خبرگزاری کار ایران

عضو شورا در واکنش به تفاهم با چینی‌ها برای شهرک‌سازی؛

برای احداث مجتمع‌های مسکونی به ظرفیت‌ خارجی‌ها نیاز نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۶۵۸

بافت‌های فرسوده پایتخت قابلیت شهرک‌سازی گسترده ندارد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این که بافت‌های فرسوده پایتخت قابلیت شهرک‌سازی گسترده ندارد، گفت: توانمندی داخلی کشور برای احداث مجتمع‌های مسکونی مناسب است و در حوزه ساخت شهرک‌های مسکونی نیازمند استفاده از ظرفیت‌های خارج از کشور نیستیم، مگر این که مجموعه خارجی بخواهد به عنوان سرمایه‌گذار وارد این حوزه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای اخیر موضوع مشارکت شهرداری تهران با شرکت‌های خصوصی چینی برای احیای بافت‌های فرسوده پایتخت در فضای رسانه‌ای کشور چالش‌برانگیز شده است. البته به گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری هنوز هیچ قراردادی در این زمینه با طرف‌های چینی بسته نشده، اما براساس تفاهم‌های اولیه قرار است در طرح «کلید به کلید» قرار است، زمین‌های ذخیره شهری در مناطق جنوبی تهران برای ساخت‌وساز به چینی‌‌‌ها واگذار شود تا آنها در بافت‌های فرسوده به صورت بلوکی ساختمان‌سازی کنند و با احداث شهرک‌های کوچک، به نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت بپردازند. 

صارمی از این پروژه تحت عنوان «محله‌سازی» و با سرمایه‌گذاری مشترک چین و ایران نام برده و تاکید کرده است که در این پروژه همزمان با تامین منابع مالی، انتقال تکنولوژی ساخت بلوک‌های ساختمانی نیز به تهران صورت خواهد گرفت. همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در روزهای اخیر با حضور در صحن شورای شهر از این پروژه به‌شدت دفاع کرده و البته گفته است که «در پروژه احیای بافت‌های فرسوده، ساخت‌وساز و طراحی مسکن توسط ایرانی‌ها صورت می‌گیرد و تنها تکنولوژی ساخت از چین وارد می‌شود.»

طرح جدید شهرداری تهران برای شهرک‌سازی در بافت‌های فرسوده با کمک شرکای چینی البته به مذاق برخی اعضای شورای شهر تهران خوش نیامده و افرادی نظیر سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران پارلمان شهری تاکید کرده است که «شهرداری باید پیش از امضای هرگونه قرارداد با طرف‌های چینی، از شورای شهر تهران مجوز می‌گیرد.» همچنین جای این سوال وجود دارد که با توجه به تجارب موجود در کشور برای احداث مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی، چه نیازی به واردات تکنولوژی احداث بلوک‌های ساختمانی از چین و کمک گرفتن از آنها در این زمینه وجود دارد؟ 

پروژه احیای بافت‌های فرسوده با کمک شرکای چینی باید به تصویب شورا برسد 

این سوال را از «مهدی عباسی» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران پرسیدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر شورای شهر از جزئیات پروژه احیای بافت‌های فرسوده با همکاری شرکت‌های خصوصی چینی ناآگاه است و نیازمند بررسی ابعاد حقوقی، مالکیتی، مالی - اقتصادی و فنی - مهندسی این پروژه هستیم و پس از این که این ابعاد را بررسی کردیم، می‌توانیم به صورت دقیق‌تر درباره این طرح اعلام نظر کنیم.

وی با تاکید بر این که پروژه احیای بافت‌های فرسوده و احداث بلوک‌های مسکونی با همکاری شرکای چینی حتما باید به تصویب شورای شهر تهران برسد، اظهار داشت: شهرداری نمی‌تواند بدون اخذ مصوبه شورا در این خصوص اقدامی انجام دهد و این طرح تنها زمانی قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت که به تصویب شورای اسلامی شهر برسد. قطعا هم تا زمانی که جزئیات این طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری مورد ارزیابی قرار نگیرد، پروژه در صحن شورا مطرح نخواهد شد و در بررسی جزئیات طرح در کمیسیون تخصصی حتما از نظرات نخبگان و صاحب‌نظران امر استفاده خواهیم کرد. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: کمیسیون تخصصی شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران حتما در بررسی جزئیات طرح «کلید به کلید»، ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد و موکدا تاکید می‌کنیم که شهرداری بدون اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر تهران، قانونا حق ندارد که پروژه‌ای را برای احیای بافت‌های فرسوده و ساخت شهرک‌های مسکونی با کمک شرکای خارجی پیش ببرد‌.

توانمندی داخلی کشور برای احداث مجتمع‌های مسکونی مناسب است

عباسی با بیان این که توانمندی داخلی کشور برای احداث مجتمع‌های مسکونی مناسب است، اظهار داشت: ما در حوزه ساخت شهرک‌های مسکونی نیازمند استفاده از ظرفیت‌های خارج از کشور نیستیم، مگر این که مجموعه خارجی بخواهد به عنوان سرمایه‌گذار وارد این حوزه شود. بنابراین پروژه مد نظر شهرداری تهران باید به لحاظ سرمایه‌گذاری مورد ارزیابی فنی قرار گیرد و پاسخ این سوال روشن شود که آیا از منظر جذب سرمایه و جلب مشارکت خارجی در فرآیندهای عمرانی، این پروژه برای کشورمان منافعی به همراه دارد یا خیر.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بافت‌های فرسوده پایتخت قابلیت شهرک‌سازی گسترده ندارد و اساسا معدود نقاطی از لکه‌های فرسوده در سطح شهر تهران این قابلیت را دارد که برای نوسازی واحد‌های مسکونی آن به صورت بلوکی اقدام کنیم. بنابراین اگر قرار است حضور ساختمان‌سازهای خارجی در تهران به یک اقدام پایدار و بدون حاشیه تبدیل شود، باید یک طرح کلی برای این موضوع داشته باشیم که در آن مشخص شود قرار است چه تعداد واحد مسکونی، در چه متراژهایی و در چه عرصه‌هایی ساخته شود و این ساختمان‌‌ها برای جایگزینی کدام واحد‌های موجود در بافت‌های فرسوده ساخته خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران در گذشته تجربه‌ای در زمینه احداث بلوک‌های مسکونی با هدف احیای بافت‌های فرسوده داشته است، اما اگر قرار باشد این طرح در ابعاد وسیع‌تر و با حضور شرکای خارجی تکرار شود، قطعا باید ملاحظات بیشتر و پیچیده‌تری مد نظر قرار گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز