خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در مقر اروپایى سازمان ملل عنوان کرد:

افزایش ۲۳ درصدی کشفیات ایران در سال ۲۰۲۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۰۹۸

​​علیرضا کاظمی با بیان ‌اینکه برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی و مرزهای غربی کشور ایران ادامه دارد، گفت: علیرغم برخی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه، مبادی ورودی و خروجی تقویت و تجهیز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛  کاظمی در نشست ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدامات ملی در مقابله با مسئله جهانی مواد مخدر صنعتی که در مقر اروپایی سازمان ملل متحد برگزار شد، گفت: بدون تردید نتایج مباحث این نشست، در امتداد و مکمل تلاش‌های جامعه جهانی به‌منظور مبارزه با مسئله مواد مخدر خواهد بود که در نهایت منتج به توفیقاتى در راستای نجات بشر امروز از عواقب مخرب موادمخدر، محرک‌ها و روان‌گردان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به توجه جمهورى اسلامى ایران در اجراى تعهدات و سایر اسناد ذی‌ربط بین‌المللی افزود: اولویت‌بخشی به پیشگیری با تدوین و اجرای سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و نیز ایجاد کانون‌های یاریگران زندگی در محیط‌های آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها)، محیط‌های کاری (شامل اداری، صنعتی نظامی و کارگری) و محله‌ها از جمله برنامه‌های کاهش تقاضا بوده است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد به اهم اقدامات کشورمان در حوزه مبارزه با موادمخدر پرداخت و گفت: بروزرسانی، اصلاح دستورالعمل‌ها و قانون مبارزه با مواد مخدر مشتمل بر مقابله جدی با تولید و مصرف داروهای روان‌گردان، آمفتامین‌ها و متآمفتامین‌ها، عملیات کنترل دلیورى، قانون مبارزه با پول‌شوئی، انحراف پیش‌سازهای شیمیایی، وضع قانون مقابله با جرائم الکترونیکی، ایجاد بانک اطلاعاتی،‌ اجراى سرشمارى مصرف‌کنندگان مواد افیونى، انجام مطالعات و پژوهش‌های ملی و منطقه‌ای،‌ بازبینى و اجراى استراتژى ملى مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها،‌ توسعه و گسترش خدمانی درمانی و نیز تضمین دسترسی به مواد برای مصارف علمی و پزشکی از جمله این اقدامات است.

کاظمی همچنین اظهار داشت: در بخش کاهش عرضه برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی کشور ادامه دارد و ما این اقدامات را به مرزهای غربی در مسیر بالکان گسترش داده‌ایم، ضمن اینکه علیرغم برخی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه، مبادى ورودى و خروجى (زمینی، هوایی و آبی) را تقویت و تجهیز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در سال میلادی گذشته،‌ دستگاه‌های مقابله‌ای کشور ایران موفق شدند با انهدام صدها باند بیش از ۶۶۰ تن انواع مواد مخدر را کشف کنند که این اقدام نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کاظمی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای انتقال تجارب موفق جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها، گفت: با مشارکت دفتر UNODC در سال ۲۰۲۱ مرکز منطقه‌ای مطالعات درمان اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در تهران (اینکاس) تأسیس شد.

وی به برخی موانع و چالش‌های کشورمان و جامعه جهانی در مقابله با مسئله جهانی مواد مخدر اشاره کرد و افزود: برخوردهای گزینشی و سیاسی در قبال مسئله جهانی مواد مخدر از جمله این چالش‌ها است که در این ارتباط به‌طور مشخص به تحریم‌هاى یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر می‌توان اشاره کرد، که در اجرای برنامه‌های مشترک با دفتر دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در مبارزه با مواد مخدر مانع ایجاد کرده است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد همچنین عدم پایبندی برخی کشورها به تعهدات بین‌المللی مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی کنترل موادمخدر و سایر اسناد بین‌المللی ذی‌ربط از جمله جرم‌زدایی از موادمخدر برای رفع مسئولیت‌ها، کم‌توجهی به “اصل مسئولیت مشترک و عمومی” در مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای متأثر و دسترسی نامحدود و سوءاستفاده گروه‌های جنایی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج و گسترش کشت، تولید،‌ ساخت و مصرف مواد مخدر، مواد روان‌گردان و پیش‌سازهای آن‌ها و همچنین جریان مالی غیرقانونی ناشی از آن‌ها را از دیگر چالش‌ها برشمرد.

توقف کشت و تولید موادمخدر بدون حمایت جهانى محقق نخواهد شد

وی با اشاره به پیشنهادهاى جمهورى اسلامى ایران نسبت به رفع موانع و چالش‌های ناشى از آن در منطقه و جهان اعلام کرد: توقف کشت و تولید که وجه مشترک تمامى برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در اقصى نقاط جهان می‌باشد، بدون حمایت جهانى محقق نخواهد شد.

کاظمى ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود که کشورهای تولیدکننده مواد صنعتی و پیش‌سازها و نیز کشورهای واقع در مسیر و مقصد،‌ ضمن اعمال تدابیر کنترلی و مقابله با انحراف آن‌ها در سطح ملی نسبت به تقویت تبادل اطلاعات در قالب مکانیزم‌های بین‌المللی مربوط به  INCB  و UNODC اقدام کنند.

وی بر اشتراک‌گذاری نتایج علمی دانشگاه‌ها،‌ مراکز تحقیقات علمی و شرکت‌های دارویی و صنایع شیمیایی و انتقال تجارب موفق در حوزه‌های پیشگیری، درمان، مراقبت، بهبود پایدار و خدمات اجتماعی مبتنی بر شواهد علمی در خصوص مواد صنعتی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی با محوریت دفتر UNODC تاکید کرد.

کاظمی پیشنهاد کرد که مکانیزم‌های تبادل اطلاعات و همکاری‌های عملیاتی بین کشورها برای شناسایی، حمل و نقل ایمن و دفع مواد صنعتی و پیش‌سازها در سطح ملی و در سطوح دو و چند جانبه ارتقاء یابد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد در پایان این نشست، با آنجلا می، رئیس بخش تحقیقات و آمار دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) ملاقات کرد و ضمن تشریح موقعیت منطقه‌ای ایران و دستاوردهای کشورمان در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر اعم از مقابله، پیشگیری، درمان و بازتوانی معتادان؛ زمینه ارتقاء همکاری‌های دو جانبه در حوزه تبادل اطلاعات و آمار را مورد بررسی قرار داد.

همچنین آنجلا می رئیس بخش تحقیقات و آمار دفتر در این ملاقات، اقدامات ایران را در کشفیات مواد افیونی در دنیا و کاهش آسیب بی نظیر خواند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز