خبرگزاری کار ایران

ثبت پرندگان تالاب گندمان به ۳۰۷ گونه رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۱۵۲

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به وضعیت تالاب گندمان به عنوان نامزد ثبت جهانی گفت: ثبت گونه‌های پرنده در این تالاب به ۳۰۷ مورد رسیده است.

به گزارش ایلنا، سعید یوسف‌پور صبح امروز (۱۳ بهمن ۱۴۰۲) در مراسم جشن «روز جهانی تالاب‌ها» در محل تالاب گندمان با اشاره به شرایط احیای این تالاب پس از ۲ دهه خشکسالی و آتش‌سوزی‌های مختلف افزود: در سال ۸۸ این تالاب حدود ۵۰ شبانه‌روز در آتش سوخت.

وی با اشاره به آغاز عملیات احیای این تالاب با همت مردم، کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی از سال ۹۰ گفت: احیای این تالاب از اتفاقات بزرگ کشور در حوزه محیط زیست بود و هم‌اکنون به عنوان بهترین زیستگاه پرندگان کشور و خاورمیانه و بهشت پرنده‌نگری تبدیل شده است.

یوسف‌پور گفت: براساس وضعیت و موقعیت این تالاب از سال ۹۴ تاکنون موضوع شهر تالابی برای گندمان در مجمع جهانی تالابی مطرح است.

وی با بیان این که این تالاب به عنوان کاندیدای سایت کنوانسیون رامسر مطرح شده، افزود: توسعه بخش گردشگری پایدار در این منطقه از برنامه‌های شاخص محیط زیست و اداره کل میراث فرهنگی است تا زمینه اشتغال پایدار منطقه نیز بیش از پیش فراهم شود.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیای این تالاب که در سال‌های گذشته انجام شده، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.

در حال حاضر تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شده‌اند که تالاب بین المللی چغاخور در سال ۸۹ به ثبت جهانی رسید و در کنوانسیون رامسر ثبت شد؛ تالاب گندمان نیز امسال در برنامه ثبت جهانی قرار دارد که برای ثبت آن، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شده و امسال به نتیجه خواهد رسید.

این تالاب مهمترین زیستگاه‌ جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز