خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت:

بیش از ۱۴۵۰ زائر حج بالای ۸۰ سال سن دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۸۹۰

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: بیش از ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال و ۹۲ نفر کمتر از ۱۸ سال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه عملیات حج آغاز می شود. قبل از اعزام زائران الزاماتی برای زائران وجود دارد از جمله بررسی استطاعت روانی و جسمی این افراد.

وی ادامه داد : ۸۷۵۰۰ نفر تعداد زائران است که ۳ درصد کل زائران عوامل اجرایی هستند و ۸۵۰۰۰ هزار نفر تعداد زائری است که امسال به حج مشرف می شوند. قبل از شروع سال ۱۴۰۳ معاینات آغاز شد.

او با اشاره به فرایند انتخاب پزشک برای انجام معاینات زائران گفت: در حج گذشته پزشکان معاینه کننده از افرادی بودند که سابقا به حج اعزام شده بودند اما امسال همه پزشکانی که زائران را معاینه می کنند امسال به حج مشرف خواهند شد و به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۴۵۰ زائر بیش از ۸۰ سال دارند و ۹۲ نفر نیز کمتر از ۱۸ سال هستند و از ۸۲ هزار و ۱۶۴ نفر، ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر تایید شده اند و ۹ هزار و ۴۴۰ نفر هنوز معاینه نشده اند. همچنین ۹ هزار و ۲۶۲ نفر در حال بررسی هستند و ۷۰۷ زائر به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده اند. ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر دارای بیماری قند و ۱۶ هزار و ۷۷۰ نفر دارای فشارخون هستند. ۳ هزار و ۲۰۵ نفر بیماری قلبی و ۵۹۰ نفر بیماری ریوی دارند امسال زائر دیالیزی براساس دستور العمل جدید نخواهیم داشت. همچنین کوچکترین زائر شیرخوار است.

مرعشی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد تیم پزشکی ۴۲۵ نفر بود که امسال به ۳۸۰ نفر کاهش پیدا کرده است. این تیم شامل پزشکان معاینه کننده و پزشکان متخصص، روانپزشکی متخصص قلب و علوم آزمایشگاهی و طب اورژانس هستند.

وی ادامه داد: ارائه خدمات در مکه در پلی کلینیک ۶۵ تخته و ۵ درمانگاه شبانه روزی که براساس اسکان زائران در ۵ منطقه ایجاد شده است انجام می شود و در هر منطقه اسکان زائران مطب ۸ ساعته داریم.

او درباره دارو گفت: دارو خریداری شده و با توجه به برگزاری عمره بنا داریم دارو و تجهیزات را به مدینه ارسال کنیم.

وی تصریح کرد: عمره مفرده از ۳ اردیبهشت آغاز می شود و دارو با توجه به اینکه تعداد زائر محدود است به همراه زائر دارو ارسال می شود. دارو برای حج با انجام اقدامات لازم ارسال خواهد شد سرم و شربت از عربستان خریداری و مابقی داروها که شامل ۴۰۰ قلم است خریداری شده و ارسال خواهد شد. براساس مصرف سال‌های گذشته و نیاز سنجی صورت گرفته دارو تهیه و مازاد بعد از اتمام حج به کشور برگردانده می شود.

وی ادامه داد: لیست داروهای ممنوعه همان لیست سال‌های گذشته است. 

وی تصریح کرد: براساس دستورالعمل سعودی واکسن اجباری برای همه کشورها واکسن مننژیت است و برای کشور ما همین واکسن در نظر گرفته شده است و از طریق هلال این واکسن تهیه شده و تا دو هفته قبل از اعزام زائر باید این واکسن تزریق شود.

مرعشی خاطرنشان کرد: اگر کسی در کمیسیون تخصصی رد شود و باز هم اعتراض داشته باشد می تواند در کمیسیونی که هفته آینده در تهران برگزار می شود اعتراض کرده و دوباره بررسی شود.

به گفته مرعشی ۵۹۵ نفر از زائران رد استطاعت شده‌اند.

وی گفت: از زائرانی که کادر پزشکی هستند به صورت داوطلب استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز