خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تدوین گایدلاین‌ های آموزشی درباره نحوه رفتار گروه های پزشکی با یکدیگر

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۱۹۶

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی درباره گایدلاین‌های آموزشی رفتار گروه‌های پزشکی با یکدیگر توضیحاتی ارائه کرد.

«باقر لاریجانی» رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری سمینارهای اخلاق پزشکی کاربردی بوده است یا خیر؟ گفت: در ۹ سمینار گذشته موضوعات مطرح شده در حوزه اخلاق پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته که موجب باروری بحث های اخلاق پزشکی در کشور شده است. در واقع برگزاری این نوع سیمنارها به این دلیل است که دانش آموختگان این رشته باهم تعامل کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از گایدلاین ها و راهنماهای اخلاقی که در حوزه اخلاق پزشکی داریم و همچنین نگاه‌های جدیدی که در این حوزه پیدا می شود و موضوعات جدیدی که در حوزه اخلاق پزشکی مطرح است ناشی از همین سیمنارها و بحث ها است، لذا برگزاری این سمینارها زمینه ای برای تحرک علمی در رشته اخلاق پزشکی ایجاد می کند.

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی در پاسخ به این سوال که در این موضوعات چقدر به حقوق بیماران پرداخته شده است، گفت: واقعیت این است که ما همزمان هم به حقوق گروه های پزشکی باید توجه کنیم و هم حقوق مردم. در دنیا نیز این بحث مطرح است، چراکه گروه های بیمار معمولا اطلاعات شان محدودتر از گروه های پزشکی است و در حالتی هستند که خودشان را در کنار گروه های پزشکی می بینند، برای اینکه بتوانند خدمات بگیرند. موضوع اول ما توجه به حقوق بیماران به ویژه بیماران خاص و به خصوص بیمارانی است که فقیر هستند. اما در مورد حقوق گروه پزشکی نیز کارهایی انجام شده و حتی راهنمایی هایی نیز برای آن طرح شده است.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا اخلاق پزشکی به موضوعات فی مابین گروه‌های مختلف پزشکی و رعایت اخلاق بین آنها می‌پردازد، تصریح کرد: مسئله حقوق گروه پزشکی یک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نگاه‌های متفاوتی در مورد آن وجود دارد. گروه‌های پزشکی ما گروه خدوم و ارزشمندی هستند. ما نباید اجازه دهیم این سرمایه اجتماعی دچار آسیب شود. متاسفانه این نگاه در مورد همه وجود ندارد و وقتی این نگاه نیست هم می تواند خود را در تعرفه های پزشکی نشان دهد هم در نحوه برخورد و تصمیم گیری ها در حوزه پزشکی. لذا به نظر می رسد راه معقول این است که ما جایگاه اجتماعی این افراد را حفظ کنیم و به صورت معقول با این گروه تعامل کنیم و امیدواریم این مسئله در حوزه گروه‌های پزشکی ما هم رخ دهد.

وی درباره گلایه‌های برخی دانشجویان پزشکی نسبت به رفتارهای نامناسبی که از سوی افراد سال بالایی می بینند، گفت: دو مسئله است وجود دارد؛ نخست رفتار پزشکی با گروه های پزشکی و دوم گروه های پزشکی با یکدیگر که این ها خودش یک بحث جداگانه ای است که در این خصوص نیز یک گایدلاین آموزشی داریم که با همکاران چگونه باید برخورد شود. ما باید تلاش کنیم که آموزش های خودمان را در این زمینه بیشتر کنیم و رفتارمان را اصلاح کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز