خبرگزاری کار ایران

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

اشعار کتاب‌های فارسی مدارس تبدیل به سرود می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۸۰۹

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی برنامه سرود درسی بر اساس اشعار موجود در کتب فارسی خبر داد و گفت به یاری خدا تا مهرماه سال آینده سرودهایی ساخته می‌شود که متن اصلی آن‌ها از کتب درسی برداشته می‌شود و در اختیار همکاران و دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌السلام و المسلمین «محمدحسین پورثانی» در ویژه برنامه «مدرسه قوی ایران قوی» شبکه شاد اظهار کرد: من نیز همچون بسیاری از کودکان و نوجوانان کشور کار فرهنگی خود را از مسجد شروع کردم؛ در سال چهارم ابتدایی بود که وارد فضای مسجد و کارهای فرهنگی شدم، در واقع یعنی سال‌ها قبل با طرح بسیار مهم پیوند مسجد و مدرسه آشنا شدم و آن را تجربه کردم. 

وی افزود: همچنین اولین جایی که مسئولیتی به من محول شد در مدرسه بود که به عنوان مسئول کتابخانه فعالیت می‌کردم. در ادامه نیز مسئول بسیج دانش‌آموزی مدرسه، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شدم و به مرور این فعالیت‌ها ادامه یافت تا اینکه خداوند توفیق داد وارد حوزه علمیه شوم و پس از آن مدیریت آستان مقدس علی بن مهزیار را بر عهده داشتم، همچنین در ادامه مشاور آموزش و پرورش خوزستان، رییس انجمن اولیا و مربیان استان خوزستان، مدیر مدرسه، معاون پرورشی مدرسه، معاون پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتم و در حال حاضر نیز معاون پرورشی وزارتخانه هستم. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با توسعه فعالیت‌های هنری، به‌خصوص فعالیت در حوزه سرود عنوان کرد: همه ما از دوران نوجوانی و دانش‌آموزی یکی از چیزهایی که در یادمان مانده برنامه‌های هنری است، بخاطر دارم در دوره راهنمایی هر کلاس گروه سرود و تئاتر مخصوص به خود را داشت، اما در حال حاضر متاسفانه مدرسه فراموش شده و قله‌ای به نام جشنواره وجود دارد. به لطف خدا ابتکاری که در این حوزه داشتیم این است که امسال قله، مدرسه باشد؛ برای مثال هفته مدرسه آرمانی اجرا شد که دانش‌آموزان در حوزه سرود، روزنامه دیواری و تئاتر توانستند فعالیت‌های خود را به مرحله اجرا برسانند. 

وی ادامه داد: همچنین در سال تحصیلی جاری چندین پویش ملی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت که «یک صدا ایران» اولین پویش بود که با آغاز سال تحصیلی شاهد اجرایی شدن آن بودیم، پس از آن پویش «نسل آرمانی» را داشتیم که اتفاق بسیار بزرگی بود و گروه‌های سرود بزرگ و کوچک از آن استقبال کردند. پویش سوم طی چند وقت اخیر اجرا شد که سرود «قله‌های روشن» مضمون اصلی آن بود، چرا که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند «نزدیک قله‌ایم» این پویش راه‌اندازی شد. ان‌شالله از نماهنگ تصویری این پویش نیز رونمایی می‌شود و دانش‌آموزان در سراسر کشور با آن همخوانی خواهند کرد. 

پورثانی افزود: در کنار برگزاری جشنواره تئاتر درسی، قرار بر این است که جشنواره سرود درسی و استفاده از پتانسیل رسمی کتب درسی هم مورد توجه قرار گیرد، به نحوی که بستر سرودها کتب درسی باشد. ان‌شالله در آینده‌ای نزدیک با استفاده از رمزینه داخل کتب درسی اشعار کتب فارسی تبدیل به سرود خواهد شود. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به یاری خدا تا مهرماه سال آینده سرودهایی را خواهیم داشت که متن اصلی آن‌ها از کتب درسی برداشته می‌شود و در اختیار همکاران و دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت. 

در ادامه این برنامه یکی از نمایندگان تشکل دانش‌آموزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به صورت تلفنی با معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش گفت‌وگو کرد و سوالی را در رابطه با شکوفایی استعدادها دانش‌آموزان در حوزه پرورشی مطرح کرد. 

پورثانی در پاسخ به این سوال گفت یکی از وظایف معاونت پرورشی به فعلیت رساندن استعداد دانش‌آموزان است. جشنواره‌های «کارینو»، «ماها»، «فردا» و مسابقات قرآنی از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای این وظیفه مهم معاونت است. همچنین یکی از شاخص‌ترین کارها تفاهم سه‌جانبه میان صداوسیما، شبکه شاد و معاونت پرورشی در جهت برگزاری رویدادی ملی در خصوص به فعلیت رساندن و قوی کردن دانش‌آموزان است و قله این رویداد، رویدادی بزرگ و تلویزیونی است. این فرایند از مدرسه شروع می‌شود و تا سطح ملی ادامه خواهد یافت و ان‌شالله منجر به استعدادیابی و توانمندی دانش‌آموزان خواهد شد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین سایت مشخصی را برای بحث ایده‌های دانش‌آموزی طراحی می‌کنیم، البته دانش‌آموزان می‌توانند از طریق شبکه شاد ایده‌های تربیتی قابل اجرای خود را برای ما ارسال کنند تا در کنار جشنواره ایده‌های برتر تربیتی که هم اکنون در حال اجراست به آن‌ها نیز توجه شود. ان‌شالله در جشنواره الف‌تا سال آینده نیز به بحث ایده‌های دانش‌آموزی می‌پردازیم. 

وی در رابطه با تشکل‌های دانش‌آموزی نیز یادآور شد: این تشکل‌ها بستر رشد و هویت‌بخشی است، بسیاری از افرادی که در جامعه به رشد و بالندگی رسیده‌اند در تشکل‌های دانش‌آموزی حضور داشته‌اند. همچنین یکی از موارد مهم برنامه‌های فراگیر پرورشی عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی است که باید بسیار جدی گرفته شود. علاوه بر این موارد باید نقش‌های مختلف واقعی را برای دانش‌آموزان تعریف کنیم تا دانش‌آموز احساس نکند کاری غیر ضروری را برعهده دارد. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه بحث مدرسه‌محوری و فعالیت‌های پرورشی مدارس باید بسیار جدی گرفته شود، گفت: این مهم دستور مقام معظم رهبری، تاکیدات سند تحول بنیادین و گفته وزیر آموزش و پرورش است. ما در فعالیت‌های پرورشی به دنبال این هستیم که مدرسه به عنوان اصلی‌ترین نهاد در آموزش و پرورش مورد توجه باشد. 

وی اضافه کرد: توجه به فرایند باید جای توجه به نتیجه را بگیرد چرا که فرایند، تربیت را شکل و شخصیت را تشکیل می‌دهد، برای فرایند باید ارزش قائل شویم. 

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه باید توجه به اقتضائات دانش‌آموزان را در اولویت قرار داد، افزود: برنامه‌ها باید با توجه به ضروریات امروز دانش‌آموز طرح شود و همخوانی داشته باشد. باید شاهد تلفیق بین برنامه درسی و پرورشی باشیم و دیگر برنامه‌های پرورشی را فوق برنامه ندانیم، بلکه آن‌ها باید برنامه اصلی، روتین و همیشگی مدرسه باشند. 

پورثانی تاکید کرد: البته فعالیت‌های ما باید مبتنی بر سند تحول بنیادین باشد. همچنین برنامه فراگیر پرورشی برنامه‌ای جدید است که عزیزان در حوزه پرورشی ابداع کرده‌اند و مورد تاکید وزیر محترم نیز است، ان‌شالله فعالیت‌های مورد نظر این برنامه تحقق یابد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانش‌آموز باید وارد فضای برنامه‌ریزی و اجرا در امر تربیت و آموزش و پرورش شود، یعنی خود را میزبان بداند، پس از تمامی همکارانم در مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت خواهشمندم در این امر به ما کمک کنند تا برنامه‌هایی را با اقتضای دانش‌آموزان تهیه کنیم و موجبات رشد دانش‌آموزان فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز