خبرگزاری کار ایران

تشکیل ۱۵ میز تخصصی، در ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۲۳۵۱

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۵ میز تخصصی برای سال ۱۴۰۳ تشکیل شده است.

به گزارش ایلنا، «فهیمه فرهمندپور» رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو کارکرد و نقش آفرینی بسیار مهم و اساسی دارد و این دو کارکرد در همه بخش‌ها و حوزه‌های تشکیل دهنده مجموعه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم منتشر است و شامل آن‌ها هم می‌شود. 

فرهمندپور گفت: نکته اول بحث سیاستگذاری است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماموریت اصلی‌اش سیاستگذاری در حوزه‌های وسیع فرهنگی اجتماعی و همه بخش‌هایی است که به نوعی به این حوزه مرتبط هستند. 

وی افزود: سیاست‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و اجتماع به همت این شورا تنظیم، تدوین و ابلاغ می‌شود. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گفت: ماموریت بسیار مهم دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت در قالب یک قرار گاه است. 

فرهمندپور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساختار فراقوه‌ای دارد. گرچه رئیس این شورا، شخص ریاست محترم جمهور هستند؛ اما روسای دو قوه دیگر و نمایندگان عالی بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی در این شورا حضور دارند و بنابراین شورایی که قرارگاهی برای مدیریت، رصد، سیاستگذاری و تنظیم‌گری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور می‌سازد. 

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار ستاد فعال است و هرکدام بخشی از ماموریت‌های حوزه کلان سیاستگذاری و قرارگاه فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهند. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: از جمله ستادهای چهارگانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد خانواده و زنان است و ما در این ستاد مشغول فعالیت و انجام خدمت هستیم. 

فرهمندپور گفت: همه آنچه که به حوزه خانواده و زنان مربوط می‌شود؛ سیاستگذاری و تنظیم مناسبات قرارگاهی آن به این ستاد مرتبط است و در عرصه‌های مختلف مشغول ایفای نقش است. 

وی افزود: هرکدام از این ستادها شورایی دارند و ستاد خانواده و زنان هم بخش شورایی آن با عنوان شورای فرهنگی - اجتماعی خانواده و زنان با حضور نمایندگان سه قوه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نماینده سازمان‌های مردم نهاد، مشغول فعالیت است. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گفت: مهمترین تصمیم گیری‌ها در این شورای فرهنگی اجتماعی و با حضور این نمایندگان سه قوه، سازمان ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اتخاذ می‌شود. 

فرهمندپور افزود: نکته قابل توجه در فعالیت‌های ستادهای شورای انقلاب فرهنگی، این است که ما فعالیت‌هایمان را در قالب میزهای تخصصی سازماندهی و صورت‌بندی می‌کنیم. 

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عناوین این میزها، نشان دهنده اولویت‌های برنامه ما و اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی این ستادها است. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: ۱۵ میز تخصصی در ستاد خانواده و زنان، برای سال ۱۴۰۳ را فعال کردیم و این ۱۵ میز تخصصی حدود ۶۰ عنوان طرح و پروژه را تعریف و برای سال ۱۴۰۳، در حال برنامه ریزی و اقدام هستند. 

فرهمندپور گفت: مهمترین وظایفی که این میزهای به عهده دارند اولا رصد وضعیت یا وضعیت‌شناسی کشور، در حوزه ماموریت ها، عنوان و موضوع این میزها است. 

وی افزود: در قالب این وضعیت شناسی، مساله‌ها و نظام مسائل هر حوزه استخراج می‌شود و متناسب با این نظام مسائل تولید بسته‌های سیاستی و راهبری قرارگاهی دستگاه‌ها برای تحقق ماموریت‌هایشان در ارتباط با این موضوع و عنوان اتفاق می‌افتد و پیگیری و نظارت عملکرد همه دستگاه‌ها مرتبط با ماموریت‌های تعریف شده هم از وظایف این ستاد مثل بقیه ستادهای دیگر است. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در مورد فعالیت ۱۵ میز ستاد خانواده و زنان، در سال ۱۴۰۳، گفت: بخشی از این میزها به اموری که مستقیما با خانواده مرتبط است پیش بینی شده است؛ مثل میز ازدواج، فرزندآوری، مهارت‌های زندگی و طلاق (با نگاه آسیب‌شناسی و رفع مساله) است. 

فرهمندپور افزود: در مسائل حقوقی، مواردی همچون حقوق خانواده، حقوق کودکان، حمایت از زنان خانه دار را پیش بینی کردیم. 

وی گفت: عنوان زنان خانه دار، با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد زنان ما را پوشش می‌دهد؛ معمولا در برنامه ریزی‌ها مورد غفلت قرار گرفته اند. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان افزود: مساله سالمندان که با توجه به وضعیتی که ما به لحاظ پنجره جمعیتی در آن قرار گرفته ایم؛ بسیار حائز اهمیت است. 

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهمندپور گفت: سلامت مادر و کودک، بحث‌هایی است که در این حوزه دنبال می‌کنیم. 

وی افزود: در حوزه آسیب ها، آسیب‌های متوجه نظام خانواده، میز طلاق را داریم. امنیت خانواده و پرداخت به مساله هویت جنسی که بحث مهمی در شرایط فعلی جامعه ما است. 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گفت: در کنار آن‌ها پیگیری مطالبات خانم‌ها به عنوان مهمترین رکن در خانواده و توجه به نقش‌های اجتماعی آن‌ها در کنار بخش آفرینی آن‌ها در نظام خانواده مد نظر است بحث آموزش زنان و کنشگری اجتماعی، اشتغال زنان و اقتصاد خانواده و همینطور مساله ورزش اینها عناوین ۱۹گانه میزهایی است که برای ۱۴۰۳، با حدود ۶۰ برنامه مصوب را تشکیل می‌دهند. 

فرهمندپور افزود: امیدوار هستیم بتوانیم در سال ۱۴۰۳ با به سرانجام رساندن این عناوین ۶۰گانه بتوانیم در حوزه اولویت‌های برنامه‌ای به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم و وظیفه خودمان را به عنوان هم سیاستگذار رصد کننده راهبر پیگیری کننده و پوشش دهند فعالیت‌های قرار گاهی نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده به درستی ماموریت‌هایمان را به انجام برسانیم و گامی در راستای تحقق وضعیت بهتری برای خانواده و شرایط مساعدتری برای زنان در کشورمان برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز