاد ریزگردها شد

هومان لیاقتی رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حساسیت مساله آلودگی هوا و ظرفیت شهر تهران، گفت: براساس توان واقعی شهر تهران از لحاظ ارزیابی اثرات توسعه و اکولوژیک تنها باید 700 هزار اتومبیل در شهر باشد،‌ در حالی که ما شاهد حرکت تعدادی بالای 3 میلیون خودرو در تهران هستیم.

وی در ادامه به عدم برنامه‌ریزی محیط زیستی شهری اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و آموزش زیربنای رفع آلودگی هواست. برای مثال مساله تک‌سرنشینی یک مساله فرهنگی و برنامه‌ریزی است.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مساله ریزگردهابه عنوان یکی از معضلات کنونی کشور، گفت: اگرچه این ریزگردها از شمال آفریقا برمی‌خیزد، اما دلایلی مثل خشک کردن تالاب‌ها توسط دولت صدام و ادامه این روند در عراق با حضور نیروهای آمریکایی، از بین بردن جنگل‌های زاگرس به عنوان جاذبه ریزگردها و تقلیل آن به دوسوم باعث ایجاد ریزگردها شد.

به گفته لیاقتی، برای کاهش روند آلودگی باید از عزم عمومی در کنار تکنولوژی، برقراری ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی در منطقه بهره برد.

وی در پایان با اشاره به اینکه هر فردی می‌تواند به اندازه خودش به مساله آلودگی هوا کمک کند، گفت: هر کسی که یک وسیله کمتر وارد شهر کند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نماید، به اندازه خودش می‌تواند در روند کاهش آلودگی موثر باشد و در شهرهایی مثل تهران این کمک بزرگی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز