خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پاسخ به نگرانی‌ها درباره حذف احتمالی نمایندگان معلمان از شورای عالی آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۵۴۷

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هر کس نمایندگان معلمان در این شورا را انتخاب کند، هدفش برگزیدن بهترین و قوی‌ترین معلمان برای نمایندگی در شورا است. سیر انتخاب الزما به معنای تغییر در نقش و جایگاه نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی‌اصغر فانی» وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش اخیرا گفته بود که قرار است سه نماینده معلمان و مدیران در شورای عالی آموزش و پرورش، توسط شورای معاونین وزارتخانه تعیین شوند که به اعتقاد او در این رویه نمایندگان، قهرا اثربخشی مزبور را نخواهد داشت. او با بیان اینکه از دولت مردمی انتظار است که تجربه سال ۱۳۹۸ که نمودی از مردمی بودن حاکمیت است را تکرار کند، اظهار کرده بود: با رفع اشکالات احتمالی، زمینه حضور واقعی معلمین در عرصه سیاست‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های لازم و مناسب برای ارتقای فرآیند تعلیم و تربیت فراهم شود.

«محمود امانی طهرانی» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به این اظهارات و اخبار مربوط به تغییر شیوه انتخاب نمایندگان معلمان از این شورا و همچنین نگرانی‌ها از حذف احتمالی آنها توضیح داد: طبق ماده ۹ قانون تشکیل شواری عالی آموزش و پرورش، سه نفر به نمایندگی از معلمان و مدیران کشور در سه دوره تحصیلی به انتخاب شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در شورای عالی عضویت دارند که حداقل یکی از این سه نفر باید از خانم‌ها باشد. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مرجع انتخاب و تعیین این سه نفر شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش است و در دور قبلی، شورای معاونین تصمیم گرفته بودند که این کار را از طریق فراخوان ملی و جریان انتخاباتی شکل دهد. 

او بیان کرد: به این ترتیب با سازوکاری تعدادی انتخاب شده بودند. این افراد پرشمار طی فرایندی به اردوگاه شهید باهنر تهران جمع شدند و به گفت و گو پرداختند و ارائه‌هایی نیز داشتند. در نهایت از بین خودشان سه نفر را انتخاب کرده بودند. 

امانی طهرانی در ادامه اظهار کرد: بر اساس قانون این سازوکار برای انتخاب نمایندگان مدیران و معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش رسمیت قانونی نداشت، اما به این دلیل که شورای معاونین آن زمان‌ بر این روند صحّه گذاشته بود، چنین روندی مبنای اقدام بود، ولی در دوره جدید شورای معاونین روند قبلی را به دلایلی مانند زمانبر بودن و فضایی که برای این امر نیاز بود چندان عملیاتی ندانستند و بر اساس به‌گزینی، گروهی از معاونین به سرپرستی نماینده وزیر آموزش و پرورش، مسئولیت انتخاب اولیه، مصاحبه‌ها و تعیین فهرستی که برای این کار بود بر عهده گرفتند. فهرست نسبتا مفصلی تولید شد و با افراد مصاحبه کردند و به گزینه‌های نهایی نیز رسیدند. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در جریان فهرست و عملکرد قرار گرفت و کلیت موضوع مورد بازبینی واقع شد و در آخر به فهرستی رسیدیم که معرفی شدند تا برای آن‌ها ابلاغ زده شود. 

امانی طهرانی اضافه کرد: البته هنوز ابلاغ‌ها به دست ما نرسیده است، ولی شیوه‌ای که طی شد به نوعی شبیه به دوره‌های ماقبل بود و شورای معاونین از طریق فرایند‌های بررسی به گزینه‌های مورد نظر می‌رسیدند. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از نظر قانونی منعی برای چنین شیوه انتخابی برای نمایندگان معلمان وجود ندارد، در پاسخ به این سوال که آیا با این رویه قرار است معلمان خاصی که مورد نظر هستند، وارد شورا شوند؟ گفت: در طول کار شورای عالی آموزش و پرورش همیشه نمایندگان معلمان و مدیران در این شورا بوده‌اند و با همین روندهای قانونی انتخاب شده‌اند و کار کرده اند. مسیر انتخاب الزما به معنای تغییر در نقش و جایگاه نمایندگان معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش نیست. 

او در آخر عنوان کرد: هر کسی که نمایندگان معلمان را انتخاب کند هدفش برگزیدن بهترین و قوی‌ترین معلمان برای نمایندگی در شورا است و ما امیدواریم افرادی که انتخاب می‌شوند توانمند باشند و بتوانند مشابه نمایندگان قبلی که ظرفیت و توانایی بالایی داشتند، عمل کنند و در جلسات شورای عالی نمایندگی مدیران و معلمان را با قوت، بیرون از جلسات و بر اساس مصوبات پیش ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز