خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس شورای شهر در گفت‌وگو با ایلنا:

جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران نقطه قوت شهرداری تهران محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۸۴۷

نایب‌رئیس شورای شهر با بیان این که جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران نقطه قوت شهرداری تهران محسوب می‌شود، گفت: ورود شرکت‌های چینی به سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن در تهران، هیچ آسیبی به توانمندی‌های داخلی صنعت ساختمان کشور وارد نخواهد کرد.

«پرویز سروری» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده مبنی بر این که با توجه به بالا بودن توانمندی‌های داخلی صنعت ساختمان و وجود پیمانکاران و سرمایه‌گذاران متعدد در این حوزه در ایران، شهرداری نباید به دنبال بستن قرارداد با شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در صنعتی‌سازی ساختمان در بافت‌های فرسوده پایتخت باشد، توضیح داد: موضوع سرمایه‌پذیری یکی از عوامل موفقیت تمام کشورها به حساب می‌آید، یعنی این که کشورها بتوانند افراد، شرکت‌ها و دولت‌های دیگر را مجاب کنند که مازاد بر ظرفیت موجود در کشور، سرمایه‌گذاری انجام دهند، در سراسر جهان یک موفقیت محسوب می‌شود و جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران نقطه نیز قوت شهرداری تهران است.

وی افزود: با توجه به این که ایران تحت تحریم‌های ظالمانه گسترده قرار دارد، بنابراین جذب سرمایه خارجی در کشورمان نسبت به سایر کشورها موفقیت بالاتری به حساب می‌آید. ضمن این که مهمترین وعده دولت سیزدهم، ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال بوده است و در حال حاضر بیش از دو سال از آغاز به کار دولت فعلی سپری شده و دستگاه اجرایی باید بتواند در فرصت باقیمانده، این وعده خود را محقق کند. در چنین شرایطی، شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط نیز در حد توان خود می‌توانند به محقق شدن وعده دولت کمک کنند.

شهرداری برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده با چینی‌ها تفاهم کرده است 

سروری با بیان این که در حال حاضر مقدار تقاضا در بازار مسکن به شکل محسوسی بیشتر از میزان عرضه است، گفت: میزان ساخت‌وساز مسکن در بسیاری از نقاط کشور از جمله در شهر تهران به حدی نیست که بتواند پاسخگوی تقاضای مضاعف موجود در این حوزه باشد، طبیعتا این مساله رشد قیمت مسکن را به همراه دارد که در درجه اول به اقشار ضعیف جامعه آسیب می‌زند. اما وقتی که بتوان با انجام اقدامات لازم، میزان عرضه را در بازار مسکن تقویت کرد، بخشی از تقاضا نیز پاسخ داده می‌شود و به صورت طبیعی قیمت مسکن هم در بخش خرید و هم در بخش اجاره کنترل می‌شود‌.

نایب‌رئیس شورای شهر ادامه داد: شهرداری تهران با هدف جذب سرمایه خارجی به کشور و همچنین کمک به دولت در محقق کردن وعده ساخت  مسکن، با سرمایه‌گذاران چینی برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به صورت صنعتی با تجمیع پلاک‌های موجود در بافت‌های فرسوده تهران تفاهم کرده است و امیدواریم که به‌زودی این قرارداد نهایی شود. اجرای این تفاهم همچنین می‌تواند در سرعت بخشیدن به روند نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت نیز نقش مهمی داشته باشد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: براساس تفاهم‌نامه اخیر شهرداری تهران با سرمایه‌گذاران چینی، قرار است ۲۰۰ هزار واحد در محلات کم‌برخوردار پایتخت به ظرفیت بازار مسکن کشور اضافه شود. با این اقدام، اولا بخشی از مساله نوسازی و ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده پایتخت حل خواهد شد، ثانیا با هدایت شهرداری، سرانه‌های شهری مورد نیاز در محلات جنوبی و بافت‌های فرسوده در قالب ساخت شهرک‌های مسکونی تامین خواهد شد و ثالثا زمینه‌های کاهش قیمت مسکن در تهران فراهم می‌شود.

سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ساخت انبوه مسکن در ایران تجربه جدیدی نیست 

سروری با تاکید بر این که ورود شرکت‌های چینی به سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن در تهران، هیچ آسیبی به توانمندی‌های داخلی صنعت ساختمان کشور وارد نخواهد کرد، اظهار داشت: براساس وعده‌ای که دولت ارائه کرده، قرار است ۴ میلیون مسکن در کشور ساخته شود که دولت حتما در این زمینه به اندازه کافی به ظرفیت‌های داخلی توجه خواهد کرد. ضمن این که شهرداری تهران نیز برای ساخت ده‌ها هزار واحد مسکونی و اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل کشور به تفاهم رسیده یا قرارداد منعقد کرده است و موضوع سرمایه‌گذاری برای صنعتی‌سازی ساختمان در بافت‌های فرسوده توسط شرکت‌های چینی، فقط یکی از اقدامات راهبردی دوره کنونی مدیریت شهری برای پاسخ دادن به تقاضای موجود در بازار مسکن تهران محسوب می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در پروژه مسکن مهر به عنوان یکی از تجارب انبوه‌سازی مسکن در کشورمان نیز شاهد آن بودیم که از ظرفیت سرمایه‌گذاری و حتی پیمانکاری شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌هایی از کشور ترکیه استفاده شد، بنابراین سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ساخت انبوه مسکن در ایران تجربه جدیدی نیست که برخی افراد این‌طور علیه تفاهم شهرداری تهران با شرکت‌های چینی موضع گرفته‌اند. ضمن این که فناوری مورد نیاز برای صنعتی‌سازی ساختمان و احداث مسکن با سرعت بالا در کشورمان به اندازه کافی وجود ندارد و به همین دلیل است که در قرارداد شهرداری با چینی‌ها، حتما موضوع انتقال تکنولوژی احداث واحد‌های مسکونی با روش صنعتی نیز پیگیری خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در احیای بافت‌های فرسوده جزو بخش‌هایی است که برای سرمایه‌گذاران داخلی جذابیت ندارد، به نحوی که حدود دو دهه است که برای نوسازی واحد‌های مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده تهران و جذب سرمایه‌گذار در این زمینه، وام‌های مختلفی پرداخت می‌شود، اما با وجود همه تسهیلات ارائه‌شده، میزان به نتیجه رسیدن طرح‌های نوسازی بافت‌های فرسوده در طول سال‌های گذشته اندک بوده است؛ بنابراین حالا که سرمایه‌گذار خارجی پذیرفته است که در این زمینه با شهرداری تهران همکاری کند، حتما باید از ظرفیت ایجادشده بیشترین بهره را ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز