خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پاسخ شهرداری تهران به انتقادها درباره ساخت مسکن توسط چینی ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۹۰۶

سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری، انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی ساختمان را راهکاری برای احیای بافت‌های فرسوده پایتخت می‌داند، گفت: انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی به هیچ وجه نقطه مقابل رعایت اصول معماری ایرانی – اسلامی نیست یا در تقابل با در نظر گرفتن سرانه‌های شهری و رعایت ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر قرار ندارد.

«عبدالمطهر محمدخانی» سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر مسئولان مدیریت شهری پایتخت مبنی بر تفاهم با شرکت‌های چینی برای صنعتی‌سازی ساختمان در بافت‌های فرسوده تهران، آیا اساسا شهرداری برنامه دارد که برای احیای بافت‌های فرسوده به انبوه‌سازی مسکن در محله‌هایی بپردازد که همین حالا بافت غالب آن‌ها را ساختمان‌های کوچک تشکیل می‌دهد؟ اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد و رسانه‌ها وقتی پای هرگونه انبوه‌سازی در تهران به میان می‌آید، با آن مخالفت می‌کنند و این‌گونه مخالفت‌های شدید برای ما عجیب است. 

وی افزود: یکی از اعضای محترم شورای شهر گفته است که با توجه به ضرورت‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی تهران، اشکال ندارد که در این زمینه از چین یا سایر کشورها، اتوبوس یا واگن مترو وارد کنیم، اما در حوزه مسکن چنین ضرورتی وجود ندارد. مدیریت شهری پایتخت معتقد است که صحبت‌هایی از این دست دقیق نیست، زیرا با توجه به وجود حجم عظیمی از بافت‌های فرسوده در تهران که سال به سال به گستردگی آن اضافه می‌شود، به نظر می‌رسد جدی‌ترین ضرورت پایتخت احیای همین بافت‌ها است؛ چطور وقتی برخی کارشناسان در رسانه‌ها موضوع وقوع احتمالی زلزله در تهران را بررسی می‌کنند، اولین مساله‌ای که به آن می‌پردازند وجود بافت‌های فرسوده و خطرات شدید حوزه ایمنی این بافت‌ها است، اما وقتی پای برنامه‌ریزی کلان برای احیای بافت‌های فرسوده می‌رسد، چنین مخالفت‌هایی شکل می‌گیرد؟ 

شهرداری به دنبال ایجاد تغییرات عجیب در طرح‌های جامع یا تفصیلی شهر نیست 

محمدخانی با بیان این که تهران حداقل حدود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، گفت: در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران عقب‌ماندگی‌های شدیدی وجود دارد که اگر همچنان دست روی دست بگذاریم، قطعا در سال‌های آتی شاهد بدتر شدن وضعیت خواهیم بود؛ بنابراین نباید با نگاه‌های فانتزی که نتیجه آن چیزی جز فریز کردن ساخت‌وساز در شهر تهران نیست، جلوی احیای بافت‌های فرسوده پایتخت را بگیریم. به نظر می‌رسد که اولین دغدغه همه دلسوزان حوزه شهرسازی باید این باشد که با منطقی‌ترین روش ممکن، بخش قابل توجهی از شهر تهران به‌سرعت نوسازی شود؛ اگر این اصل را بپذیریم و انگاره‌های نادرست مبنی بر این که اگر انبوه‌سازی در شهر انجام شود، سرانه‌های شهری در نظر گرفته نخواهد شد را کنار بگذاریم، در حوزه احیای بافت‌های فرسوده به نتیجه خواهیم رسید. 

او ادامه داد: ما معتقدیم که اگر خود شهرداری هدایت‌گری امر انبوه‌سازی مسکن در سطح شهر را برعهده بگیرد، طبیعتا در قالب طرح تفصیلی شهر تهران، همه زیرساخت‌ها و سرانه‌های شهری را نیز فراهم خواهد کرد. دلسوزان حوزه شهرسازی نباید شک داشته باشند که مدیریت شهری هر پروژه‌ای را که در زمینه‌های انبوه‌سازی مسکن، طرح‌های ساخت‌وساز، ایجاد محله‌های الگو و ... تعریف می‌کند، در قالب طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران و با استفاده از ظرفیت‌های تعریف‌شده در این طرح‌ها است و شهرداری به دنبال ایجاد تغییرات عجیب و غریبی در طرح‌های جامع یا تفصیلی شهر نیست؛ بنابراین در حوزه انبوه‌سازی مسکن نیز شهرداری حتما همه سرانه‌ها را در نظر خواهد گرفت. 

صنعتی‌سازی ساختمان در تقابل با اصول معماری ایرانی – اسلامی قرار ندارد 

سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری، انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی ساختمان را راهکاری برای احیای بافت‌های فرسوده پایتخت می‌داند، عنوان کرد: انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی به هیچ وجه نقطه مقابل رعایت اصول معماری ایرانی – اسلامی نیست یا در تقابل با در نظر گرفتن سرانه‌های شهری و رعایت ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر قرار ندارد؛ اتفاقا نمونه‌های متعدد و موفقی از صنعتی‌سازی ساختمان در دنیا وجود دارد که همه سرانه‌ها در آن در نظر گرفته شده و اصول معماری بومی خاص آن کشور نیز رعایت شده است و شهرداری تهران حتما با لحاظ کردن این نکات، مسیر احیای بافت‌های فرسوده پایتخت را طی خواهد کرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه‌های حوزه انبوه‌سازی مسکن که در گذشته در سطح شهر تهران اجرایی شده است و سرانه‌های شهری در آن‌ها در نظر گرفته نشده، مدیریت شهری متولی هدایت پروژه نبوده است. ولی با توجه به این که شهرداری خودش متولی تامین سرانه‌ها است و اگر در پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن، سرانه‌ها تامین نشود، فشار آن بعدا به خود مدیریت شهری وارد می‌شود، بنابراین شهرداری تهران در تلاش است که در پروژه‌های جدید شهرک‌سازی گسترده، حتما اشتباهات گذشته در زمینه عدم تامین سرانه‌ها را تکرار نکند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز