خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم خبر داد:

تاسیس شهر دانش و نوآوری ثریا را در مکران/ ساماندهی ۱۳۴ واحد پیام نور و ۱۱۲ موسسه غیرانتفاعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۱۷۱

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ساماندهی ۱۳۴ واحد پیام نور و ۱۱۲ موسسه غیرانتفاعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز ۸ بهمن ماه برگزار شد."قاسم عموعابدینی" معاون آموزشی وزیر علوم در ابتدای این برنامه ضمن اشاره به اهمیت دانشگاه حکمت بنیان اظهار کرد: در قانون هفتم توسعه طی ۵ سال ۳۰ دانشگاه برتر کشور به سمت حکمرانی حکمت بنیان می روند. هم اکنون ۱۰ دانشگاه برتر دنیا از ویژگی های برنامه‌محوری، استادمحوری و شاگردپروری پیروی می‌کنند.‌

عموعابدینی به آموزش‌‌های هدفمند و مهارت آفرین تاکید کرد و گفت: نظام جامع آموزش تمام مباحث مهارتی تدوین و ابلاغ شده، البته بخشی باقی مانده در کارشناسی ارشد حرفه ای طراحی هایی صورت گرفته و قرار است توسعه یابد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: قبلا نظام‌ مهارتی فقط در فنی و حرفه ای و علمی کاربردی دیده می شد و حالا برای کل دانشجویان و تمام مقاطع شکل گرفته و در برنامه هفتم توسعه هم آمده است.

عموعابدینی اضافه کرد: در طرح تحول دولت سیزدهم چالش حکمرانی مطرح بود که با دانشگاه حکمت بنیان محقق شد. نظام آموزش هدفمند از دیگر مباحث مورد تاکید بود. نخبگان و خانواده محور شدن هم از دیگر چالش ها بود که کارهایی در همین راستا انجام شده است.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در کشور به شیوه استادمحور ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و با یک نامه از استاد، دانشجوی استعداد درخشان می تواند ثبت نام کند و در مقطع ارشد نیز این امکانات فراهم است.

عموعابدینی عنوان کرد: اصلاح محتوای درس و تغییر آن هزار و ۵۰۰ مدنطر بود و بازنگری ۸۶۳ رشته انجام شد. دو پیوست باید در بازنگری دروس وجود داشته باشد و دانشجو تعدادی واحد مهارتی بگذراند. دانشگاه می تواند با صنایع یا شرکت های حوزه علوم انسانی و ... قرارداد بورسیه ببندد و امکان کارآموزی دانشجویانش را فراهم کند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم؛ باید خروجی دانشگاه ها افرادی توانمند برای ایجاد شغل باشد. او گفت: دومین پیوست مدنظر ایجاد خودباوری در جوان ایرانی است. پایه های علم در کشور ما از گذشته ناشی از خودباوری عالمان بوده است. حوزه و راه علم از ابتدا برای ایرانیان و مسلمانان از طریق خودباوری و هویت بوده است.

عموعابدینی تاکید کرد: در آمایش آموزش عالی طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم ۵ چالش داشتیم؛ از ۴۸ اقدامی که باید انجام می‌شد، اکثریت به انجام رسیده است.

او در مورد خانواده محوری و جریان استعدادهای برتر گفت: برای حمایت از افراد، رتبه های زیر ۲۰۰ و المپیادی ها تحت پوشش قرار گرفتند و از دیپلم تا دکتری اگر سطح علمی را حفظ کنند هم بورس به آن‌ها اعطا می شود هم حمایت می شوند. برای ۱۵ رشته در دانشگاه ها، اگر دانشجوی خانمی با فرزند است با کنکور وارد شود و مجازی تحصیل کند.

عموعابدینی تصریح کرد: برای دیپلماسی آموزشی و فناوری کارهای زیادی انجام شده و شیوه نامه ها و شکل تعامل را مطرح کردیم. طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم در بخش هایی که وزارت علوم مربوط بود انجام شده است. ۹ ماده در آمایش آموزش عالی مطرح است و ۸ ماده را ما باید اجرا کنیم که ابلاغ و اجرایی شده است. همچنین برای اولین ماموریت گرایی و ساماندهی را به کارگروه استانی سپردیم و جلساتی هم تشکیل شده است.

معاون اموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در زمینه ساماندهی واحدهای دانشگاهی، ۱۳۴ واحد پیام نور ساماندهی شد تا بتوانند بهره وری مناسب تری داشته باشند و واحدهایی که ساماندهی شدند، تبدیل به مرکز رشد می شوند یا در اختیار واحدهای دانشگاه فرهنگیان یا بخش هایی از دولت قرار می گیرند. این واحدها دیگر دانشجو نمی گیرند.

عموعابدینی با بیان اینکه تعدادی از رشته های علوم انسانی از آمایش استثنا است عنوان کرد: برخی رشته های علوم انسانی که فرهنگ ساز است یا به خانواده ربط دارد، در آمایش قرار نگرفته است. هم اکنون با ساماندهی ۱۶۰ واحد دانشگاهی داریم که به شدت همگرا می شوند تا با آسودگی و بهره وری را در پیش بگیرند. در واقع حذفی در کار نیست و ساماندهی صورت می گیرد.

او در مورد ساماندهی دانشگاه علمی کاربردی گفت: دستگاه های دولتی همچنان اجازه ندارد در علمی کاربردی کار آموزشی انجام دهند و واحد راه اندازی کنند.

عموعابدینی تاکید کرد: در مورد دانشگاه های غیر انتفاعی هم ۱۱۲ موسسه غیرانتفاعی ساماندهی یا پایش شدند. برخی منحل و برخی دچار تغییرات شدند.

او در ادامه به منطقه مکران در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و به توسعه آموزش عالی در این منطقه اشاره کرد و گفت: مصوبه ای داریم که شهر دانش و نوآوری ثریا را در مکران راه اندازی خواهیم کرد. عربستان شهر نئون را با همین نگاه ساخته است.محل ساخت شهر دانش و نوآوری ثریا هم دیده شده است و امیدواریم هرکسی در دنیا آرزو کند به شهر دانش و نوآوری ثریا در مکران بیاید.

او افزود: هم اکنون ۲۵۵ موسسه غیرانتفاعی در کشور وجود دارد. از ۳۵۷ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در جریان ساماندهی و آمایش آموزش عالی ۱۰۲ واحد منحل شد.

عموعابدینی ضمن تاکید بر اینکه برای ماموریت گرایی اساسنامه ها را باید مجددا بازنگری کرد گفت: در برخی اساسنامه های دانشگاهی گفته شده که فقط در کارشناسی پذیرش کنند، اما بعضا تا دکتری دانشجو می گیرند که نباید اینگونه باشد. کارگروه‌های استانی ماموریت دانشگاه‌ها را بررسی خواهند کرد تا دانشگاه ها نیازهای منطقه خود را برطرف کنند.

عموعابدینی در ادامه گفت: تمام استان‌ها جریان ماموریت‌گرایی خود را مبتنی بر گذشته ای که داشته اند تا هفته های پیش رو اعلام می‌کنند. سال قبل در راستای ساماندهی و آمایش چراغ هزار و ۱۰۸ کدرشته محل را کارشناسی ارشد را خاموش کردیم و امسال ۲۱ هزار کد رشته محل از کاردانی تا دکتری چراغشان خاموش شده، اما اگر اعلام نیاز از استان برای صنایع و ... مطرح شد، چراغش را روشن می کنیم و می توانند دانشجو بگیرد.

او در ادامه تاکید کرد: البته در رشته‌های کشاورزی، علوم‌ پایه، فناوری راهبردی چراغی خاموش نکردیم و فقط تغییراتی داشتیم. نظام جامع آموزش کشاورزی که مصوب است و بر اساس‌ آن ۱۷ رشته کشاورزی امروز به ۷ رشته رسیده است و دانشجو وقتی از رشته کشاورزی خارج شد، می‌‌تواند در انواع شاخه‌های زراعت و صنعت کشاورزی و.... کار کند.

او اظهار کرد: چراغ رشته های فناوری راهبردی هیچوقت خاموش نمی شود. فرایند آمایش رشته اشتغال برای سال آینده روشن است و هر رشته ای در هر استانی بورس پیدا کند چراغ رشته را روشن می کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز