خبرگزاری کار ایران

هشدار قرمز هواشناسی درباره وقوع سیل در ۵ استان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۰۸۲

سازمان هواشناسی با صدور دومین هشدار قرمز جوی سال ۱۴۰۳، نسبت به وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده در پنج استان جنوبی کشور هشدار داد.

به گزارش ایلنا، براساس هشدار سازمان هواشناسی صبح سه‌شنبه (۲۸ فروردین) بارش شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید و تگرگ استان‌های هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر را فرامی‌گیرد و سبب وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی گسترده می‌شود. 

از جمله اثرات مخاطره‌آمیز این سامانه بارشی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعد و برق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر و خسارت به محصولات باغی و زراعی است. 

این سامانه همچنین می‌تواند پیامدهایی همچون خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع‌شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفرهای هوایی و دریایی به همراه داشته باشد. 

براساس اعلام سازمان هواشناسی، شرایط روز چهارشنبه (۲۹ فروردین) برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود. این سازمان همچنین توصیه کرده است که از فعالیت‌های کوهنوردی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اجتناب شود و شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه خارج شوند. 

همچنین توصیه شده است که برای مواجهه مناسب با شرایط مخاطره‌آمیز پیش رو، نسبت به‌عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، و اجتناب از سفرهای برون‌شهری اقدام شود. 

مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و انتقال محصولات کشاورزی دپو شده در فضای باز به مکان‌های مسقف از دیگر توصیه‌هایی سازمان هواشناسی برای مواجهه مناسب با شرایط پیش رو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز