خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

۱۲ حمله به نیروها و مقرهای یگان حفاظت منابع طبیعی در نوروز ۱۴۰۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۶۳۶

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور جزئیات ۱۲ مورد حمله متخلفان به نیروها و مقرهای این یگان در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد در ایام نوروز امسال یعنی بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

«سرهنگ علی ملکی آهنگران» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات حمله‌های قاچاقچیان چوب و دیگر متخلفان حوزه منابع طبیعی به حافظان طبیعت در نقاط مختلف کشورمان در ایام نوروز امسال توضیح داد: با توجه به این که اقدامات نوروزی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، بنابراین حمله‌هایی را که از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ به بعد به نیروهای این یگان انجام شده است نیز می‌توان در فهرست تعرض‌های متخلفان حوزه منابع طبیعی به نیروهای یگان در ایام نوروز امسال دسته‌بندی کرد. 

وی افزود: در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد، تعدادی از قاچاقچیان چوب در حال حمل ۵۰۰ کیلوگرم چوب بلوط جنگلی بودند که وقتی یکی از ماموران ما قصد توقیف خودرو و دستگیری این افراد را داشت، قاچاقچیان با خودروی خود، این فرد را زیر می‌گیرند و او را از ناحیه دست و پای چپ دچار مجروحیت شدید می‌کنند. همچنین در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ نیز در شهرستان کامیاران استان کردستان، یکی از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بر اثر حمله متخلفان به وی، از ناحیه صورت و بینی دچار مصدومیت شد. 

از حمله به جنگلبان‌ها در گیلان و گلستان تا تیراندازی به خودروی منابع طبیعی در زاهدان 

ارشدترین مقام یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در تشریح دیگر تعرض‌های صورت‌گرفته به نیروها و مقرهای این یگان در نقاط مختلف کشورمان در ایام نوروز امسال گفت: در تاریخ ۳ فروردین ۱۴۰۳ در شهرستان طالش استان گیلان، تعدادی از متخلفان با سلاح سرد به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حمله کردند که دو نفر از نیروهای ما بر اثر این حمله دچار مجروحیت از ناحیه صورت، شکستگی سر، شکستگی دست چپ و کوفتگی شدید بدن شدند. 

ملکی آهنگران ادامه داد: در تاریخ ۵ فرودین ۱۴۰۳ در شهرستان کردکوی استان گلستان، تعدادی از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مشغول گشت‌زنی در عرصه‌های جنگلی بودند که متخلفان با تفنگ ساچمه‌زن به طرف نیروهای ما شلیک کردند که بر اثر این حمله، یکی از نیروهای شهرستان به دلیل اصابت تعدادی ساچمه به پای خود، دچار مجروحیت شد. پرونده این موضوع در حال حاضر در دستگاه قضایی در دست بررسی قرار دارد، اما هنوز ضاربان شناسایی نشده‌اند. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور همچنین بیان کرد: در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان، عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی در ۲۰ کیلومتری مرکز استان در حال گشت‌زنی با خودرو بودند که دو خودروی بدون پلاک، نیروهای ما را متوقف کردند و با استفاه از اسلحه کلاشنیکف به سمت خودروی آن‌ها تیراندازی کردند و سپس اقدام به آتش زدن خودروی نیروهای یگان ما کردند و پرسنل منابع طبیعی را نیز تهدید کردند. البته در این زمینه، پرونده‌ای توسط فرماندهی انتظامی شهرستان زاهدان تشکیل شده است و ضاربان هم شناسایی شده‌اند و در آینده نزدیک دستگیر خواهند شد. 

وی در ادامه یادآور شد: در ایام نوروز امسال همچنین در شهرستان اقلید استان فارس نیز تعدادی از قاچاقچیان چوب با سنگ به سمت خودروی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حمله کردند که این حمله، منجر به شکستن شیشه‌های خودرو و مصدوم شدن دو نفر از نیروهای یگان شهرستان شد. در شهرستان آبدانان استان ایلام نیز سه نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی که در حال گشت‌زنی شبانه بودند، قاچاقچیان چوب را در حال قطع درختان جنگلی مشاهده و برای دستگیری آن‌ها اقدام کرده‌اند، ولی متخلفان با سنگ به سمت نیروهای ما حمله‌ور شده‌اند و شیشه‌های خودروی یگان حفاظت را شکسته و پرسنل ما را مصدوم کرده‌اند. البته ضاربان این پرونده شناسایی شده‌اند و دستگیری آن‌ها در دستور کار فرماندهی انتظامی شهرستان قرار دارد. 

 ۵ حمله به نیروها و مقرهای یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران

ملکی آهنگران همچنین از وقوع ۵ حمله به نیروها و مقرهای یگان حفاظت منابع طبیعی توسط متخلفان در ایام نوروز ۱۴۰۳ در سطح استان مازندران خبر داد و گفت: بیشتر حمله‌ها به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در ایام نوروز امسال در استان مازندران و در محدوده تحت مدیریت هر دو اداره‌کل مازندران – ساری (شرق استان) و مازندران – نوشهر (غرب استان) رخ داد. یکی از این حمله‌ها در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ به نیروهای یگان حفاظت در شهرستان سوادکوه محدوده شرق مازندران رخ داد که در آن، عده‌ای از متخلفان اقدام به فحاشی و درگیری فیزیکی با نیروهای یگان حفاظت منابع کردند که منجر به مجروحیت دو نفر از این نیروها از ناحیه دست، پا و گردن شد. 

حمله به درب منزل نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی در شهرستان گلوگاه با سلاح ساچمه‌زن

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، تعدادی از قاچاقچیان چوب با هدف تهدید و انتقام‌جویی، به دلیل سابقه درخشان یک نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در شهرستان گلوگاه در محدوده شرق استان مازندران در دستگیری و برخورد با متخلفان، با سلاح ساچمه‌زن به سمت درب منزل ایشان حمله کردند که این تعرض، منجر به خسارت دیدن منزل و وارد شدن آسیب روحی به این همکار و خانواده محترم ایشان شد. 

ارشدترین مقام یگان حفاظت منابع طبیعی کشور یادآور شد: در تاریخ ۲ فروردین ۱۴۰۳ قاچاقچیان چوب به یک نفر از نیروهای نگهبان جنگل که در حال ممانعت از خروج چوب‌های قاچاق از عرصه‌های جنگلی بود، حمله کردند و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و مصدوم کردند. همچنین در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ تعدادی از قاچاقچیان چوب به پاسگاه نگهبانی جنگل‌های آلشرود شهرستان آمل محدوده شرق مازندران حمله‌ور شدند و خسارت‌هایی را به این مقر یگان حفاظت منابع طبیعی وارد کردند. 

وی در ادامه اظهار داشت: در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ همچنین در منطقه چمستان شهرستان نور محدوه شرق استان مازندران، تعدادی از متخلفان که از دوستان یکی از قاچاقچیان سابقه‌دار چوب در این منطقه بودند، به دلیل آن که این فرد پیش‌تر با تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و پلیس شهرستان دستگیر شده بود، برای انتقام‎جویی به پاسگاه منابع طبیعی منطقه حمله کردند و ضمن وارد کردن خسارت‌هایی به پاسگاه، یک نفر از همکاران ما را که در مقابل این متخلفان ایستادگی می‌کرد، مجروح کردند. 

افزایش حمله به نیروهای منابع طبیعی با بیشتر شدن حضور میدانی حافظان طبیعت 

ملکی آهنگران با بیان این که از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در مجموع ۱۲ مورد حمله به نیروها و مقرهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سطح کشور صورت گرفته است، عنوان کرد: در گذشته کمتر سابقه داشته است که در یک بازه زمانی حدودا سه هفته‌ای، این تعداد تعرض به نیروها و پاسگاه‌های منابع طبیعی سطح کشور انجام شود. به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایل افزایش تعداد حمله‌های متخلفان به یگان حفاظت منابع طبیعی در ایام نوروز امسال، بیشتر شدن میزان حضور و گشت‌زنی نیروهای ما در عرصه‌های طبیعی نسبت به سنوات قبل و آماده‌باش صد درصدی نیروها طی این مدت بوده است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: طبیعی است که وقتی حضور نیروهای یگان در میدان گسترده‌تر شود و بیش از پیش برای انجام وظایف محوله تلاش کنیم، قاچاقچیان چوب و سایر متخلفان حوزه منابع طبیعی نیز نتوانند این میزان از حضور نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی را تحمل کنند و دست به تعرض به نیروهای ما بزنند. در واقع، افزایش تعداد حمله‌ها به نیروها و مقرهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در ایام نوروز امسال، ناشی از افزایش حضور میدانی نیروهای یگان حفاظت در عرصه‌های طبیعی بوده است، زیرا اگر ما برای برخورد با متخلفان دخالت نکنیم و مانع وقوع تخلفات این حوزه نشویم، طبیعتا افراد متخلف نیز با نیروهای ما درگیر نمی‌شوند. 

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از دلایل دیگرِ تعداد بالای تعرض به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سطح کشور، این است که متاسفانه در گذشته در زمینه فرهنگ‌سازی برای تبیین نقش نیروهای منابع طبیعی در جوامع محلی ضعیف عمل شده است. لازم است در این زمینه تمام نهادهای دخیل در ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه به ما کمک کنند و به مردم این‌طور آموزش بدهند که نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، حافظ آب، خاک، جنگل‌ها، مراتع و دیگر داشته‌های طبیعی سرزمین ما هستند و از این حفاظت، هیچ منافعی به خود آن‌ها یا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نمی‌رسد، بلکه حفاظت از عرصه‌های طبیعی به حفظ طبیعت ایران و آبادانی سرزمین برای نسل‌های آینده کمک می‌کند. 

لزوم اعمال مجازات‌های شدید قانونی برای تعرض‌کنندگان به نیروهای منابع طبیعی 

ملکی آهنگران با تاکید بر این که تشدید برخوردهای بازدارنده با تعرض‌کنندگان به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، می‌تواند منجر به کاهش تعداد حمله‌های متخلفان در آینده شود، بیان کرد:  دستگاه قضایی باید حداکثر مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در قانون را برای تعرض‌کنندگان به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اعمال کند. آنها به نیروهای حافظ طبیعت کشورمان حمله کرده‌اند و دست، پا و بینی نیروهای ما را شکسته‌اند یا با سلاح ساچمه‌زن یا حتی سلاح جنگی به طرف ماموران منابع طبیعی یا خودرو یا منزل آن‌ها تیراندازی کرده‌اند. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: از دستگاه قضایی تقاضا داریم برای متخلفانی که آن‌قدر جسور هستند که با گستاخی به طرف خادمان ملت حمله می‌کنند، برخورد شدید قانونی انجام دهد. علاوه بر این موضوع، ارتقای سطح تجهیزات نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی نیز می‌تواند بازدارندگی لازم برای کم شدن احتمال تعرض متخلفان به ماموران ما را افزایش دهد. در این زمینه گسترش سطح رصد عرصه‌های طبیعی با استفاده از دوربین و تجهیزات پایش تصویری می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما لازم است سلاح و تجهیزات انفرادی نیروهای ما نیز بخصوص در مناطق عملیاتی ارتقا یابد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به صورت کلی موافق مجهز شدن همه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور به سلاح گرم نیستیم، اما لازم است در مناطق عملیاتی از جمله استان‌های مرزی مثل سیستان و بلوچستان، همراه داشتن سلاح توسط نیروهای ما لازم است، ولی در سایر مناطق کشور می‌توانیم با فرهنگ‌سازی و البته اعمال مجازات‌های بازدارنده برای متخلفان، احتمال تقابل با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی را کاهش داد و به عموم شهروندان ثابت کرد که نیروهای ما حافظان طبیعت این سرزمین هستند و منافعی در تقابل با مردم ندارند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز