خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اردوهای لاکچری و تجملاتی اثر سوءتربیتی برای دانش‌آموزان دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۶۴۶

برنامه‌ریزی راه‌اندازی «کافه دخترانه» در تمام استان‌ها

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی «کافه دخترانه» در تمام استان‌ها خبر داد.

«محمدحسین پورثانی» مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد سیاست‌های مورد تاکید در اردوها و تفریحات مربوط به دانش آموزان متناسب با جنسیت آن‌ها، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه فراگیر پرورشی به آن اشاره شده، نشاط و برگزاری اردو است. در برنامه هفتم توسعه کشور، برای اولین بار برگزاری اردو بر آموزش و پرورش تکلیف شده و آموزش و پرورش موظف است حداقل سالی یک روز برای دانش آموزان اردو برگزار کند. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ اردوهای خوبی در سراسر کشور برگزار شده که یکی از این اردوها، «اردوی مهر و ماه» مختصِ دانش آموزان دختر است و در ۸ استان کشور برگزار می‌شود. 

پورثانی با بیان اینکه رویکرد این اردوها تخلیه هیجان و اردویی مخصوص دختران است تا فضاهای اردو کاملا دخترانه باشد، ادامه داد: اردوها معمولا سناریو دارند و برای اردوهای دخترانه اینگونه عمل می‌کنیم که دختران دانش آموز به اردوگاهی می‌روند که در آنحا نامحرم نیست و دختران در آن فضا راحت هستند و سناریوی اردویی دارند که این سناریو جذابیت و نشاط خاصی برای دانش آموزان دختر ایجاد می‌کند. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد برگزاری برخی اردوهای لاکچری که با عدالت آموزشی فاصله دارد نیز بیان کرد: خط قرمز ما، تربیت است و ما هر آنچه با تربیت و رشد دانش آموز تناسب نداشته باشد را توصیه نمی‌کنیم. یکی از دلایلی که اردوهای خارج از کشور آموزش و پرورش در محدوده سال ۹۸ لغو شد، این بود که برخی مدارس متمول و غیردولتی دانش آموزان را به اردوهای خیلی لاکچری می‌بردند که هم برای خود آن دانش آموزان اردو رفته مفید نبود و هم برای بقیه دانش آموزان که شاهد چنین اردوهایی بودند اثر خوبی نداشت. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: مدارس ما موظف هستند، خروجی هر اردویی برگزار می‌کنند با شابلون تربیتی طراحی شود و اگر اردویی برای دانش آموزان اثر سوءتربیتی دارد، اصلا نباید چنین اردویی را برگزار کنند. ما قاعده‌ای در اردو داریم و شورای مدرسه اردو را تصویب و بر اجرای آن نظارت می‌کند. شورای مدرسه هم اعضای حقیقی و حقوقی دارد و باید روی برنامه ریزی اردوها کار کنند تا اردوی تجملاتی نداشته باشیم. 

پورثانی ضمن تاکید به اینکه در مورد اردوهای مربوط به دانش آموزان مناطق محروم و تسهیلات برای این دسته از کودکان و نوجوانان برای شرکت در سفرها و اردوهای تفریحی مدارس نیز مواردی مدنظر است، توضیح داد: با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور سه طرح اردویی برای دانش آموزان کشور ابلاغ شده است؛ در تابستان طرح شهید نیّری را برای ۳۱۳ هزار دانش آموز در ۱۰ استان کشور ابلاغ کردیم و هدف ما در این طرح، دانش آموزان مناطق محروم بودند. تلاش‌هایی صورت گرفته و در همکاری با سازمان امور اجتماعی کشور اعتباراتش ابلاغ شده و امیدواریم اردوهایی برای دانش آموزان مناطق محروم نیز داشته باشیم. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد لزوم تنوع بخشی به تفریحات متناسب برای گروه‌های سنی نوجوان نیز عنوان کرد: چند کار جدی در حال انجام است؛ یکی از این اقدامات «کافه دخترانه» است که در کانون‌های فرهنگی و تربیتی مستقر خواهند شد همچنین طرحی داریم که ۳۲ کانون فرهنگی تربیتی در کشور به کافه‌های دخترانه تبدیل شود. در واقع می‌خواهیم هر استانی یک کافه دخترانه داشته باشد و بعد می‌توان این طرح را به همه مناطق کشور گسترش داد. 

پورثانی عنوان کرد: یکی از مشکلات دختران ما این است که پاتوق دخترانه در کشور خیلی کم داریم. اگر هم پاتوقی باشد محیط امنی نیست که خانواده‌ها به آن اعتماد کنند. بنابراین ایده را مطرح کرده‌ایم و در استان البرز این اتفاق افتاده است و تلاش می‌کنیم در تمام کشور تسری پیدا کند. 

او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تفریحات نوجوان بازی‌های درون مدرسه‌ای است که برای آن بسته بازی‌های درون مدرسه‌ای تدارک دیده شده و با مشارکت مدارس این بازی‌ها در مدرسه انجام می‌شود و گستره بسیار بزرگی این اتفاق می‌افتد. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های تفریحی لیگ‌های بازی است که شامل بازی‌های کامپیوتری و غیرکامپیوتری می‌شود و به مرور این ایده‌ها اجرایی می‌شود و قطعا نتایج مثبتی خواهد داشت. 

پورثانی در آخر گفت: ما اعتقاد قلبی داریم که اگر دو اتفاق برای دانش آموزان ما بیفتد حتما مسائل تربیتی برای آن‌ها رقم می‌خورد؛ اولین نکته بالا بردن شور و نشاط در مدرسه است که نشاط نوجوانان را در پی خواهد داشت. نکته دوم اعطای نقش هویتی به دانش آموزان است که آن را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز