خبرگزاری کار ایران

درخواست فرمانده یگان محیط‌زیست از مدیران استان‌ها:

از قاچاق حیات وحش به بهانه سفره هفت‌سین جلوگیری کنید

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۶۱۱

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور از مدیران محیط‌زیست تمام استان‌های کشور خواست تا از قاچاق حیات وحش از جمله گونه در معرض خطر انقراض «سمندر لرستانی» و گونه گیاهی مهاجم «سنبل آبی» به عنوان بخشی از سفره هفت‌سین نوروزی به صورت جدی جلوگیری کنند.

به گزارش ایلنا، جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور طی نامه‌ای از مدیران محیط‌زیست تمامی استان‌ها خواست تا از قاچاق حیات وحش تا از قاچاق حیات وحش از جمله گونه در معرض خطر انقراض «سمندر لرستانی» و گونه گیاهی مهاجم «سنبل آبی» به عنوان بخشی از سفره هفت‌سین نوروزی به صورت جدی جلوگیری کنند. 

وی افزود: متاسفانه هر ساله در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز تعدادی از قاچاق‌چیان حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی با سوءاستفاده از فرصت پیش‌آمده وعدم آگاهی عموم شهروندان از طریق فضای مجازی، اماکن تجمعی و محل‌های خرید مرتبط با این ایام اقدام به عرضه و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و بعضا مهاجم می‌کنند که نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از این مساله است. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: جهت پیشگیری از اقدامات غیر قانونی این افراد و حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی کشور لازم است تا استانداران محترم دستورات لازم برای دستگاه‌های استانی صادر کنند و حداکثر تا پانزدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ گزارش مصور اقدامات را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال کنند. 

محبت‌خانی بیان داشت: در این رابطه لازم است مدیرکل محیط زیست استان یا کارشناسان مطلع در صداوسیمای استان حاضر شوند و دلایل ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی را ارائه .کنند همچنین در این راستا درج اطلاعیه در جراید استانی و دعوت از عموم شهروندان جهت‌عدم خرید گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی گفت: پخش تیزرهای آموزشی در صداوسیمای استان در خصوص اهمیت گونه‌ها و ذکر جرائم هر گونه به عنوان یکی از عوامل بازدارنده پس از پایش اماکن خرید و فروش و شناسایی دقیق گونه‌های عرضه شده در سطح استان محسوب می‌شود. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این که مکاتبه با فرمانده انتظامی استان جهت همکاری و تعامل بیشتر در شناسایی و برخورد با متخلفین بسیار تاثیرگذار و مهم است، تاکید کرد: چاپ بنر در خصوص ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی و نصب در معابر پررفت‌وآمد و اماکن عمومی و معرفی تلفن گویای ۱۵۴۰ نیز ازز جمله اقدامات ضروری در این زمینه محسوب می‌شود. 

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، محبت‌خانی همچنین استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد در تنویر افکار عمومی و کاهش سطح تخلفات را بسیار مهم ارزیابی کرد و رصد و پایش فضای مجازی، شناسایی و انجام اقدامات قانونی جهت برخورد با متخلفین را در این رابطه ضروری دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز