خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران:

فروپاشی کامل خدمات اساسی را در غزه شاهد هستیم/ از ۷ اکتبر به اسیران فلسطینی دسترسی نداریم+فیلم

کد خبر : ۱۴۶۰۴۱۹

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران با اشاره به وضعیت نامطلوب امدادرسانی در غزه گفت: کمک‌ها مانند قطره‌ای در اقیانوس است، به این معنا که نیازها و کمک‌رسانی به هیچ وجه تناسبی با همدیگر ندارد.

«ونسان کاسارد» رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که جنگ غزه چه تاثیری بر غیرنظامیان غزه از نظر روانی و جسمی داشته است، گفت: همانطور که رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ هم در ماه‌های پیش اشاره کرده‌اند این فاجعه درغزه یک شکست اخلاقی برای جامعه جهانی است. باتوجه به سطح خشونت‌ها و اثر بسیار بد و پیامدهای بسیار مخربی که به همراه دارد.

فاجعه در غزه؛ شکستی اخلاقی برای جامعه جهانی

وی ادامه داد: الان ۴ ماه از شروع مخاصمه و شرایطی که حملات نظامی مداوم ظرف این مدت ادامه داشته، می‌گذرد که همزمان با آن محاصره غیرنظامیان را هم داشته‌ایم و این محاصره نیز با حملات شدید و گسترده که با تخریب‌ها و آوارگی‌های بسیار گسترده همراه بوده، توامان شده است. فکر می‌کنم یک و نیم میلیون نفر آواره شده‌اند و در این بحران از خانه‌های خودشان گریخته‌اند. اکثر خانواده‌ها در آنجا متاثر از این درگیری هستند و مطلقا هیچ خانواده‌ای امنیت ندارد و خانه خود را طی ۴ ماه گذشته در اختیار نداشته است.

فروپاشی کامل خدمات اساسی را در غزه شاهد هستیم/ از ۷ اکتبر به اسیران فلسطینی دسترسی نداریم+فیلم

هیچ خانواده‌ای در غزه امنیت ندارد

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران تصریح کرد: خانواده‌ها مجبور بودند که از شمال غزه به مرکز بیایند و از مرکز به جنوب بروند و در جنوب هم حملات متعدد باعث شده است که پراکنده شوند و در حقیقت دیگر جایی ندارند که در آنجا امنیت داشته باشند و به آنجا بروند. کودکان از تحصیل بازمانده‌اند و خانواده‌ها امنیت‌شان را از دست داده‌اند و اکثر خانواده‌ها نیز یک فرد در خانواده دارند که یا به واسطه این درگیری‌ها کشته شده است و یا مفقودالاثر است. بنابراین خانواده‌ای نیست در غزه که بی‌تاثیر از این بحران باشند.

فروپاشی کامل خدمات اساسی را در غزه شاهد هستیم

کاسارد درباره وضعیت امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه گفت: سیستم‌های کمک‌رسانی و درمانی تخریب شده‌اند و فروپاشی کامل ارائه خدمات اساسی را شاهد هستیم از جمله خدمات غذایی، آب، برق و خدمات اساسی. همه این‌ها در کنار عدم وجود نظم پایدار، پیامدهای بسیار وخیمی را در پی داشته است. بنابراین این‌ها یک روند طولانی مدت است که باعث آسیب به ارکان خانواده و اجزای آن شده است و از دید ما این شرایط یک شرایط فاجعه بار انسانی تلقی می‌شود که در آن خانواده‌ها از این شرایط کاملا متاثر هستند. ما و همکارانمان که در آنجا کار می‌کنند، متعجب هستیم. آنها با توجه به شرایط بسیار سختی که در غزه وجود دارد، اما کماکان در آنجا حضور دارند. خانواده‌های آن‌ها هم متاثر از این موضوع هستند و در خطر بسیار جدی به سر می‌برند.

وی با اشاره به کنوانسیون‌های ژنو درباره جنگ گفت: در مورد کنوانسیون‌های ژنو دو نکته اساسی وجود دارد؛ نخست اینکه در مخاصمات و جنگ‌ها قواعدی وجود دارد که این قواعد اشاره می‌کند که مخاصمه نباید اثری بر غیرنظامیان داشته باشد و یا آن‌ها را مورد هدف قرار دهد یا حتی به خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی برای غیرنظامیان آسیب وارد کند. نکته دومی که در کنوانسیون‌های ژنو حائز اهمیت است، این است که هر زمان که مخاصمه ایجاد می‌شود نباید از کمک‌رسانی مداوم به افراد متاثر از مخاصمه ممانعت ایجاد شود و افراد نباید از دسترسی به خدمات اساسی و کمک‌های اولیه محروم بمانند.

فروپاشی کامل خدمات اساسی را در غزه شاهد هستیم/ از ۷ اکتبر به اسیران فلسطینی دسترسی نداریم+فیلم

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران ادامه داد: در خصوص غزه از ابتدای این مخاصمه چالش کمک‌های بشردوستانه وجود داشت، چراکه آوردن کمک‌های بشردوستانه به این مخاصمه بسیار دشوار و بسیار محدود بوده است. باتوجه به اینکه اکثر نقاط دسترسی این باریکه مسدود شده است و سازمان بشردوستانه نتوانسته‌اند کمک‌های لازم را آنطور که نیاز است به این مردم برسانند و چیزی که وارد شده است، بسیار بسیار کمتر از نیازهایی است که وجود دارد.

کاسارد با بیان اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ در غزه و سرزمین‌های اشغالی حدود ۶۰ سال است که حضور دارد، گفت: در این زمینه شاید ما نسبتا از شرایط مناسب‌تری برای کمک‌رسانی بشردوستانه برخوردار باشیم و ما در غزه حضور خواهیم داشت و در حمایت و کمک به جمعیت هلال احمر فلسطین که کار عجیب و باورنکردنی را درخصوص ارائه خدمات بهداشتی انجام می‌دهد، همکاری می‌کنیم.

بیش از ۳۰۰ هزار خانوار آوار شده‌اند

وی ادامه داد: با توجه به شمار آوارگانی که وجود دارد و بیش از ۳۰۰ هزار خانوار هستند، کمک‌هایی که ما ارائه می‌کنیم؛ کمک‌های اضطراری و کمک‌های غیرغذایی مانند چادر است. همچنین مهندسان ما در امر ارائه آب پاکیزه و آبرسانی هم همکاری می‌کنند و مشکل اصلی که در خصوص تامین آب پاکیزه اتفاق افتاد را با تامین زیرساخت‌های سیستم و همچنین تامین برق لازم رسیدگی می‌کنند، چراکه آبرسانی ارتباط مستقیمی به تامین برق هم دارد، بنابراین کمک‌های اضطراری دیگری که ما ارائه می‌دهیم، شامل آب‌رسانی هم می‌شود.

فروپاشی کامل خدمات اساسی را در غزه شاهد هستیم/ از ۷ اکتبر به اسیران فلسطینی دسترسی نداریم+فیلم

تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از کمک‌های اضطراری درمانی بهره‌مند شده‌اند

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران تصریح کرد: کمک به بیمارستان اروپایی در جنوب غزه از دیگر فعالیت‌های ما است.همچنین ما از دیگر بیمارستان‌های غزه نیز حمایت می‌کنیم. تاکنون بیش از سی هزار فرد از کمک‌های اضطراری درمانی ما در این زمینه بهره‌مند شده‌اند. جمعیت هلال احمر فلسطین نیز از چندین بیمارستان و همچنین سیستم آمبولانس در نوار غزه حمایت می‌کند و آن‌ها را اداره می‌کند و این کار را بدون وقفه در شرایط بحرانی انجام داده است. با وجود اینکه چندین همکار ما در جمعیت هلال احمر فلسطین در حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند، اما کماکان متعهدانه به وظایف خود ادامه می‌دهد و ما از این جمعیت با ارائه کمک‌های مادی حمایت می‌کنیم.

کاسارد خاطرنشان کرد: از جمله دیگر حمایت‌های ما انجام هماهنگی‌ها در خصوص جابجایی سیستم‌های آمبولانس و درمانی است، چراکه در این باریکه هر جابجایی باید با هماهنگی قبلی با مقامات اسرائیلی انجام شود، لذا ما به عنوان یک میانجی بی‌طرف همیشه از نقش خودمان برای انجام این هماهنگی‌ها استفاده کرده‌ایم.

از ۷ اکتبر به اسیران فلسطینی دسترسی نداریم

وی با اشاره به افراد بازداشت یا مفقود شده در این مدت گفت: همچنین ما اطلاعات مربوط به افرادی را که بازداشت می‌شوند و یا افرادی که مفقود می‌شوند را باید در اختیار داشته باشیم. می‌دانیم که از ابتدای این مخاصمات افراد بسیاری در این زمینه بازداشت شده‌اند. با توجه به بازدید بیش از ۵۵ سالی که ما از بازداشت شدگان فلسطینی توسط مقامات اسرائیلی داریم متاسفانه از هفتم اکتبر این دسترسی‌ها به ما ارائه نشده است و ما این دسترسی‌ها را نداریم و در تلاش جدی هستیم تا بتوانیم در حقیقت این دسترسی‌ها را احیا کنیم با توجه به اینکه تحت حقوق بین المللی بشردوستانه این قضیه باید انجام شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است با این حال با خانواده‌های این افراد در تماس هستیم و آن‌ها رصد می‌کنیم تا بتوانیم حمایت‌های خودمان را در خصوص این مسئله ایفا کنیم.

فروپاشی کامل خدمات اساسی را در غزه شاهد هستیم/ از ۷ اکتبر به اسیران فلسطینی دسترسی نداریم+فیلم

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران تصریح کرد: در حال حاضر کار بسیار خاصی انجام می‌شود البته نه تنها توسط جمعیت هلال احمر فلسطین بلکه در این شرایط بسیار خاص، کمک‌رسانی بشردوستانه نیز انجام شود که واقعا حائز اهمیت است، ولی با این حال کمک‌ها مانند قطره‌ای در اقیانوس است، به این معنا که نیازها و کمک‌رسانی به هیچ وجه تناسبی با همدیگر ندارد، لذا ما درخواست افزایش چند کامیون کمک‌رسانی را نداریم، بلکه ما باید توجه کنیم که کمک‌های پایدار و متناسب با نیازها به غزه ارائه شود. شرایط بسیار وخیم است و می‌دانیم که ماه‌ها از این مخاصمه بسیار شدید می‌گذرد و سیستم‌های حمایتی و زیرساختی و ارائه خدمات اساسی مانند کمک‌های غذایی و همینطور خدمات آب و… از هم فروپاشیده است و لذا همه این‌ها پیامدهای وخیمی را ایجاد کرده است که مستلزم ارائه کمک‌های بلندمدت پایدار و موثر بشردوستانه است.

انتهای پیام/
نجمه رحمتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز