خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

در زمینه تفریحاتِ مختص بانوان عقب هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۰۰۶

مدیرکل معاونت امور جوانان گفت: جوانان از فعالیتی‌هایی که خودشان عهده دار آن باشند و بالادستی وجود نداشته باشد، استقبال می‌کنند.

«مجتبی تاجیک» مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درمورد برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای تفریحی برای جوانان اظهار کرد: مقوله اوقات فراغت از ماموریت‌های اصلی معاون جوانان بوده و از سالهای گذشته و از زمانی که این معاونت، سازمان ملی جوانان بود هم چنین ماموریتی را بر عهده داشت. 

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: ما معمولا در زمینه تفریح جوانان در سطح نظارت و پیگیری هستیم به این دلیل که متصدیان مسئله تفریح بسیار متعدد و متنوع هستند و به همین دلیل هم می‌توانیم در حد ناظر و پیگیر موضوع باشیم. غیر از تفریحات ورزشی که وزارت ورزش و جوانان متصدی آن هست و به کمک فدراسیون‌های خود در حال گسترش امور است؛ تازه اگر ورزش را تفریح بدانیم، در سایر برنامه‌های تفریحی مانند کتابخوانی، برنامه‌های هنری و… وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلفی در حال پیگیری هستند. 

تاجیک اضافه کرد: ما سعی کردیم حداقل در هرسال تعدادی جشنواره‌های اوقات فراغت را در استان‌ها برگزار کنیم که این جشنواره‌ها معمولا دو بخش داشته است و یک بخشی به برنامه‌هایی که برای جوانان توصیه کردیم برمی گردد. ما هر سال آیین نامه اوقات فراغتی هم داریم که روی نشاط و سرگرمی، بازی‌های محلی، پاکداشت محیط زیست و… تاکید دارد تا جوانان با جمعی از هم سالان خود، مشغول فعالیتی شوند که به نظرم همین فعالیت‌ها نشاط افزا است حتی اگر در قالب انجام یک کار باشد. 

مدیرکل معاونت امور جوانان با اشاره به اینکه جوانان از فعالیت‌هایی که خودشان عهده دار آن باشند و بالادستی وجود نداشته باشد استقبال می‌کنند، اظهار کرد: برنامه‌های نشاط‌آور از نوع بازی‌ها مد نظر است. گاهی رویدادهای بازدیدی نیز مورد توجه و تاکید است. 

وی در پاسخ سوالی در مورد نیاز به ساخت و ایجاد فضای تفریحی جدید برای جوانان اظهار کرد: در حیطه تفریحات بانوان به صورت ویژه خیلی گرفتار هستیم و شاید از این منظر عقب هستیم. فضاهایی که باید برای تفریحات مختص بانوان فراهم می‌شد تا به راحتی تفریح کنند وآزادانه در آن فضا وقت بگذرانند، مورد نیاز است. ایده پارک بانوان ایده بدی نبود و ثمرات خوبی هم داشت، اما کافی نیست. ایده‌های دیگری مانند کافه دختران و سایر برنامه‌های تفریحی ویژه دختران و بانوان باید پیگیری شود. 

تاجیک تاکید کرد: ما در برنامه‌های خود به حوزه تفریحات مربوط به زنان و دختران ضریب داده‌ایم یعنی در آیین نامه‌ای که از دفتر ما صادر و به هر استانی ابلاغ می‌شود، آمده است؛ استانی که بخش‌های مربوط به بانوان را بیشتر پیگیری کرده باشد، در تخصیص اعتبارات امکان و ضریب بیشتری را به دست می‌آورد. 

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: از دیگر اقدامات ما برگزاری جشنواره اوقات فراغت  است به این معنا که هر سال از دستگاه‌های برتر متصدی اوقات فراغت در استان‌ها تقدیر می‌کنیم. در واقع ما تنها متولی و متصدی اصلی تفریح جوانان نیستیم، ولی متولی این بخش هستیم که دستگاه‌ها را هدایت کنیم تا کارشان را در این زمینه بهتر انجام دهند. 

وی گفت: در واقع ما نمی‌توانیم به جای نهاد کتابخانه‌های عمومی کتابخانه بسازیم یا به جای صداوسیما نیز نمی‌توانیم تولید داشته باشیم، ولی می‌توانیم هدایتگر و شتاب دهنده باشیم. 

تاجیک خاطرنشان کرد: زنجیره تحقق یک اتفاق مانند ایجاد تفریح از نقطه ایده‌پردازی تا اجرا چند مرحله است. ایده پردازی، طراحی، تخصیص بودجه، ابلاغ، پیگیری و… همه در این امور دخیل هستند و ما متصدی تمام این مراحل نیستیم پس در نقطه خلاء می‌ایستیم. 

وی گفت: هم اکنون که مشخص شده است ایده‌پردازی در زمینه تفریحات جوانان ضعیف بوده، جشنواره مرتبط با آن را راه اندازی کردیم تا به ایده ها و مطالبات جوانان در زمینه تفریح نزدیک شویم. از سوی دیگر درست است که ما متولی اصلی تفریح نیستیم، ولی می‌توانیم دستگاهی که در زمینه تفریح خوب عمل کرده‌اند را شناسایی و تقدیر کنیم. 

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: ما مطالعاتی هم در زمینه تفریحات مورد نیاز و انواع آن داریم، اما باید عملیاتی شود. ما برای سمن‌ها و تشکل‌های خودمان به عنوان نمایندگان معاونت امور جوانان در تعامل با جوانان، برنامه ارائه می‌کنیم تا بتوانند برای فراغت جوانان اقداماتی داشته باشند و طبیعتا همه این کارها با بودجه‌هایی که در اختیار داریم و در حد بضاعت خودمان باید انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز