خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

در برخی محلات مردم به دلیل کم بودن ظرفیت مساجد، مسجد نمی‌روند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۵۵۳

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران گفت: در برخی محلات ظرفیت مساجد کم است و بعضا چون ظرفیت کم است، مردم نمی‌روند.

سید محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که شما اعلام کردید که در حال حاضر تهران بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مسجد دارد و حداقل باید یک هزار مسجد دیگر نیز ساخته شود، آیا برنامه‌ای برای رونق و افزایش کیفیت هرچه بیشتر برنامه‌های مساجد محور نیز دارید، گفت: اینکه توقع داشته باشیم که هر روز ۲۰۰ نفر در مسجد باشند که شدنی نیست. ما خیلی از مراکز و ساخت و سازهایی را که انجام می‌دهیم، گاها برای برگزاری مراسمات چندبار در سال است.

وی ادامه داد: الان در ماه مبارک رمضان از همه مساجد استفاده می‌شود و مردم در خیابان هم بودند، چراکه ظرفیت نداشتند در محرم و صفر و در ایام فاطمیه هم مردم در خیابان هستند.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا حضور مردم در خیابان در مناسبت‌های خاص به دلیل این نیست که در این مناسبت ها فقط از برخی مساجد خاص استفاده می‌شود، گفت: نه به این دلیل نیست، در برخی محلات هم ظرفیت مساجد کم است و بعضا چون ظرفیت کم است، مردم نمی‌روند.

آقامیری خاطرنشان کرد: ما براساس سرانه جمعیت و فاصله‌ای که مد نظر است به این تعداد رسیده‌ایم.این فاصله هم بر این اساس است که هر مسجد با مسجد دیگر ۴۰۰ متر بیشتر نباید فاصله داشته باشد.ما در تهران محلاتی داریم که مسجد ندارند. در منطقه یک محله‌ای داریم که در این محله مسجد نیست.

وی ادامه داد: بنابراین در محلات جدیدمان که در اطراف تهران شکل می‌گیرد، مسجد نیست، یعنی سرانه و خدمات دیده می‌شود، اما مسجد برای این محلات در نظر گرفته نمی‌شود که البته ممکن است به این دلیل باشد که بانی و خیر مشخص نشده است، چراکه بنا نیست کسی مسجد را بسازد و مسجد را مردم می‌سازند. بر همین اساس یک آمار کلی که ما گرفته‌ایم براساس فواصل و سایر موارد مشخص شده است که در تهران حدود هزار مسجد کم داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: حدود ده سال قبل آقای قرائتی یک بار تشریف آوردند و اعلام کردند که تهران مسجد بسیار کم دارد ۴۰۰ مسجد را حداقل شما بسازید و از آقای قالیباف قول گرفتند که این مساجد ساخته شود.

آقامیری تصریح کرد: تعدادی مسجد در آن زمان ساخته شد و تعدادی از آن مساجد که قول داده بودند، باقی مانده و ساخته نشده است. شاید حدود ۱۰۰ مسجد ساخته شده و مابقی آن مانده است. ما نیز به دنبال آن هستیم که آن ۴۰۰ مسجدی را که آقای قالیباف قول داده است، شهرداری بسازد برای مابقی آن هم خدابزرگ است.

وی همچنین درباره کیفیت مساجد و استفاده مردم از مساجد گفت: کیفیت مساجد با شهرداری نیست. ما تمام تمرکزمان را در شهرداری گذاشته‌ایم که کارهای فرهنگی‌مان را به سمت مساجد سوق دهیم مانند طرح آرمان یک و آرمان دو که در حال حاضر در مرکز فعالیت‌های دینی در حال اجراست. همه این موارد در مساجد برگزار می‌شوند و ما پایگاهمان را در مسجد گذاشته‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین ما دیدارهای مردمی‌مان را از همان هفته دوم شورا در مساجد برگزار می‌کنیم به ویژه بعد از کرونا که کمی مساجد و محافل عمومی کم رونق شده بود ما این کار را انجام دادیم تا مساجد رونق بگیرد. باید در مساجد کار فرهنگی شود که البته کار فرهنگی هم هزینه دارد و باید هزینه شود. شهرداری در این زمینه تا حدودی می‌تواند کمک کند و سازمان‌های دیگر نیز باید پای کار بیایند و کمک کنند تا مسجد رونق پیدا کند تا مسجد یک پایگاه اجتماعی خانوادگی شود، البته ما طرح‌هایی در این زمینه داریم که بیشتر آن در حال اجراست.

وی در پاسخ به این سوال که در کدام محلات مساجد کمتری وجود دارد، گفت: در حال حاضر حضور ذهن ندارم اما آمار تفکیکی آن محله به محله وجود دارد و در سازمان امور مساجد نیز این آمار موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز