خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تدبیر جدید دانشگاه‌ ها برای فرهنگ‌ سازی در خصوص آزاد اندیشی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۶۷۴

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: فکر می‌کنیم تا حدی نیاز به فرهنگ‌سازی در خصوص آزاداندیشی داریم، وگرنه همین برداشت‌های غلط و سوء تفاهم‌ها نسبت به کرسی‌های آزاداندیشی به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین «مهدی فاطمی پور» معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد مصونیت آزاداندیشی افرادی که در کرسی‌های آزاداندیشی شرکت می‌کنند، گفت: در مورد برگزاری کرسی‌ها یک احساس و یک واقعیت وجود دارد؛ در دانشگاه اساتید، دانشجویان و جریان‌های مختلف، مواضع متفاوتی دارند و گاه نقدهای تندی هم مطرح می‌کنند و بیانیه می‌دهند و… طبیعتا فضای دانشگاه بسیاری از این جریان‌ها را تا جایی که ساختارشکنی نباشد، توهین و دروغ‌پراکنی نکند، تحمل می‌کند و اتفاقی هم برای گوینده نمی‌افتد، ولی زمانی که به افراد توصیه می‌شود، سخنی را به جای فضای عمومی و رسانه‌ای، در بستری معقول‌تر و جایی که امکان پاسخگویی طرف مقابل بحث فراهم باشد مطرح کنید، برخی گارد می‌گیرند و می‌گویند فضا امنیتی می‌شود، ما شناسایی می‌شویم و… 

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه تصریح کرد: چنین برداشتی صحیح نیست و می‌بینیم که همان فرد در جای دیگری مانند تریبون آزاد حرفش را می‌زند، ولی حاضر نیست در جلسه کرسی همان صحبت‌ها را بگوید. 

به گفته حجت‌الاسلام فاطمی‌پور؛ فضای کرسی‌ها عموما آرام و عقلانی است، اما جلسات مناظره‌ای و همایشی، هیجانی و احساسی است. وی در ادامه بیان کرد: افراد شاید در مناظرات از روی هیجان، سخنی بگویند که بعضا قابلیت اثبات ندارد و دلیلی هم برای حرفشان ندارند، به همین دلیل وقتی از آن‌ها می‌خواهیم، همان سخنان را این بار در فضای منطقی (جلسات کرسی) و با استدلال مطرح کنند، کار کمی برایشان سخت می‌شود. 

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور با بیان اینکه نمی‌توان چالش‌هایی که گاهی افراد برای برگزاری برنامه‌های آزاداندیشی تجربه کرده‌اند را انکار کرد، اینگونه صحبت‌هایش را ادامه داد: با وجود این تجربیات، اما عمدتا افرادی که نگران شرکت در کرسی‌ها هستند، اصلا سراغ این نوع برنامه‌ها نیامده‌اند و انگار پیش زمینه ذهنی در مورد کرسی‌ها دارند و شاید پیچیدگی کار همینجاست. 

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: در جمع‌بندی که با معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها داشته ایم، قرار است از این به بعد دانشجویان را تشویق کنیم تا گروهی تشکیل دهند و در خصوص موضوعات مورد علاقه‌شان صحبت کنند. برای تحقق این امر ستادی تشکیل شده و مکاتبات آن به دانشگاه‌ها نیز انجام شده است. قرار است در دانشگاه‌ها جمع‌های دانشجویی شکل بگیرد و موضوعاتی که مطرح شده است را مورد بحث قرار بدهند. 

حجت‌الاسلام فاطمی‌پور عنوان کرد: در این طرح، تیم‌های موفق‌تر می‌توانند به سطوح بالاتر بیایند و این رقابت تبدیل به رقابت ملی می‌شود. امیدواریم با این کار آزاداندیشی را فرهنگ‌سازی کنیم. فکر می‌کنیم تا حدی نیاز به فرهنگ‌سازی در خصوص آزاداندیشی داریم، وگرنه همین برداشت‌های غلط و سوء تفاهم‌ها نسبت به کرسی‌های آزاداندیشی به وجود می‌آید. 

وی افزود: البته پیشنهاداتی هم بوده است که مثلا به افراد بگوییم صحبت‌هایی که افراد در کرسی مطرح می‌کنند، قابلیت پیگیری و استناد ندارد و همین اطمینان خاطری برای دانشجو و استاد به همراه دارد که راحت‌تر در جلسه شرکت کنند. 

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در آخر اظهار کرد: احساس می‌کنیم در این خصوص فرهنگ‌سازی بیشتر مورد نیاز است. در دانشگاه آزاد در همین راستا اقداماتی شد که نتایج خوبی داشت و حدود ۲۰ هزار نفر درگیر رویداد آزاداندیشی شدند. اگر این روش در وزارت علوم و بهداشت اجرا شود، می‌تواند زمینه گفت‌وگو و فضای آزاد بحث و آزاداندیشی ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز