خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران خبر داد:

زمین معوض برای ساخت مسکن به تعاونی‌های دارای حقوق مکتسبه در حریم باغ گیاه‌شناسی داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۲۴۴

معاون شهردار تهران توضیحاتی را درباره اصلاح پروانه‌های ساخت‌وساز در حریم باغ گیاه شناسی ملی ایران ارائه کرد و گفت: مقرر شد تا پروانه صادره ساخت‌وساز در حریم باغ گیاه شناسی اصلاح شود و با حفظ حقوق برای تعاونی‌های ساخت مسکن در حریم باغ گیاه‌شناسی که در آنجا دارای حق مکتسبه هستند، در مکان و فضای دیگری برای ساخت مسکن زمین معوض داده شود.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تشریح اقدامات انجام‌شده برای اصلاح پروانه‌های ساخت‌وساز در حریم باغ گیاه شناسی ملی ایران گفت: هر گوشه‌ای از کلانشهر تهران دارای میراث  منحصر به فردی است که در دل خود مانند گوهری نایاب آن را نگهداشته و وظیفه مدیران و شهروندان شهر پاسداشت حراست از این گنجینه‌های ارزشمند است. 

وی با بیان این که یکی از این گنجینه‌ها، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران واقع در منطقه ۲۲ تهران است، اظهار داشت: هر زمان از این باغ صحبت می‌کنیم، در واقع در رابطه با یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان صحبت می‌کنیم و در رابطه با آن تصمیم می‌گیریم. این گنجینه ارزشمند طی دهه‌های مختلف  از زمان تاسیس در دهه ۴۰ تا کنون توانسته است مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی را در دل خود جای دهد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به اهمیت باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، در سال ۱۳۹۳ با توجه به ضوابط و شرایط قانونی آن زمان، پروانه ساخت‌وساز پیرامون این باغ صادر شد و در پی آن صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ مقررات جدیدی بر  آن وضع شد که این مقررات جدید قاعدتا از منظر قانونی به دلیل آنکه قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، امکان اصلاح پروانه صادره سال ۱۳۹۳ بدون توافق وجود نداشت. از سوی دیگر، به دلیل اهمیت حفظ باغ گیاه شناسی و ضرورت رعایت حریم آن، صدور پروانه سبب نگرانی بسیاری از کارشناسان و دلسوزان را در پی داشت.

صارمی با تاکید بر این که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریت شهری، دغدغه حفظ باغ گیاه‌شناسی ملی ایران از هر گونه آسیبی را در آینده را دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به دغدغه رفع آسیب و حل بحران پیش روی باغ ملی گیاه‌شناسی و با توجه به صدور پروانه ساخت‌وساز در سال‌های گذشته، در نهایت طی جلساتی از طرف شهرداری تهران با تمام نهادهای ذی‌ربط و طرح موضوع و بررسی چالش صدور پروانه قانونی و با توجه به این که ابطال پروانه در اختیار مراجع دیگر بود، با عنایت به ضرورت حفظ باغ ملی گیاه‌شناسی به عنوان یک میراث ارزشمند، موضوع اصلاح پروانه‌های ساخت‌وساز در حریم این باغ در دستور کار قرار گرفت. 

براساس اعلام روابط‌عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، صارمی در پایان تصریح کرد: در نهایت باید این مژده را در آستانه سال جدید به شهروندان و هموطنان عزیز داد که با تدبیر شهردار محترم تهران و امیر فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، پرونده ساخت و ساز در حریم درجه یک باغ ملی گیاه شناسی برای همیشه بسته شد و نهایتا مقرر شد تا پروانه صادره ساخت‌وساز در حریم باغ گیاه شناسی اصلاح شود و با هماهنگی ادارات و دیگر سازمان‌ها و بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، با حفظ حقوق برای تعاونی‌های ساخت مسکن در حریم باغ گیاه‌شناسی که در آنجا دارای حق مکتسبه هستند، در مکان و فضای دیگری برای ساخت مسکن زمین معوض داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز