خبرگزاری کار ایران

سلاجقه اعلام کرد:

«تجارت کربن» در دستور کار سازمان محیط‌زیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۶۱۵

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تجارت کربن در دستور کار سازمان محیط‌زیست است و برای این منظور با سازمان‌ بورس وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست صبح امروز (دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲) در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که در کتابخانه ملی تهران برگزار شد، افزود: سازمان محیط زیست در زمینه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه تغییر اقلیم، پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار را به عنوان هاب منطقه‌ای در نظر گرفته است.

وی افزود: سامانه جامع خدمات‌رسانی دولت در حال طی کردن مراحل نهایی خود است. راه‌اندازی آن باعث حذف بوروکراسی فیزیکی و کاهش حمل‌ونقل و مصرف سوخت می‌شود.

سلاجقه با بیان این که تغییر اقلیم یک بعد طبیعی و یک بعد انسان‌ساخت دارد، اظهار داشت: میانگین دمای هوا و بارش‌های جهانی در بازه‌های زمانی خاصی کاهش چشمگیری داشتند و شاهد دوره‌هایی مانند عصر یخبندان بودیم. دیرینه‌شناسی نیز نشان می‌دهد که کره زمین برای ساماندهی خود حتما تغییراتی را می‌پذیرد. البته با آب شدن یخ‌های قطب جنوب امکان ایجاد تغییرات در پوسته زمین و بروز زلزله وجود دارد.

سلاجقه با اشاره به عوامل انسان‌ساخت موثر بر تغییر اقلیم نیز گفت: در حال حاضر محیط‌زیست دچار بحران‌هایی مانند کمبود آب، ریزگرد و آتش سوزی شده است و انسان‌ها به عنوان تسریع کننده، این بحران‌ها را تشدید کرده‌اند. در این شرایط در سطح جهانی باید در زمینه سازگاری با این وضعیت گام برداریم.

وی با اشاره به ابعاد ملی اقدامات ایران برای سازگاری با پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی گفت: ایران متنوع‌ترین شرایط اقلیمی در جهان را دارد. با توجه به تغییرات اقلیمی، تغییراتی نیز در اندیشه ما باید اتفاق بیفتد و هم مصرف، هم تولید و هم بازچرخانی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تبعات برخی حوادث و مخاطرات جوی گفت: طوفان کاترینا در آمریکا موجب شد که حتی با وجود صرف ۱۲۵ میلیارد دلار هزینه از سوی دولت آمریکا، شرایط به حال گذشته بازنگردد؛ سیل سال ۹۸ نیز به کشورمان ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

سلاجقه به نقش تولید در کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد و گفت: وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و نیرو باید گام‌های اساسی در این زمینه بردارند‌‌. البته خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه، برای اولین بار موضوع تغییر اقلیم مسلح شده است و طبق این برنامه، سازمان محیط‌زیست طی یک سال باید برنامه ملی تغییر اقلیم را تدوین کند.

وی در پایان تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم در زمینه تغییر اقلیم بسیار مناسب است ولی تغییرات شرایط اقلیمی آنقدر حاد است که تاثیر عملکردها چندان ملموس نیست و باید در تمام سطوح کشور بیش از پیش به فکر سازگاری با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز